Γλωσσική ετοιμότητα: Είναι το παιδί έτοιμο να πάει σχολείο ;

<p style="text-align: justify;">Το σχολικά έτοιμο παιδί θα πρέπει να έχει φτάσει σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο ανάπτυξης ως προς την σωματική του ανάπτυξη, την ψυχοκοινωνική/συναισθηματική και την γλωσσική/γνωστική προκειμένου να ανταποκριθεί με επιτυχία στις απαιτήσεις του δημοτικού σχολείου.<br /> <br /> Τα περισσότερα παιδιά έχουν φτάσει σε αυτό το επίπεδο ανάπτυξης και πληρούν τις προϋποθέσεις ένταξης περίπου στην ηλικία των 6 ετών.<br /> <br /> Υπάρχουν όμως ορισμένα παιδιά που παρότι βρίσκονται σε αυτή την ηλικία και τυπικά δικαιούνται να φοιτήσουν στην Α’ δημοτικού δεν είναι ακόμα ‘<strong>ώριμα</strong>’ ώστε να ανταπεξέλθουν με επάρκεια στο νέο αυτό ρόλο.<br /> <br /> Επιστημονικά πορίσματα ερευνών, μας δείχνουν σήμερα πως η γλωσσική ετοιμότητα, αποτελεί έναν προγνωστικό δείκτη για την κατάκτηση των μηχανισμών της πρώτης <strong>Γραφής</strong> και <strong>Ανάγνωσης</strong>. Αυτό συμβαίνει διότι το γλωσσικό σύστημα είναι ένα και το αυτό. Προφορικός και γραπτός λόγος έχουν κοινά θεμέλια, με αποτέλεσμα η όποια ανωριμότητα ή διαταραχή στον προφορικό λόγο να έχει επίπτωση στην εκμάθηση της Γραφής και της Ανάγνωσης.<br /> <br /> <strong><br /> Τι εννοούμε με τον όρο γλωσσικά έτοιμο παιδί;</strong><br /><br /> Στην ηλικία των 6 ετών τα περισσότερα παιδιά έχουν κατακτήσει επιτυχώς το βασικό μέρος του προφορικού λόγου. Αυτό έχει επιτευχθεί με την <span style="text-decoration: underline;">ολοκλήρωση του φωνολογικού συστήματος</span> και την<span style="text-decoration: underline;">τελειοποίηση της μόρφο-σύνταξης:</span><br /> <br /> <strong>o </strong>Με την ολοκλήρωση του φωνολογικού συστήματος εννοούμε την καθαρή άρθρωση του παιδιού, να μπορεί δηλαδή να παράγει σωστά όλα τα σύμφωνα.<br /> <strong>o </strong>Να έχει φωνολογική επίγνωση (π.χ. να χωρίζει λέξεις σε συλλαβές, πο-δή-λα-το).<br /> <strong>o </strong>Με την τελειοποίηση της μορφο-σύνταξης εννοούμε, να μπορεί να εφαρμόσει στον προφορικό του λόγο, σύνθετους γραμματικούς κανόνες.<br /> <strong>o</strong> Να χρησιμοποιεί σωστά τους ρηματικούς χρόνους ( παρόν- παρελθόν- μέλλον) όταν μιλά.<br /> <strong>o</strong> Να γνωρίζει και να χρησιμοποιεί τις χωροχρονικές έννοιες (πάνω- κάτω, σήμερα- αύριο κ.τ.λ.).<br /> <strong>o</strong> Επίσης να διαθέτει ένα πλούσιο εκφραστικό λεξιλόγιο περίπου 3.000 λέξεις. Να χρησιμοποιεί κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις καθώς και να μπορεί να συνδέσει γεγονότα με σχέσεις αιτίας – αποτελέσματος (π.χ. ‘Μαμά να πάρουμε ομπρέλα γιατί θα βρέξει’) <br /> <strong>o </strong>Να μπορεί να αναδιηγηθεί μια ιστορία/παραμύθι που άκουσε.<br /> <strong>o</strong> Να αφηγείται με επάρκεια γεγονότα της προσωπικής του ζωής (π.χ. πως πέρασε στο σχολείο). <br /> <br /> Η γλωσσική ετοιμότητα καθώς και η έγκαιρη αντιμετώπιση προβλημάτων λόγου κατά την προσχολική ηλικία παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ομαλή προσαρμογή και την περαιτέρω ακαδημαϊκή πρόοδο του παιδιού στο σχολείο. Έρευνες μας έχουν αποδείξει πως η σχέση των μαθησιακών δυσκολιών σχετίζονται άμεσα με τα προβλήματα λόγου και ομιλίας.</p>
<p style="text-align: left;" align="right"><strong><br /> Κωσταγιάννη Κωνσταντίνα<br /> Λογoθεραπεύτρια από την επιστημονική ομάδα του διατροφλόγου </strong></p>
<p style="text-align: left;">Aναστάσιου Παπαλαζάρου </p>

Σχετικά άρθρα