Αφήστε τους εφήβους έξω από τις συγκρούσεις μας!

Ο Καθηγητής Ψυχιατρικής κύριος Γρηγόρης Βασλαματζής, διάβασε   τη μαρτυρία της Kωνσταντίνας,   μιας μαθήτριας 15 ετών από το Αριστοτέλειο Γυμνάσιο – Λύκειο της Ιερισσού όπως αυτή δημοσιεύτηκε στο boro.gr.  Η Κωνσταντίνα δέχτηκε ένα τηλεφώνημα από την αντιτρομοκρατική υπηρεσία Θεσσαλονίκης, την ώρα που βρισκόταν στο σχολείο. Κλήθηκε από την αστυνομία να δώσει κατάθεση για την επίθεση στα μεταλλεία εξόρυξης χρυσού στις Σκουριές. όπως και πολλοί άλλοι ανυποψίαστοι μαθητές. 

Οι έφηβοι όπως τονίζει ο κύριος Βασλαματζής, πρέπει να μένουν ανεπηρέαστοι από οικογενειακές συγκρούσεις και διενέξεις. Πόσο μάλιστα όταν μιλάμε για την ευρύτερη έννοια της οικογένειας, όταν αναφερόμαστε στο κοινωνικό μας περιβάλλον.

“Η Κωνσταντίνα έζησε μια εμπειρία πού δεν θα έπρεπε να ζήσει σε αυτήν την ηλικία”.

Στα 15 της χρόνια μια έφηβη κοπέλα- όπως και ένα αγόρι –  περνά, ούτως ή αλλως, μια «εφηβική αναστάτωση». Για να μπορέσει να την επεξεργαστεί με τις δικές της ψυχικές και νοητικές δυνατότητες και να εξελιχθεί πρέπει  να έχει ένα σταθερό, δίκαιο και ευαίσθητο οικογενειακό περιβάλλον. 

Αν το οικογενειακό περιβάλλον δεν παρέχει αυτή τη φροντίδα, αλλά αντίθετα κυριαρχούν σε αυτό οι συνεχείς καυγάδες, οι εκρήξεις θυμού, η μη-κατανόηση, και κυρίως η έκθεση της  έφηβης σε ζητήματα αποκλειστικής ευθύνης των γονιών (πχ συναισθηματικές διαφωνίες ή διαζύγιο), τότε η έφηβη μπλέκεται στα δίχτυα των συγκρούσεων των μεγάλων : συναισθηματικά, διαπροσωπικά η κοινωνικά. Και μπορεί να παγιδευτεί μέσα σε αυτά, εσωτερικεύοντας τις παθολογικές πλευρές των γονεϊκών προτύπων.

Συχνά στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον διαδραματίζονται συγκρούσεις πού μοιάζουν με αυτές των οικογενειών, καθώς εμπλέκονται διαφορετικές γενιές και διαφορετικοί ρόλοι. Στις Σκουριές έλαβε χώρα, ανέλπιστα, μια «οικογενειακή» συγκρουσιακή κατάσταση. Σύγκρουση μεγάλων , δηλαδή κοινωνικο-οικονομική,  πολιτική, ακόμα και συναισθηματική,  χωρίς όμως να ληφθεί υπόψη η παρουσία των παιδιών. Οι  μεγάλοι ( δηλαδή αυτοί πού ασκούν το γονεϊκό ρόλο στη κοινωνία) ξέχασαν μέσα στη θύελλα των συναισθημάτων τους ότι έτσι δημιουργούνται τα ερεθίσματα για ψυχικό τραυματισμό των παιδιών. 

Καλό θα ήταν να αφήσουμε τα παιδιά και τους εφήβους έξω από τις δικές μας  συγκρούσεις. 

Γρηγόρης Βασλαματζής 

Αν. Καθηγητής Ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών

Σχετικά άρθρα