Αρχική / Ψυχολογία / Real Life / Πώς να μείνεις όρθιος όταν η ζωή «χτυπάει» δυνατά; 7 «κανόνες» για ψυχική αντοχή!

Πώς να μείνεις όρθιος όταν η ζωή «χτυπάει» δυνατά; 7 «κανόνες» για ψυχική αντοχή!

Λύση στο πρόβλημα της ανεργίας δεν έχει να προτείνει η επιστήμη της ψυχολογίας. Και τώρα τα πράγματα δυσκολεύουν με την ύπαρξη του κορωνοϊού και των υποχρεωτικών μέτρων.

Γράφει η εκπαιδευτική συμβουλευτική ψυχολόγος Δρ. Καλλιόπη Εμμανουηλίδου

Ωστόσο μπορούμε να ασχοληθούμε λίγο με το πώς μπορεί κάποιος να αντιμετωπίσει πιο αποτελεσματικά τις ψυχολογικές επιπτώσεις της ανεργίας.

Αποδοχή της πραγματικότητας

Όπως το χειρότερο που έχει κανείς να πει σε κάποιον που κλαίει είναι «μην κλαις», έτσι και σε αυτήν την περίπτωση δεν εξυπηρετεί να πούμε «δεν πειράζει», ούτε «δεν έχεις ανάγκη εσύ», «δεν σε φοβάμαι εσένα». Και η φράση «από παντού ακούς τέτοια» ή «όλος ο κόσμος με αυτά τα προβλήματα τυραννιέται» δεν έχει ιδιαίτερη υποστηρικτική λειτουργία, γιατί υποβιβάζει το πρόβλημα.

Ο άνεργος γνωρίζει τα στατιστικά, αλλά η μείωση της σημασίας του προβλήματος λειτουργεί πολλές φορές πιεστικά και όχι ανακουφιστικά. Αντίθετα, βοηθά να πούμε στον εαυτό μας (ή σε όποιον αντιμετωπίζει το πρόβλημα) ότι ναι, είναι σημαντικό πρόβλημα, είναι δύσκολο, έχεις δίκιο, είναι αλήθεια, συνέβη σε σένα, είναι μια πραγματικότητα, θέλει δύναμη και κουράγιο.

Έκφραση του προβλήματος

Όποιος αντιμετωπίζει ένα τέτοιο πρόβλημα, ωφελείται όταν κάποιος του δίνει ενθαρρυντικά χτυπήματα στην πλάτη και παίρνει έκφραση συμπαράστασης και λύπης στο πρόσωπο και του μιλάει ενθαρρυντικά ή αισιόδοξα.

Ωστόσο, ακόμα καλύτερα είναι να βρεθεί κάποιος να ρωτήσει «πώς νιώθεις;» και να είναι διατεθειμένος να ακούσει υπομονετικά την απάντηση. Αυτός που έχει πρόβλημα, νιώθει την ανάγκη να μιλήσει, να εκφραστεί, να κλάψει, να εκτονωθεί μιλώντας.

Αναγνώριση των συναισθημάτων

Πολλές φορές, ιδιαίτερα για τους άντρες, η συναισθηματική έκφραση αποφεύγεται από φόβο μήπως θεωρηθεί αδυναμία. Αυτό όμως δημιουργεί καταπιεσμένη συναισθηματική φόρτιση που μπορεί να οδηγήσει σε ξεσπάσματα και επιθετική συμπεριφορά ή σε θλίψη και απόσυρση.

Καλό θα είναι αυτός που αντιμετωπίζει το πρόβλημα να μάθει να εκφράζεται χρησιμοποιώντας λέξεις που αντιστοιχούν σε συναισθήματα: φόβος, θυμός, ντροπή, ενοχή, απογοήτευση, θλίψη, άγχος, αγωνία.

Ψυχολογική υποστήριξη

Δυστυχώς εδώ υπάρχει ένα μεγάλο παράδοξο. Την ίδια στιγμή που ο άνεργος χρειάζεται μια επαγγελματική βοήθεια, για να μπορέσει να διαχειριστεί τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζει, η ψυχολογική υποστήριξη δεν καλύπτεται από κανένα ασφαλιστικό ταμείο και συνήθως κοστίζει πολύ, ιδίως όταν κάποιος δεν έχει εισοδήματα.

Χρησιμότητα εαυτού

Το να νιώσουμε χρήσιμοι δίνει ένα «αντίβαρο» στην αίσθηση αποτυχίας και βοηθά να αναπληρώσουμε τη χαμένη μας αυτοαξία. Η εθελοντική προσφορά υπηρεσιών, αν και ανιδιοτελής οικονομικά, έχει πολλά οφέλη για το άτομο, αφού αυτό νιώθει χρήσιμο, δημιουργεί γνωριμίες, βγαίνει από το σπίτι του και κοινωνικοποιείται και ίσως να εμπλουτίζει και το ρεπερτόριο προϋπηρεσίας του.

Ρεαλισμός

Δεν ήρθε το τέλος του κόσμου. Η ζωή συνεχίζεται, ο ήλιος εξακολουθεί να ανατέλει και να δύει, τα δέντρα να βγάζουν οξυγόνο, οι άνθρωποι να υπάρχουν. Πολλές φορές επηρεαζόμαστε από την τηλεόραση (καλό θα είναι να αποφεύγονται κάποιοι τύποι ενημέρωσης, όπως ορισμένες εκπομπές ή δελτία ειδήσεων που χρησιμοποιούν μελόδραμα, τραγικοποίηση, υπερβολή και πρόκληση συναισθήματος αντί για ενημέρωση) και γινόμαστε πιο απαισιόδοξοι.

Από την άλλη μεριά, ούτε η ωραιοποίηση και η υπέρμετρη και αφύσικη αισιοδοξία βοηθά. Η ανεργία είναι μια πολύ δύσκολη κατάσταση, είναι ένα πρόβλημα σοβαρό και πρέπει να τη βλέπει κανείς στις πραγματικές τις διαστάσεις. Με ευελιξία (αν δηλαδή δεν πετυχαίνει το πλάνο Α, να προχωρά σε πλάνο Β, και ούτω καθεξής), τόλμη, ελπίδα αλλά και ρεαλιστική αντιμετώπιση των πραγμάτων.

Ώρα για αλλαγή!

Το καθημερινό πλάνο δράσης, τα χόμπι και η αναζήτηση νέας εργασίας καταλαμβάνουν αρκετό χρόνο στη ζωή του άνεργου και εξάλλου, υπάρχει μεγάλο απόθεμα χρόνου που μπορεί να αξιοποιήσει. Η βιασύνη δεν βοηθά, για αυτό χρειάζεται μεθοδικότητα και διαφορετική αντίληψη.

Αυτή η διαφοροποίηση στους ρυθμούς παρατηρείται ιδίως όταν κάποιος έχει χάσει δουλειά η οποία απαιτούσε ιδιαίτερα σκληρά ωράρια και δύσκολους ρυθμούς. Έτσι, η δημιουργία ρουτίνας βοηθά στην καταπολέμηση των συναισθημάτων θλίψης.

Καλή δύναμη σε όλους όσοι αντιμετωπίζουν οι ίδιοι ή στο κοντινό τους περιβάλλον προβλήματα που πηγάζουν από την ανεργία.

 Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Σωστή ψυχολογία. Το ισχυρό «όπλο» κατά του κορωνοϊού! «Δεν είσαι μόνος»!

«Έχω πεσμένη ψυχολογία και νιώθω ότι πνίγομαι. Τι να κάνω;»

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X