Καθυστέρηση λόγου: Πότε πρέπει να μιλήσει ένα παιδί;

<div>Ένα θέμα που συχνά απασχολεί τους γονείς είναι το πότε θα μιλήσει το παιδί τους. Οι ανησυχίες ξεκινούν όταν το παιδί πλησιάζει την ηλικία των τριών ετών και παρόλα αυτά ο προφορικός λόγος είναι ανύπαρκτος ή αρκετά μειωμένος σε σύγκριση με τα συνομήλικα παιδιά.</div>
<div> </div>
<div><strong>Γράφει η Κωσταγιάννη Κωνσταντίνα<br />Λογοθεραπεύτρια </strong></div>
<div><strong></strong>Από την επιστημονική ομάδα του διατροφολόγου Αναστάσιου Παπαλαζάρου Η διατροφή του παιδιού <br /><br />Όπως προκύπτει από τη βιβλιογραφία το 4% των παιδιών παρουσιάζει καθυστερημένη ανάπτυξη του προφορικού λόγου. Αξίζει να αναφερθεί πως οι διαταραχές λόγου και ομιλίας εμφανίζονται συχνότερα στα αγοράκια απ’ ότι στα κοριτσάκια με αναλογία 3:1.<br /><br /><span style="text-decoration: underline;">Τι ευθύνεται όμως γιαυτό; Ποιοι είναι οι παράγοντες επικινδυνότητας;</span><br /><br /><span style="text-decoration: underline;"><strong>Οι παράγοντες που μπορεί να ευθύνονται για την καθυστερημένη έναρξη της ομιλίας μπορεί να είναι:</strong></span><br /><br />• Περιγεννητικοί παράγοντες. Οι επιπλοκές κατά τη διάρκεια του τοκετού επηρεάζουν την ανάπτυξη του λόγου. Επίσης ο πρόωρος τοκετός και το χαμηλό βάρος γέννησης αποτελούν παράγοντες επικινδυνότητας.<br />• Το σημαντικότερο ρόλο όπως έχει διαπιστωθεί παίζουν οι γενετικοί παράγοντες. Η κληρονομική προδιάθεση, περίπου το 39% των παιδιών με καθυστέρηση λόγου έχουν συγγενή πρώτου βαθμού είτε με την ίδια διαταραχή είτε με ιστορικό γλωσσικής ανεπάρκειας.<br />• Περιβαλλοντικοί παράγοντες. Οι κακές συνθήκες διαβίωσης , τα μειωμένα γλωσσικά ερεθίσματα, το ανεπαρκές γλωσσικό πρότυπο στην οικογένεια, η διγλωσσία, η ψυχοσυναισθηματική στέρηση καθώς και η κακοποίηση του παιδιού σχετίζονται με την καθυστέρηση γνωστικών και γλωσσικών λειτουργιών.<br />• Η μέση ωτίτιδα συχνά συνοδεύεται από προσωρινή απώλεια ακοής και μπορεί να οδηγήσει σε χρόνια ακουστική έκπτωση με επιπτώσεις στην έναρξη της ομιλίας.<br />• Αρκετά συχνή είναι η Αναπτυξιακή Ανωριμότητα. Όπως είναι γνωστό το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης, σε κάποια λοιπόν η νευρολογική ωρίμανση γίνεται με αρκετά αργό ρυθμό με αποτέλεσμα να έχουμε και την πιο καθυστερημένη έναρξη της ομιλίας τους.<br /><br /><span style="text-decoration: underline;">Για να προσδιοριστεί εάν ένα παιδί έχει καθυστέρηση λόγου, θα πρέπει να γνωρίζουμε τα αναπτυξιακά ορόσημα.</span><br /><br />Με βάση τα τυπικά στάδια ανάπτυξης ένα παιδί που έχει κλείσει τα 2,5 έτη και αναπτύσσεται ομαλά ο προφορικός του λόγος θα πρέπει: <br />• Να έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-250 λέξεις (ουσιαστικά, ονόματα, ρήματα).<br />• Να λέει το όνομά του, να ονομάζει οικεία αντικείμενα (όχι απαραίτητα με καθαρή άρθρωση).<br />• Να χρησιμοποιεί σωστά τις προσωπικές αντωνυμίες (εγώ, εσύ, εμένα κ.τ.λ.).<br />• Να χρησιμοποιεί απλές ολοκληρωμένες προτάσεις (Μαμά πάμε σπίτι).<br />• Ξεκινά η αντίληψη γραμματικών φαινομένων (π.χ. να χρησιμοποιεί απλές μορφές πληθυντικού αριθμού)<br /><span style="text-decoration: underline;"><br />Πότε όμως μιλάμε για καθυστέρηση λόγου; Ποια είναι δηλαδή τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να ανησυχήσουν τους γονείς; </span><br /><br />Μιλάμε για καθυστέρηση λόγου όταν το παιδί έχει κλείσει τα 2,5 έτη και:<br />• Επικοινωνεί συνήθως με νοήματα (δείχνει αυτό που θέλει).<br />• Το εκφραστικό του λεξιλόγιο είναι μικρότερο των 10 λέξεων (λέει μόνο ‘μαμά’, ‘μπαμπά’, ‘νάνι’, ‘μαμ’…).<br />• Δυσκολεύεται να αναφέρει το όνομά του.<br />• Δεν χρησιμοποιεί τις προσωπικές αντωνυμίες και τον πληθυντικό αριθμό.<br />• Δεν ακολουθεί πάντα εντολές που του δίνουμε (π.χ. δώσε μου το κουτάλι).<br />• Δεν κάνει συνδυασμούς λέξεων (π.χ. Μαμά θέλω κούνιες)<br /><br />Στις περισσότερες περιπτώσεις η καθυστέρηση λόγου συνδέεται άμεσα με την εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών. Επομένως, για την αποτελεσματική επικοινωνία του παιδιού και την μετέπειτα επιτυχή σχολική του επίδοση η καθυστέρηση λόγου δεν πρέπει να παραβλέπεται από τους γονείς.<br />Όσο πιο γρήγορα γίνει η διάγνωση και ενταχθεί το παιδί σε θεραπευτικό πρόγραμμα τόσο πιο γρήγορη θα είναι και η αντιμετώπιση των προβλημάτων στον προφορικό λόγο και κατά συνέπεια στη μάθηση.</div>
<div><br /><strong><br /><br /></strong></div>

Σχετικά άρθρα