Αρχική / Διατροφή / Φόρος στα αναψυκτικά κατά της παχυσαρκίας;
Φόρος στα αναψυκτικά κατά της παχυσαρκίας;  thumbnail

Φόρος στα αναψυκτικά κατά της παχυσαρκίας;

Η βιομηχανία παραγωγής αναψυκτικών έχει εντείνει την άσκηση παρασκηνιακής πολιτικής πίεσης (lobbying) στην κυβέρνηση ώστε η τελευταία να αποσύρει ή να “αποδυναμώσει” τη φορολόγηση στη ζάχαρη με το βλέμμα στην ανακοίνωση του προϋπολογισμού στις 23 Νοεμβρίου, χρηματοδοτώντας ένα πάρτυ για βουλευτές των Τόρις και τον υπουργό Εμπορίου παράλληλα με τον βομβαρδισμό σάιτς στο Διαδίκτυο με διαφήμιση, γράφει ο Guardian.


Άνθρωποι που συμμετέχουν σε εκστρατείες για την υγεία και συμφωνούν με τον προτεινόμενο φόρο στη βιομηχανία αναψυκτικών αναφέρουν ότι ανησυχούν που ούτε η Τερέσα Μέι ούτε ο Philip Hammond (υπουργός Οικονομικών) έχουν εκφραστεί ανοιχτά υπέρ από τη στιγμή που ανέλαβαν.


Η Καμπάνια για το Φαγητό των Παιδιών (Children's Food Campaign) εκτιμά ότι η βιομηχανία των αναψυκτικών βλέπει στην πρόσφατη αλλαγή της κυβέρνησης μια ευκαιρία να πιέσει στην κατεύθυνση της αποδυνάμωσης της εισφοράς.


Εκφράζονται ακόμη φόβοι ότι οι καινούριοι ένοικοι της Downing Street ίσως να μην είναι θετικά διακείμενοι απέναντι στον φόρο επειδή προτάθηκε από τον προηγούμενο υπουργό Οικονομικών George Osborne, πολλές από τις πολιτικές του οποίου έχουν ανασταλεί.


Σε ένα πάρτυ στα πλαίσια του Συνεδρίου των Τόρις που χρηματοδοτήθηκε από τη βιομηχανία, ένας εκπρόσωπος της Βρετανικής Ένωσης Αναψυκτικών (British Soft Drinks Association) επικαλέστηκε στον Greg Clark, τον υπουργό Εμπορίου και βουλευτές του Ομάδα Μεταρρύθμισης από τους Συντηρητικούς (Conservative Reform Group) ότι ο συγκεκριμένος φόρος θα έβλαπτε τις μικρές επιχειρήσεις και θα συνεπαγόταν λιγότερες θέσεις εργασίας σε μια δύσκολη περίοδο για την οικονομία.


Στην εισαγωγική ομιλία στην μεταμεσονύκτια υποδοχή στο Birmingham είπε: "Όποιος πιστεύει ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία θα έχει σημαντική επίδραση στην παχυσαρκία πρέπει να αναθεωρήσει… Η βιομηχανία αναψυκτικών, είμαστε στην πρώτη θέση, οπότε μοιάζει κάπως παράξενο που αποτελούμε τη μόνη κατηγορία προϊόντος που επιλέχθηκε για τον φόρο. Θα ήθελα να καλωσορίσω τον υπουργό Εμπορίου εδώ απόψε και να του ευχηθώ τα καλύτερα στα καθήκοντα του. Θέλουμε να συνεργαστούμε με την κυβέρνηση για να βοηθήσουμε στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας αλλά πιστεύουμε ότι αυτό μπορεί να επιτευχθεί χωρίς βλάβη για τη βιομηχανία μας ή τις πολλές μικρές επιχειρήσεις που υποστηρίζουμε. Σας ευχαριστώ που με ακούσατε. Παρακαλώ απολαύστε το κρασί σας."


Η βιομηχανία παρουσίασε ένα σάιτ με την καμπάνια 'Can the Tax', διοργάνωσε εκδηλώσεις και δεξιώσεις σε συνέδρια κομμάτων και πλήρωσε διαφημιστικές καταχωρήσεις στα σάιτ ConservativeHome και New Statesmen.


Για τον Malcolm Clark, μέλος της Καμπάνιας για το Φαγητό των Παιδιών πρόκειται για “μια μάχη Δαυίδ-Γολιάθ” ανάμεσα σε όσους συμμετέχουν σε εκστρατείες για την προώθηση της υγείας και τη βιομηχανία σχετικά με το νέο φόρο. "Είμαι προβληματισμένος… Περιμένω την φθινοπωρινή ανακοίνωση για τον προϋπολογισμό ως πρόσφορο έδαφος για τον Philip Hammond να συνταχθεί με την εισφορά. Αυτό που βρίσκω πραγματικά ενδιαφέρον είναι τα κάθετα πυρά της βιομηχανίας εναντίον του φόρου. Προσπαθούν ενεργά να ανατρέψουν μια βασική θέση της κυβερνητικής πολιτικής και του σχεδίου για την παχυσαρκία."


Ο Gavin Partington, Γενικός Διευθυντής της Βρετανικής Ένωσης Αναψυκτικών δεν εντοπίζει κανένα λόγο που να τον κάνει να πιστεύει ότι η κυβέρνηση τροποποιεί την καρδιά της πολιτικής της αναφορικά με τον φόρο στη ζάχαρη, που αποτελεί την πιο συνεκτική πολιτική στα πλαίσια του κυβερνητικού προγράμματος για την παχυσαρκία. "Δεν είναι ακριβώς σοκαριστικό το να ανακαλύπτει κανείς ότι μια εμπορική ένωση που εκπροσωπεί ένα βιομηχανικό τομέα που πλήττεται από ένα φόρο αποφασίζει να επενδύσει χρόνο και πόρους για να επικοινωνήσει τις θέσεις της σε μια γκάμ ενδιαφερομένων. Δεν διαφέρει από τις ορδές της καμπάνιας εκ μέρους του λόμπι της υγείας που έχει δαπανήσει φοβερό χρόνο ζητώντας παρεμβάσεις που κατά τη γνώμη του είναι σχεδιασμένες για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας. Πιστεύουμε ότι δεν υπάρχουν στοιχεία που να το αποδεικνύουν."


Ο Partington παρέπεμψε σε μελέτες των McKinsey και Public Health England που κατά με τον ίδιο προτείνουν ότι οι συσκευασίες μικρότερου μεγέθους και η επανασύνθεση συνιστούν αποτελεσματικότερους τρόπους μείωσης της πρόσληψης θερμίδων απ' ό,τι οι φορολογικές παρεμβάσεις.


Το υπουργείο Οικονομικών σημείωσε ότι οι προτάσεις για φορολόγηση της βιομηχανίας αναψυκτικών προχωρούν σύμφωνα με τον προγραμματισμό με μια γνωμοδότηση που μόλις ολοκληρώθηκε και την απάντηση της κυβέρνησης να αναμένεται περί το τέλος Νοέμβρη ή τις αρχές Δεκέμβρη. Δεν έχει αποφασιστεί ακόμη πόση θα είναι η επιπλέον επιβάρυνση που θα επιβληθεί στους παραγωγούς να χρεώνουν για τα ποτά με μεγάλη περιεκτικότητα σε ζάχαρη. Παρόλα αυτά η ανάλυση του Γραφείου για Υπεύθυνο Προϋπολογισμό (Office for Budget Responsibility) προτείνει ότι ο φόρος θα επιβληθεί σε δύο επίπεδα των 18 και 24 λεπτών της λίρας για κάθε λίτρο σε συνάρτηση με τον αριθμό των γραμμαρίων στα 100ml.


Η Caroline Cerny Διευθύντρια Στρατηγικής στον Συνασπισμό Υγείας εναντίον της Παχυσαρκίας (Obesity Health Alliance) παρατήρησε ότι είναι ενήμερη για την προσπάθεια της βιομηχανίας αναψυκτικών να ασκήσει παρασκηνιακή πολιτική πίεση με πολλούς πόρους αλλά ότι υπάρχουν ενδείξεις πως η κυβέρνηση ήταν αποφασισμένη να περάσει τον φόρο.


Η συσχέτιση μεταξύ ποτών με ζάχαρη και παχυσαρκίας έχει τεκμηριωθεί επαρκώς με δεδομένα που καταδεικνύουν ότι ευθύνονται για το 29% της ημερήσιας πρόσληψης ζάχαρης των παιδιών ηλικίας από 11 μέχρι 18 ετών.


Η φιλανθρωπική οργάνωση Κίνηση για τη Ζάχαρη (Action on Sugar) υποθέτει ότι ο φόρος θα έχει επίπτωση στην πρόσληψη αφού οι άνθρωποι αντιδρούν ως συνέπεια της τιμής, ωστόσο η κυβέρνηση έχει υπογραμμίσει ότι επιθυμεί το κόστος του φόρου να το επωμιστεί η βιομηχανία και όχι οι καταναλωτές.  

[fbcomments]
X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X