Αρχική / Ψυχολογία / Κατάθλιψη / Θλίψη και μελαγχολία στο τέλος των διακοπών ή των γιορτών: Δείτε πώς αντιμετωπίζεται
Θλίψη και μελαγχολία στο τέλος των διακοπών ή των γιορτών: Δείτε πώς αντιμετωπίζεται thumbnail

Θλίψη και μελαγχολία στο τέλος των διακοπών ή των γιορτών: Δείτε πώς αντιμετωπίζεται

Πώς να αντιμετωπίσετε το Σύνδρομο Παρέλευσης Διακοπών ή Post Vacation Syndrome


Αφού κατάφεραν να ζήσουν υπέροχες διακοπές κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, μερικοί άνθρωποι αισθάνονται θλίψη και βρίσκουν πολύ δύσκολο να λειτουργήσουν ξανά κανονικά στον καθημερινό ρυθμό τους.


Γράφει ο Ιωάννης Νίκου, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας – Ψυχοθεραπευτής


Όπως ορίζονται από το DSM IV, τα συναισθήματα θλίψης των διακοπών, ή η κατάθλιψη των διακοπών, αυτοί οι συνήθως χρησιμοποιούμενοι όροι απεικονίζουν την ψυχική δυσφορία που συμβαίνει μετά τις χειμερινές διακοπές και την εποχή των εορτών. Αυτό το άρθρο επικεντρώνεται στην εμπειρία των συναισθημάτων αυτών, καθώς ο όρος αυτός υποδηλώνει ήπια ψυχική δυσφορία, ένα φαινόμενο που συμβαίνει σχετικά συχνά και σχετίζεται με το καθημερινό άγχος και την αλλαγή της ζωής.


Παρακάτω είναι μερικά προτεινόμενα βήματα για να απαλλαγείτε από το Σύνδρομο Παρέλευσης Διακοπών ή Post Vacation Syndrome.


1) Αναμένετε κάποια απογοήτευση.


Η περίοδος των διακοπών είναι ταυτόχρονα χαρούμενη και αγχωτική. Υπάρχει οικογένεια που περάσατε μαζί, δώρα που αγοράσατε και παραλάβατε, άνθρωποι που επισκεφθήκατε, δραστηριότητες που μπορεί να ασχοληθήκατε, πολλά εδέσματα για φαγητό, ευκαιρίες για αγορές, συναντήσεις που οργανώσατε ή παρευρεθήκατε. Με την προσμονή και με τον ενθουσιασμό της παραμονής της Πρωτοχρονιάς, η αδρεναλίνη σας πιθανότατα ήταν ανεβασμένη πολλή ώρα κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.


Επιστρέφοντας στο συνηθισμένο και ίσως πιο ήσυχο εργασιακό περιβάλλον από το κανονικό μπορεί να έπεσε η διάθεση σας από την απουσία συναρπαστικών πραγμάτων που θα θέλατε να κάνετε και ανυπομονείτε. Εξίσου, εάν η περίοδος των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς δεν ήταν τόσο ευχάριστη όσο ελπίζατε, μπορεί να αισθανθείτε την έλλειψη απόλαυσης απ' αυτά που περιμένατε και αυτό μπορεί να προκαλέσει τη διάθεση σας. Αναμένοντας να αισθανθείτε λίγο στενάχωρα είναι ένας τρόπος να πείτε στον εαυτό σας ότι αυτό είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα και ότι θα περάσει σύντομα μόλις η ρουτίνα αποκατασταθεί.


• Κοιτάξτε τις προηγούμενες εμπειρίες σας για να διαφωτιστείτε σχετικά με τα συναισθήματα που νοιώθετε μετά τις διακοπές σας. Πάντα "πέφτετε" μετά την περίοδο των διακοπών; Εάν έχετε περάσει την περίοδο μετά τις δύο τελευταίες διακοπές σε απελπισία, τότε οι πιθανότητες να συνεχιστεί αυτή η περίοδος διακοπών σε απελπισία είναι υψηλή. Κοιτάξτε προσεκτικά τι κάνατε την τελευταία φορά και τι σας χαλάρωσε. Και συνειδητοποιείστε ότι γενικά αυτή είναι μια φάση που μπορεί εύκολα να διορθωθεί.


2) Επιλέξτε να δείτε τα οφέλη του χρόνου μετά τις εορτές.


Η καλή πλευρά μέχρι το τέλος των διακοπών είναι ότι έχετε την ευκαιρία να ξεκουραστείτε, να χαλαρώσετε και να απολαύσετε τον εαυτό σας. Η ένταση πριν από τα Χριστούγεννα τελείωσε τόσο στο χώρο εργασίας όσο και στο σπίτι, και ο ήρεμος χρόνος μετά τα Χριστούγεννα και την Παραμονή της Πρωτοχρονιάς ελπίζω ότι σας έδωσαν την ευκαιρία να κάνετε πράγματα διαφορετικά από τη συνηθισμένη σας ρουτίνα. Και κάθε διάλειμμα στη ρουτίνα είναι καλό για το πνεύμα, δίνοντάς σας την ευκαιρία να αναζωογονήστε.


• Προσπαθήστε να ξεφύγετε από τη συνηθισμένη ρουτίνα. Ο πιο ξεκούραστος εαυτός σας είναι καλό πράγμα και σας δίνει την ευκαιρία να πάρετε μια ανανεωμένη προοπτική για τη δουλειά, τη ρουτίνα, τη μελέτη ή τον ρυθμό ζωής στο σπίτι σας.


• Ίσως το διάλειμμα σας έδωσε νέα προοπτική για τη ζωή, τη δουλειά, τις σχέσεις σας κλπ. Αν ναι, είναι καλή στιγμή να εξετάσετε το ενδεχόμενο να κάνετε αλλαγές για να βελτιώσετε την κατάστασή σας, ειδικότερα επειδή δεν κάνετε τις αλλαγές, μπορεί να παραταθεί η κακή σας διάθεση.


3) Να είστε "στοργικοί" με τον εαυτό σας σε σχέση με τις προσδοκίες της νέας χρονιάς.


Εάν θέσετε τον "πήχη" πάρα πολύ ψηλά και ήδη αισθάνεστε σαν να πέφτετε, μην θυμώνετε με τον εαυτό σας. Αντ' αυτού, εξετάστε τις αποφάσεις σας ρεαλιστικά και αξιολογήστε αν χρειάζονται κάποιες μικροαλλαγές για να διασφαλιστεί ότι είναι εφικτές. Απορρίψτε τις προσδοκίες που απαιτούν να είστε πολύ σκληροί με τον εαυτό σας και μετατρέψτε τις σε αυτές που μπορούν να καλυφθούν τώρα που η ατμόσφαιρα της παραμονής της Πρωτοχρονιάς είναι πίσω σας. Σκεφτείτε το ως ένα διπλό έλεγχο των λεπτομερειών και απλά ολοκληρώστε με τις κατάλληλες δράσεις!


• Βεβαιωθείτε ότι οι στόχοι που έχετε ορίσει είναι λογικοί και εφικτοί. Λαμβάνοντας την απώλεια βάρους ως παράδειγμα, η στόχευση για απώλεια δέκα κιλών σε μια εβδομάδα είναι μη ρεαλιστική, αλλά η απώλεια ενός κιλού στο ίδιο διάστημα φαίνεται να είναι πιο εφικτό.


4) Συνεχίστε να περνάτε χρόνο με ανθρώπους.


Μερικά από τα στενάχωρα συναισθήματα της εποχής μετά τις διακοπές μπορεί να σχετίζονται με την αλληλεπίδραση με πολλούς ανθρώπους κατά το διάλειμμα των Χριστουγέννων και στη συνέχεια ξαφνικά να βρεθείτε είτε γύρω από ανθρώπους που δεν τους γνωρίζετε τόσο καλά ή ακόμα και χωρίς αλληλεπίδραση με άτομα. Κρατήστε ψηλά τη διάθεση σας συνεχίζοντας να παραμένετε συνδεδεμένοι με τους φίλους και την οικογένειά σας και βγείτε και ασχοληθείτε με δραστηριότητες όπου αλληλεπιδρούν άλλοι με σας.


5) Κάνετε πράγματα που σας δίνουν αιτία για να διεκδικήσετε κάτι.


Επαναφέρετε τον ενθουσιασμό της διοργάνωσης συναντήσεων οργανώνοντας δραστηριότητες διασκέδασης, όπως δείπνο με φίλους, συμμετέχοντας σε μια νέα ομάδα για ένα χόμπι ή ασχολία, παρακολουθώντας τακτικά μια αθλητική εκδήλωση, πηγαίνοντας σινεμά κλπ. Επιλέξτε δραστηριότητες που ικανοποιούν τον προϋπολογισμό και τα ενδιαφέροντά σας.


6) Κάντε υγιεινές επιλογές.


Μετά από τις πολλές "παρασπονδίες" κατά τη διάρκεια των διακοπών, μπορεί να αισθανθείτε λίγο έξω από την συνηθισμένη εικόνα σας και χειρότερα σε σχέση με την ποιότητα των θρεπτικών στοιχείων της διατροφής. Στόχος είναι να επιστρέψετε στην κατανάλωση υγιεινής τροφής, να πίνετε υγιεινά ποτά και να εξασφαλίσετε ότι θα συνεχίσετε να ασκείστε σε ένα καλό ποσοστό. Το να τρώτε καλά και να ασκείστε τακτικά θα ενισχύσει τη διάθεσή σας και θα σας βοηθήσει να επιστρέψετε σε καλές μορφές και επίπεδα φυσικής κατάστασης.


• "Φάτε" τα στενάχωρα συναισθήματα σας. Φάτε τρόφιμα που ενισχύουν τη σεροτονίνη σας (ορμόνη ευεξίας). Κατάλληλα τρόφιμα που περιέχουν τρυπτοφάνη (το δομικό στοιχείο της σεροτονίνης) περιλαμβάνουν οι μπανάνες, τα πουλερικά, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα μπιζέλια.


• Ασκηθείτε ανεξάρτητα από τον καιρό, την υπνηλία και τις όποιες δικαιολογίες. Η άσκηση θα σας δώσει τη διάθεση-ώθηση που χρειάζεστε και θα σας κάνει να κινηθείτε και πάλι. Αν ζείτε σε κρύο κλίμα, υπάρχουν πολλές χειμερινές επιλογές άσκησης, όπως περπάτημα, σκι και γυμναστήριο. Θα μπορούσατε επίσης να παραμείνετε στο σπίτι και να γυμναστείτε σε ένα σταθερό ποδήλατο αν έχετε. Για όσους βρίσκονται σε ένα ζεστό κλίμα, το κολύμπι, η πεζοπορία και τα θαλάσσια σπορ είναι ιδανικά.


7) Κάντε αυτό το διάστημα μια ευκαιρία για να πάρετε επαγγελματική βοήθεια και να διαχειριστείτε όλα τα πράγματα που σας ενοχλούσαν γύρω σας.


Η περίοδος των διακοπών τείνει να συγκρατεί τα πιεστικά ζητήματα στην εργασία και στην προσωπική σας ζωή, επειδή οι εορτασμοί, οι συναντήσεις και οι προετοιμασίες απαιτούν την προσοχή σας. Μόλις "πεθάνει" η ενασχόληση αυτή, επιστρέφεις στο να σκεφτείς τα γενικά σου ζητήματα ζωής και αυτό μπορεί να είναι μια καλή στιγμή για να βοηθηθείς από τους επαγγελματίες, είτε για να λύσεις τα οικονομικά σου, για να αναδιαμορφώσεις το σπίτι σου είτε για να ασχοληθείς με συναισθήματα δυστυχίας που βιώνεις.


• Εάν δεν σχεδιάσατε πολύ καλά τα οικονομικά για τις διακοπές και βρεθήκατε βαθιά χρεωμένοι, πάρτε αμέσως οικονομικές συμβουλές και ξεκινήστε να λύσετε τα οικονομικά νωρίτερα και όχι αργότερα. Μπορεί να χρειαστεί να μειώσετε τις καταχρήσεις για τώρα, αλλά αυτή είναι ίσως η καλύτερη στιγμή για να αισθανθείτε το λιγότερο στερημένοι από αυτές!


8) Αναμείνατε να απολαύσετε το συγκεκριμένο έτος.


Προσπαθώντας να διατηρήσετε ένα θετικό πλαίσιο σκέψης και να σχεδιάσετε ενδιαφέρουσες και εκπληκτικές εκδηλώσεις όλο το χρόνο είναι ένας καλός τρόπος για να ηρεμήσετε τα σημερινά σας στενάχωρα συναισθήματα. Σκεφτείτε μπροστά στις εναλλαγές των εποχών και τα είδη των πραγμάτων που θα θέλατε να κάνετε καθώς το έτος κινείται και τα είδη των δραστηριοτήτων και γεγονότων στα οποία θέλετε να είστε μέλος. Κάνοντας κάτι για τα πράγματα που θα θέλατε να συμβούν είναι το πρώτο βήμα και μόλις βυθιστείτε στον προγραμματισμό και την επίτευξη, θα είστε πολύ απασχολημένοι για να φοβάστε.


• Εάν θέλετε να ταξιδέψετε, ξεκινήστε να προγραμματίζετε το ταξίδι και τον προϋπολογισμό από τώρα.


• Αν έχετε μεγάλα σχέδια όπως το δικό σας γάμο ή το γάμο κάποιου άλλου, το να αποκτήσετε ένα παιδί, να ανακαινίσετε ένα σπίτι, να πάτε μια κρουαζιέρα κ.α. Ρίξτε τον εαυτό σας σε προγραμματισμό.


• Εάν επιθυμείτε ορισμένες πτυχές της ζωής σας να αλλάξουν, όπως η μετάβαση από το να είσαι μόνος στο να είσαι μέλος ενός ζευγαριού, χρησιμοποιήστε αυτό το διάστημα για να σχεδιάσετε πώς θα συμβεί αυτό, όπως το να βρίσκεστε έξω περισσότερο ή να ξοδεύετε χρόνο συμμετέχοντας σε ομαδικά χόμπυ και γνωρίζοντας νέες παρέες.




Ιωάννης Νίκου


Ευρυδάμαντος 33, Νέος Κόσμος


Τηλέφωνο επικοινωνίας: 213 0456530

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι, η λειτουργία του online chat θα πραγματοποιείται καθημερίνα Δευτέρα με Κυριακή και ώρες 18.00-21.00.

Μέγιστη χρονική διάρκεια συνομιλίας 15 λεπτά.

Σας ευχαριστούμε πολύ για τη συμμετοχή σας μέχρι τώρα.

Με εκτίμηση,

Η ομάδα του boro.gr

Κάντε click για να αρχίσετε
X