Δύο έργα του Καμπανέλλη σε πρώτη παρουσίαση στο Θέατρο Τζένη Καρέζη

<p>Μέσα στις κούτες όπου ο Ιάκωβος Καμπανέλλης φύλαγε τα χειρόγραφά του βρέθηκε από την κόρη του, Κατερίνα, το Σιλωάμ, ένα από τα πρώτα έργα του κορυφαίου μεταπολεμικού συγγραφέα. Ανεβαίνει για πρώτη φορά μαζί με το μονόπρακτο Κρυφός Ηλιος, στη σκηνή του Θεάτρου Τζένη Καρέζη από τις 18 Οκτωβρίου, σε σκηνοθεσία Γιώργου Γιανναράκου.</p>
<p>«Το Σιλωάμ είναι η πρώτη γραφή του μονόπρακτου Η Οδός. Μαζί με το Άνθρωποι και Ημέρες – το πρώτο ίσως έργο του, γραμμένο γύρω στο 1949 – 1950, επίσης ανέκδοτο – και το Κρυφός Ηλιος, το οποίο ο πατέρας μου είχε χάσει για πολλά χρόνια και ανακάλυψε ο Καθηγητής Γιώργος Πεφάνης, στην αποθήκη του σπιτιού μας, αποτελούν μια τριλογία βασισμένη στην εμπειρία του στο Μαουτχάουζεν» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Κατερίνα Καμπανέλλη.</p>
<p>Ο νεαρός Καμπανέλλης, με νωπές τις μνήμες από το στρατόπεδο Μαουτχάουζεν της Αυστρίας, όπου ο ίδιος παρέμεινε κρατούμενος για τρία χρόνια ανάμεσα σε χιλιάδες μελλοθάνατους, δεν θα μπορούσε παρά να δώσει φωνή σε υπάρξεις και χαρακτήρες με τους οποίους είχε μοιραστεί μια ακραία πραγματικότητα. Ωστόσο, στους οικείους του «δεν μίλαγε ποτέ γι’ αυτά», μοιράζεται η κόρη του.</p>
<p>«Οταν καμμιά φορά βλέπαμε στην τηλεόραση κάποιο ιστορικό ντοκιμαντέρ γι' αυτή την τραγική περίοδο, παρέμενε σιωπηλός. Παρακολουθούσε ευλαβικά, χωρίς να μιλά». Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης ήταν ένας βαθιά φιλοσοφημένος άνθρωπος, συμπληρώνει η ίδια, και η στάση του απέναντι στον θάνατο το αποδείκνυε αυτό. Η στωικότητα με την οποία αντιμετώπισε την απώλεια δικών του ανθρώπων – έχασε επτά από τα οχτώ αδέλφια του -, ίσως να ήταν και η άμυνά του απέναντι σε όλο αυτό, τη ζωή του στο στρατόπεδο, που τον είχε σημαδέψει».</p>
<p>Η ίδια περιγράφει τον πατέρα της ως «έναν άνθρωπο απλό, χωρίς εμπάθειες, που δεν κρατούσε κακίες, χαιρόταν με πολύ απλά πράγματα και πάντα έβρισκε χρόνο για όλους».</p>
<p>Παράλληλα, αγαπούσε ιδιαίτερα τους νέους και ήθελε να έχουν όλοι την ευκαιρία τους, σημειώνει η Κατερίνα Καμπανέλλη η οποία θέλει να εκδώσει όλα τα άγνωστα χειρόγραφα του πατέρα της, που έχει εντοπίσει. «Δεν ξέρω ποιος ήταν ακριβώς ο λόγος που ο ίδιος δεν προχώρησε στην έκδοσή τους. Ίσως, τα θεωρούσε πρωτόλεια. Μπορεί να μην ήθελε να επιστρέψει στα πρώτα του γραπτά. Εγώ θεωρώ ότι έχουν μεγάλη λογοτεχνική αξία και ότι παράλληλα δείχνουν βήμα βήμα την πορεία ενός μεγάλου συγγραφέα.»</p>
<p>Τα δύο μονόπρακτα του Ιάκωβου Καμπανέλλη ανεβαίνουν με ενιαίο τίτλο Σιλωάμ, που σημαίνει απεσταλμένος. Ερμηνεύουν οι Γιώργος Γιαννούτσος, Δημήτρης Κανέλλος, Ερρίκος Λίτσης, Ευθύμιος Ξυπολυτάς, Λευτέρης Παπακώστας και Κώστας Φαλελάκης.</p>
<p>Για τους συντελεστές της παράστασης «το ταλέντο και η ευαισθησία επιτρέπουν στο νεαρό Καμπανέλλη να πάει πέρα από τους πραγματικούς χαρακτήρες με τους οποίους μοιράστηκε τον εγκλεισμό και να δημιουργήσει αιώνιες φιγούρες».</p>
<p>Στον Κρυφό Ήλιο, έργο ευρύ και πυκνό, με λεπτομερή περιγραφή του χώρου δράσης (σε κελί του Μαουτχάουζεν), της κατάστασης και των προσώπων, οι ανατριχιαστικές περιγραφές εναλλάσσονται με ψυχολογικά παιχνίδια μεταξύ των κρατουμένων (ο Γιαπωνέζος, ο Κλέφτης, ο Γιατρός, ο Φαγιάς, ο Καλόγερος, ο Επιθεωρητής), που ψάχνουν ανάμεσά τους τον Προδότη. Ποιος πρόδωσε; Όλοι; Κανείς; Αθώοι, ένοχοι, συνένοχοι.</p>
<p>Με την αναζήτηση του προδότη ως βασικό μοχλό της δράσης, ο Καμπανέλλης περιγράφει τα πρόσωπά του με αδυναμίες και αρετές, σκοτεινές και φωτεινές στιγμές, μέσα σε ένα περιβάλλον ασφυκτικού εγκλεισμού και μεγάλων διλημμάτων και με κεντρικό ερώτημα όχι το «ποιος», αλλά τα αίτια, το περιεχόμενο και την ηθική βάση των πράξεων του ανθρώπου, όταν αυτός βρίσκεται σε ακραίες καταστάσεις φόβου και απελπισίας. Σκιαγραφεί το πρόσωπο του ύπουλου αλλά και τρομαγμένου ανθρώπου για να ‘σκάψει’ ακόμα βαθύτερα στην ίδια την ουσία της ύπαρξης, της ανθρώπινης κρίσης και εν τέλει, να αναδείξει την αξία του διλήμματος στην περιπέτεια της συγκρότησης συνείδησης.</p>
<p>Στο Σιλωάμ τέσσερις σκιώδεις τραγικές υπάρξεις, ανώνυμοι (ο Πρώτος, ο Δεύτερος, ο Τρίτος, ο Τέταρτος), δηλαδή κανείς και όλοι, ζουν στην συντέλεια του κόσμου, σε ένα κελί όπου κανείς δεν μπαίνει. Ούτε οι δεσμοφύλακες. Εκεί, στα έσχατα της απελπισίας, καταφεύγει ένας κρατούμενος (ο νοσοκόμος), για να κερδίσει λίγη ακόμη ζωή. Η απεγνωσμένη αναζήτηση της ελευθερίας συνοδεύεται από ένα ξέσπασμα για τον απόντα Θεό και μια έκρηξη εκδίκησης για την δολοφονική μηχανή.</p>
<p> </p>
<p>σκηνικά-κοστούμια: Λαλούλα Χρυσικοπούλου</p>
<p>μουσική: Κώστα Μαντζώρου</p>
<p>φωτισμούς: Αργύρη Θέου</p>
<p>και επιμέλεια κίνησης: Δήμου Αμπράζη</p>
<p> </p>
<p>από 18 Οκτώβριου 2016 κάθε Δευτέρα και Τρίτη</p>
<p> </p>
<p>Ακαδημίας 3</p>
<p>Tηλ. 210 36 36 144 – 210 36 25 520</p>
<p> </p>
<p><a href="http://www.theatrotzenikarezi.com/deltaepsilonupsilontauepsilonrhoalpha-taurhoiotataueta-sigmaiotalambdaomegaalphamu.html">http://www.theatrotzenikarezi.com/deltaepsilonupsilontauepsilonrhoalpha-taurhoiotataueta-sigmaiotalambdaomegaalphamu.html</a></p>
<p> </p>
<p>με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ </p>

Σχετικά άρθρα