Αρχική / Ψυχολογία / Αυτογνωσία / Αναγνώριση συναισθημάτων: Η "τεχνική" που βελτιώνει την αυτοπεποίθηση
Αναγνώριση συναισθημάτων: Η "τεχνική" που βελτιώνει την αυτοπεποίθηση  thumbnail

Αναγνώριση συναισθημάτων: Η "τεχνική" που βελτιώνει την αυτοπεποίθηση

Η αναγνώριση των συναισθηματικών καταστάσεών μας είναι μια δεξιότητα που καλλιεργείται μέσα από πολλή εξάσκηση και μπορεί να βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης. Οταν αφουγκραστούμε τα συναισθήματά μας, μπορούμε να τα διαχειριστούμε αποτελεσματικά και να προλάβουμε συγκεχυμένες καταστάσεις που θα μας "ρίξουν" περισσότερο τη διάθεση και την αυτοπεποίθηση. Τα συναισθήματα που δεν εντοπίζουμε και δεν επεξεργαζόμαστε με τη βοήθεια της λογικής μένουν στοv νου μας και "παίρνουν το τιμόνι", οδηγώντας μας σε στάσεις και συμπεριφορές που μας κάνουν να σκεφτόμαστε παράλογα και τελικά μειώνουν την αυτοεκτίμησή μας.


Η συναισθηματική αναγνώριση δίνει μια ευκαιρία στο λογικό κομμάτι του εγκεφάλου μας να συνεργαστεί με το συναισθηματικό. Έτσι, κρατώντας ψύχραιμη στάση δεν αφήνουμε το συναίσθημα να μας κυριεύσει, ώστε να μπλοκάρει τη λογική μας και να την οδηγήσει σε λανθασμένες σκέψεις για τον εαυτό μας. Τέτοιες παράλογες σκέψεις που σχηματίζονται όταν αφήνουμε τον εαυτό μας να παρασυρθεί από αρνητικά συναισθήματα είναι.


Τι αδιόρθωτος που είμαι!


• Πάλι δεν τα κατάφερα, είμαι ανίκανος…


• Δεν θα τα καταφέρω ποτέ!


• Κανείς δεν με εκτιμά!


• Θα γίνω ρεζίλι!


Όταν επαναλαμβάνονται αυτές οι σκέψεις, τείνουν να κατασκευάσουν μια νοερή εικόνα του εαυτού μας και ένα "σενάριο" για το πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε (η αυτοεκπληρούμενη προφητεία που εξηγήσαμε σε άλλη ενότητα). Έτσι οι συναισθηματικές καταστάσεις που δεν διαχειριστήκαμε καλά γεννούν μειωτικές σκέψεις για τον εαυτό μας και άρα μας οδηγούν σε αντίστοιχες συμπεριφορές. Για παράδειγμα, ένας άνθρωπος που ντρέπεται να μιλάει με ξένους νιώθει συστολή και φόβο, με αποτέλεσμα να σκέφτεται μετά "τι δειλός που είμαι, καλά να πάθω", και έτσι αρχίζει πλέον να στιγματίζει τον εαυτό του ως δειλό και να παγιδεύεται σε έναν τέτοιο φαύλο κύκλο συμπεριφοράς.


Όταν σας συμβαίνει κάτι που να υποκινεί έντονα συναισθήματα, παρατηρήστετον εαυτό σας. "Μείνετε" μετο συναίσθημα αυτό και προσπαθήστε να το αποκωδικοποιήσετε. Μερικές φορές τα συναισθήματα που νιώθουμε δεν τα αντιλαμβανόμαστε αμέσως και αφήνουμε να μας επηρεάζουν τη διάθεσή μας. Αν νιώθετε για κάποιον λόγο άσχημα προσπαθήστε να θυμηθείτε τι προηγήθηκε, τι συνέβη, τι ακριβώς μπορεί να σας πείραξε, τι φοβηθήκατε, τι σας θύμωσε, τι σας έριξε τη διάθεση, π.χ.


"Kαθώς έφτανα στη δουλειά μου, είχα παράξενη διάθεση και έναν εκνευρισμό ανεξήγηιο, αφού ούτε είχα μαλώσει με κανέναν ούτε αγχώθηκα την ώρα που ετοιμαζόμουν. Παραλίγο μάλιστα να τρακάρω από τα νεύρα μου. Τελικά προσπάθησα να συγκεντρωθώ λίγο και να θυμηθώ τι συνέβη. Κατάλαβα όχι στενοχωρήθηκα, γιατί, καθώς ετοιμαζόμουν, είδα ότι έχω παχύνει πολύ και δεν μου κούμπωνε το αγαπημένο μου παντελόνι. Δεν έδωσα σημασία στην ενόχληση, με αποτέλεσμα να μου "βγει” μετά".


Ακόμα και αν μια συναισθηματική κατάσταση σας φέρνει δάκρυα στα μάτια, δεν χρειάζεται να κρατηθείτε. Σε κάποιον που κλαίει το χειρότερο που μπορούμε να πούμε είναι "μην κλαις".Το κλάμα δεν είναι ντροπή, ούτε δείχνει ότι έχουμε αδύναμο χαρακτήρα. Εκτονωθείτε για λίγο και μετά αναλύστε τους λόγους που σας στενοχώρησαν.


Το ίδιο ισχύει και για τα θετικά συναισθήματα. Δώστε τους σημασία και αφήστε τα να σας τονώσουν τη διάθεση και την αυτοεκτίμηση. Αν κάνατε κάτι καλό, "μείνετε" με την περηφάνια και την ικανοποίηση που προέκυψε. Αν σας έκανε κάποιος να νιώσετε όμορφα, σκεφτείτε ότι το αξίζετε και ευχαριστηθείτε το συναίσθημα αυτό. Γιορτάστε, περηφανευτείτε, ικανοποιηθείτε, αγαπήστε τις θετικές συναισθηματικές σας καταστάσεις και αναλύστε τις αρνητικές, ώστε να μαθαίνετε από αυτές και να μην επιδρούν αρνητικά στη ζωή σας.


Από την εκπαιδευτική συμβουλευτική ψυχολόγο Δρ. Καλλιόπη Εμμανουηλίδου- Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα στο Μικρό Βιβλίο της Αυτοπεποίθησης που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι, η λειτουργία του online chat θα πραγματοποιείται καθημερίνα Δευτέρα με Κυριακή και ώρες 18.00-21.00.

Μέγιστη χρονική διάρκεια συνομιλίας 15 λεπτά.

Σας ευχαριστούμε πολύ για τη συμμετοχή σας μέχρι τώρα.

Με εκτίμηση,

Η ομάδα του boro.gr

Κάντε click για να αρχίσετε
X