Κωνσταντίνα Μιχαήλ. "Λες να μείνω και εγώ μόνη;"

Μια αυθεντική ρεμπέτισσα τη Σεβάς Χανούμ υποδύεται και φέτος η Κωνσταντίνα Μιχαήλ για λίγες μόνο παραστάσεις στο θέατρο ΠΟΛΗ. Η ζωή της σημαδεύτηκε από το ρεμπέτικο, τις ουσίες, τη μοναξιά. Κάποτε, παρολίγο να παντρευτεί τον Καζαντζίδη. Εκείνος την άφησε, τραυματίστηκε η ψυχή της. Ένα ταξίδι στα ρεμπέτικα υπόγεια του 50, μιας εποχής τόσο σκοτεινής όσο και η δική μας. Η Κωνσταντίνα Μιχαήλ, τα έζησε όλα, μέσα από τον ρόλο της.

 Συνέντευξη στην Άννα Δρούζα

-Ποια ήταν η Σεβάς Χανούμ; Ήταν «μπλεγμένη» σε έναν άγονο έρωτα της με τον Στέλιο Καζαντζίδη;

Ο μεγάλος έρωτας που είχε για τον Στέλιο Καζαντζίδη την σημάδεψε, όπως και τις περισσότερες γυναίκες που τον αγάπησαν. Όταν υποδύομαι την Σεβάς, νιώθω ότι κουβαλάω ένα τραύμα. Την παράτησε και με πολύ οδυνηρό τρόπο, μάλιστα. Η Σεβάς έφυγε από το πατρικό της, στη Θεσσαλονίκη, νωρίς. Ήθελε να γίνει τραγουδίστρια, εκείνοι όμως, όχι. Ήρθε στην Αθήνα, στην Πλατεία Βάθης. Έκανε καριέρα στο ρεμπέτικο. Δεν έγραψε ποτέ σε δίσκους όπως κάνανε η Γκρέυ, ο Καζαντζίδης, η Μαρίκα Νίνου και πολύς κόσμος. Ήταν ένα πλάσμα  περιθωριακό ήταν εκτός των κυκλωμάτων. Κάποτε συναντήθηκε με τον Καζαντζίδη. Γνωρίστηκαν, ερωτεύτηκαν και άρχισαν να τραγουδούν μαζί. Κάποια στιγμή, της ζήτησε να παντρευτούν. Εκείνη την εποχή ήθελε να ξαναφιλιώσει με τους γονείς της πήγαν μαζί πάνω, τον γνώρισαν στους γονείς της, τις πρώτες μέρες όλα πήγαιναν καλά. Ξαφνικά όμως ο Στέλιος εξαφανίζεται! Πέρασε η μαμά του η Γεσθημανή, τον πήρε και φύγανε.

-Κι εξαφανίστηκε από την ζωή της χωρίς ποτέ να της εξηγήσει;

Χωρίς ποτέ να της εξηγήσει, όπως έκανε και με την Καίτη Γκρέυ. Ήτανε να παντρευτούνε και με την Καίτη και την παράτησε με τον ίδιο τρόπο. Ο Καζαντζίδης ήταν έντονος άντρας.

 -Εκείνη όμως δεν ηττήθηκε, προχώρησε και έκανε την δική της καριέρα.

Ήταν ένα από τα χαρακτηριστικά της. Ήταν ένας πολύ δυνατός άνθρωπος. Ήταν πολύ δύσκολες οι εποχές και η γυναίκα για να σταθεί τότε στο ρεμπέτικο έπρεπε να έχει πάρα πολύ δύναμη. Και ήτανε από τα γεννοφάσκια της ζωηρή, άτακτη, ήταν ρεμπέτισσα, το ‘λεγε η καρδιά της.

-Πώς αισθάνεσαι που ζεις τη ζωή της μέσα από αυτό το ρόλο;

Είναι λίγο και σαν να την αποκαθιστούμε. Γιατί πέθανε μόνη, χωρίς να την θυμάται κανείς, χωρίς λεφτά, πάρα πολύ άρρωστη, οχτώ χρόνια μπαινόβγαινε στα νοσοκομεία. Και είναι ένα πλάσμα που δεν το θυμάται κανείς. Εκτός από το «φτωχοκάλυβο» έγινε μεγάλη επιτυχία, δεν την ξέρει κανείς. Ο Χρονάς με έβαλε στο θέμα και μου λέει δες λίγο την Σεβάς Χανούμ ως μονόπρακτο, ασχολήθηκα και πραγματικά ανακάλυψα τον πλούτο μιας γυναίκας πραγματικά δυνατής και ωραίας, που γλέντησε την ζωή της, τη χάρηκε και είπε πολύ ωραία τραγούδια.

-Αγαπούσε τις απαγορευμένες ουσίες.

Αγαπούσε τις απαγορευμένες ουσίες, έμπλεξε, το γλέντησε λίγο παραπάνω.

 -Μια αντίστοιχη ζωή έζησε και η Σωτηρία Μπέλλου;

Ναι αλλά η Μπέλλου έγινε αυτή που έγινε γιατί οι φίλοι της τη βοήθησαν. Έκανε φοβερές διασκευές με τον Τσιτσάνη και ήτανε και πολύ πιο συγκλονιστική φωνή. Θα μου πεις αυτά μπαίνουνε στο ζύγι; Πολλές φορές, ναι. Άλλωστε ο ανταγωνισμός ήταν πολύ μεγάλος τότε. Έχω έναν καβγά στο θεατρικό. Ένα μαλλιοτράβηγμα όταν προσπάθησε να τη βγάλει από το Μαγαζί η Μαρίκα Νίνου.

-Αν και  μύθοι αυτά τα ονόματα είχαν τις αδυναμίες τους…

Βέβαια. Είχαν και καβγάδες γυναικείους, άγριους. Δεν ήταν όπως σήμερα που σηκώνουμε το φρύδι και γυρνάμε την πλάτη. Εκεί μιλάγανε τα χέρια.

-Πού ταυτίστηκες και πού σοκαρίστηκες μέσα από αυτό το ρόλο;

Σοκαρίστηκα γιατί σκέφτηκα «λες να μείνω και εγώ μόνη; Λες να φύγω και μην θυμάται κανένας τίποτα;». Είναι ελαφρώς και μάταια αυτά. Πέθανε χωρίς παιδιά, δεν άφησε πίσω της τίποτα. Και ξέρεις κάποια στιγμή σοκαρίστηκα με την έννοια ότι  ένα κορίτσι έφυγε μόνο του, αναζήτησε την τύχη του, αναζήτησε το ταλέντο να το κάνει δουλειά, γλέντησε.

-Τι πιστεύεις ότι κάνει έναν άνθρωπο από το μηδέν να καταφέρει να κάνει αυτή την προσωπική καριέρα που έκανε η Σεβάς Χανούμ;

Το ιερό μένος που λέει και ο Χρονάς. Αυτή η σπίθα που γίνεται φλόγα και τελικά πυρκαγιά, που είναι ανάγκη σου πια. Δεν μπορείς να κάνεις ούτε βολικές δουλειές, ούτε βολικές καταστάσεις, παρά μονάχα αυτό. Πρέπει να παίξεις, πρέπει να τραγουδήσεις, πρέπει να ζωγραφίσεις, πρέπει να γράψεις ποίημα. Είναι η ανάγκη του καλλιτέχνη.

 -Τι δε θα μπορούσες να αντέξεις από τη ζωή της;

Το περιθώριο. Το περιθώριο σε όλες του τις μορφές. Είναι πολύ δύσκολο το σκοτάδι. Είναι γοητευτικό τα βράδια τα αξημέρωτα που τραγουδάς, που το αλκοόλ ρέει, οι ουσίες καμιά φορά σου φτιάχνουν το κεφάλι, το πρωί φαντάζομαι το ξενέρωμα που τρώει κανείς. Το πρωί με όλη του την έννοια, την ώρα που μπαίνει το φως.

-Κάπως αισθανόμαστε όλοι πια σε αυτή τη χώρα, δεν ξέρω αν εσύ το έχεις αισθανθεί και εσύ αυτό.

Και το ’50 που έκαναν επιτυχία οι ρεμπέτες και έγιναν πιο εμπορικοί, η Ελλάδα ήταν κατεστραμμένη από έναν μεγάλο πόλεμο και προσπαθούσε να σταθεί στα πόδια της. Και οι άνθρωποι  ήταν πραγματικά δυστυχείς, είχαν χάσει οικογένειες, σπίτια. Φοβάμαι ότι περνάμε και σήμερα μια πάρα πολύ δύσκολη εποχή. Όλοι κοιτάνε με τα μάτια φοβισμένα το αύριο. Ε, λοιπόν αύριο όλα  θα τα ξαναφτιάξουμε όλα. Δε γίνεται αυτή η δυστυχία άλλο.

-Σεβάς Χανούμ: Όσα πρέπει να ξέρεις.

Παρουσιάζεται για λίγες παραστάσεις κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο Πόλη, σε κείμενο του Γιώργου Χρονά και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου. Μαζί με την Κωνσταντίνα Μιχαήλ ερμηνεύει ο Γιάννης Τσεμπερίδης στο ρόλο του δημοσιογράφου που αφήνεται στην ιστορία της ρεμπέτισσας.

Το εισιτήριο κοστίζει 15 ευρώ και 10 ευρώ το φοιτητικό. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείς να καλέσεις στο 211 18 28 900.

Σχετικά άρθρα