Τα βραβεία και πρώτος απολογισμός του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

<p>Στην ταινία με τίτλο «Δολοφονικά αμαξίδια» του 45χρονου Ούγγρου τηλεοπτικού σταρ Αττίλα Τιλ, απονεμήθηκε ο «Χρυσός Αλέξανδρος»-Θόδωρος Αγγελόπουλος του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η ταινία είναι μια κωμωδία δράσης για μια συμμορία δολοφόνων που είναι καθηλωμένοι σε αναπηρικά αμαξίδια.</p>
<p>Το ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής-Αργυρός Αλέξανδρος δόθηκε στην ταινία: «Η πέτρα της καρδιάς» του Γκούδμουντουρ Άρναρ Γκούδμουντσον από την Ισλανδία, ενώ το ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για Καλύτερη Σκηνοθεσία-Χάλκινος Αλέξανδρος απονεμήθηκε στην ταινία: «Ο σπορέας» του Γιόσουκε Τακέουτσι, από την Ιαπωνία.</p>
<p>Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας δόθηκε στους: Ζόλταν Φένιβεσι, Σάβολτς Τούροτσι και Άνταμ Φέκετε για τις ερμηνείες τους στην ταινία του πρώτου βραβείου-«Δολοφονικά αμαξίδια» του Αττίλα Τιλ από την Ουγγαρία.</p>
<p>Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας έλαβαν εξ ημισείας οι: Δήμητρα Βλαγκοπούλου για την ερμηνεία της στην ταινία «Park» της Σοφίας Εξάρχου (Ελλάδα-Πολωνία) και Σουζούνο Τακενάκα για την ερμηνεία της στην ταινία «Ο σπορέας» (του Αργυρού Αλέξανδρου) και του Γιόσουκε Τακέουτσι από την Ιαπωνία.</p>
<p>Βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης δόθηκε στην ταινία: «ΑΦΤΕΡΛΩΒ» του Έλληνα Στέργιου Πάσχου, ενώ ειδική Μνεία δόθηκε στους ηθοποιούς: Βασίλη Κουκαλάνι για την ερμηνεία του στην ελληνική ταινία «Πλατεία Αμερικής» του Γιάννη Σακαρίδη και Χάρη Φραγκούλη για την ερμηνεία του στην ταινία: «ΑΦΤΕΡΛΩΒ» του Στέγιου Πάσχου.</p>
<p>Η Κριτική Επιτροπή της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) απένειμε τα εξής βραβεία:</p>
<p>- Για το Διαγωνιστικό Τμήμα στην ταινία: «Λαίδη Μάκμπεθ» του Ουίλιαμ Όλντροϊντ από τη Μ. Βρετανία.</p>
<p>- Για Ελληνική Ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου 2016 (πρεμιέρα) στην ταινία: «Πλατεία Αμερικής» του Γιάννη Σακαρίδη (Ελλάδα-Μεγάλη Βρετανία-Γερμανία, 2016).</p>
<p>Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου απονέμει το βραβείο της στην ταινία: «90 χρόνια ΠΑΟΚ-Νοσταλγώντας το μέλλον» του πρόσφατα χαμένου Νίκου Τριανταφυλλίδη.</p>
<p>Το βραβείο «Ανθρώπινες αξίες» του τηλεοπτικού σταθμού της Βουλής των Ελλήνων (Βουλή-Τηλεόραση), δόθηκε στην ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος: «Το αίμα των Σάμι» της Αμάντα Κέρνελ (Σουηδία-Δανία-Νορβηγία, 2016).</p>
<p>«Ο κινηματογράφος είναι μια διεθνής γλώσσα επικοινωνίας, συνεργασίας και συνεννόησης. Tο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα συνεχίσει να χτίζει γέφυρες πάνω από τον φόβο και την παράνοια που απειλεί να μας πλακώσει, θα συνεχίσει να φέρνει κοντά ανθρώπους, πολιτισμούς, και κουλτούρες, να υμνεί την διαφορετικότητα και να πιστεύει ότι το σινεμά, μπορεί να αλλάξει τον κόσμο».</p>
<p>O "λόγος" – υπό τη μορφή "σκηνικού διαλόγου" που εκφώνησε το διευθυντικό δίδυμο (Ελίζ Ζαλαντό-Γενική Διευθύντρια και Ορέστης Ανδρεαδάκης-Καλλιτεχνικός Διευθυντής) του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έδωσε το στίγμα αυτής της νέας αισθητικής που κυριάρχησε στην 57η φετινή διοργάνωση η οποία ολοκληρώθηκε χθες το βράδυ. Ήταν αυτή η "νέα αισθητική αλλαγή" της νέας περιόδου που έκανε την… ψυχή του δημάρχου Θεσσαλονίκης – και πρώην προέδρου του ΔΣ του φεστιβάλ να …"φτερουγίσει" όπως είπε, καθώς «Ναι μεν ο Δημήτρης Εϊπίδης άφησε καλή κληρονομιά αλλά από τότε που γνώρισα την Ελίζ Ζαλαντό και τον Ορέστη Ανδρεαδάκη φτερούγισε η ψυχή μου, αντιλήφθηκα ότι μπαίνουμε σε μία νέα περίοδο, σε ένα Φεστιβάλ πιο ανοιχτό».</p>
<p>Η φετινή 57η διοργάνωση έκλεισε χθες το βράδυ (Κυριακή) με την απονομή των βραβείων στο Ολύμπιον σε χαμηλότερους τόνους από ό,τι άρχισε (την τελετή λήξης παρουσίασε ο ηθοποιός του ΚΘΒΕ Ταξιάρχης Χάνος), ακολούθησε η προβολή ενός δίλεπτου επεισοδίου με κινηματογραφημένες σκηνές από την καθημερινότητα του Φεστιβάλ που ετοίμασε ομάδα 95 φοιτητών του Τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ και στη συνέχεια τον λόγο έλαβε το δίδυμο της νέας διοίκησης για τον πρώτο απολογισμό του φετινού Φεστιβάλ.</p>
<p>Σύμφωνα με ίδιους στο διάστημα από 3-13 Νοεμβρίου:</p>
<p>- Προβλήθηκαν στο Φεστιβάλ 214 ταινίες</p>
<p>- Φιλοξενήθηκαν 1.550 καλεσμένοι (κινηματογραφιστές, κριτικοί, δημοσιογράφοι από όλο τον κόσμο) και 27 σχέδια νέων ταινιών ενώ πραγματοποιήθηκαν 400 συναντήσεις σκηνοθετών και παραγωγών εγκαινιάζοντας καλλιτεχνικές και εμπορικές συνεργασίες</p>
<p>- Εκδόθηκαν (και στην "ελεύθερη είσοδο" των προσκεκλημένων απαιτούταν η έκδοση έστω μηδενικού εισιτηρίου) περί τα 80.000 εισιτήρια – αριθμός κατά 10% αυξημένος σε σχέση με πέρσι.</p>
<p>- Για τα βραβεία κοινού ψήφισαν 22.000 θεατές του Φεστιβάλ</p>
<p>Ακολούθησε η τελετή απονομής των βραβείων με απούσα και πάλι την πλειονότητα των βραβευθέντων (απουσία που φέτος ανέλαβε να καλύψει η τεχνολογία – καθώς πολλοί απ' αυτούς εμφανίστηκαν με βιντεοσκοπημένα μηνύματα στην οθόνη του Ολύμπιον).</p>
<p>«Καμμιά αναγνώριση δεν συγκρίνεται με την αναγνώριση του κοινού» δήλωσε η Αλγερινή σκηνοθέτης Ράινα (βραβείο κοινού για την ταινία "Στην ηλικία μου ακόμη κρύβομαι να καπνίσω").</p>
<p>«Κλείνει και μία σύντομη ατυχής περίοδος, μία παρένθεση στις σχέσεις μας με το Φεστιβάλ που δεν ήταν τόσο ανοιχτό στη διαφορετική άποψη. Επιπλέον, μία παλιότερη απαίτηση, η ενίσχυση της παρουσίας του ελληνικού κινηματογράφου στο Φεστιβάλ, έγινε κι αυτή πραγματικότητα» έλεγε χειροκροτούμενος ο Πρόεδρος της ΠΕΚΚ Ανδρέας Τύρος που απένειμε το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου στην ταινία "90 χρόνια ΠΑΟΚ".</p>
<p>Λόγο πολιτικό που θύμισε το κλίμα παλαιότερων φεστιβάλ το οποίο είχε παντελώς εκλείψει τα τελευταία χρόνια, άρθρωσε στο βιντεοσκοπημένο μήνυμά του και καταχειροκροτήθηκε ο Ελληνο-Ιρανός ηθοποιός Βασίλης Κουκαλάνι. «Είναι ιδιαίτερη χαρά για μένα που διακρίνεται αυτός ο ήρωας στο έργο που αντιπροσωπεύει τον λαό της Συρίας και το ριζικό του. Αφιερώνω το βραβείο στον λαό της Συρίας που βάλλεται απ' αυτό τον ανήθικο πόλεμο. Πρέπει όλοι να αναλάβουμε τις ευθύνες μας, να σταματήσουν οι πόλεμοι και να ανοίξουν επιτέλους τα σύνορα. Παραβιάζονται διεθνείς συνθήκες με τα κλειστά σύνορα. Τα σύνορα πρέπει να είναι ανοιχτά για όλους» τόνισε ο ηθοποιός που βραβεύτηκε με ειδική μνεία της κριτικής επιτροπής για τη συμμετοχή του στη ταινία "Πλατεία Αμερικής" του Γιάννη Σακαρίδη όπου ερμηνεύει τον ρόλο Τάρεκ – ενός πρόσφυγα από τη Συρία.</p>
<p>Η χθεσινή βραδιά στο Ολύμπιον δεν είχε τη λάμψη των εγκαινίων αλλά την ικανοποίηση της επιτυχούς ολοκλήρωσης της πρώτης νέου τύπου διοργάνωσης.</p>
<p>Στις τελετές έναρξης και λήξης υπήρχε επί σκηνής μεταφράστρια στη νοηματική γλώσσα ενώ έγιναν μικρές παρεμβάσεις για την διευκόλυνση της κίνησης σε άτομα με αναπηρία.</p>
<p>Στο Φεστιβάλ συνυφάνθηκαν μέσω των αφιερωμάτων και των παρουσιών Ελλήνων και ξένων κινηματογραφιστών, το όραμα, οι πολιτικοκοινωνικές ανησυχίες, η παγκοσμιότητα της οικονομικής και ηθικής κρίσης, η βαλκανική και κινηματογραφική "πυριτιδαποθήκη", οι "παραδοσιακές μαγικές" τεχνικές αλλά και οι νέες τεχνολογίες, η εικονική πραγματικότητα των νέων μέσων, η συνύπαρξη των τεχνών, οι μουσικές, οι εικόνες, οι αισθήσεις. </p>
<p>Το 57ο Φεστιβάλ καταγράφηκε πλέον στην ιστορία ως το δεύτερο (το πρώτο ήταν το 41ο τον Νοέμβριο του 2000) Φεστιβάλ Κινηματογράφου με δυο υπουργούς Πολιτισμού. Εγκαινιάστηκε την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου από τον Αριστείδη Μπαλτά και έκλεισε χθες Κυριακή με υπουργό την ηθοποιό και σκηνοθέτη Λυδία Κονιόρδου.</p>
<p>Όπως ανακοίνωσε ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης, η "Αποθήκη Γ" του Λιμανιού παραχωρείται για χρήση στη Σχολή Κινηματογράφου του ΑΠΘ.</p>
<p>Στην τελετή έναρξης αλλά και κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ ο Καλλιτεχνικός του Διευθυντής, αλλά και η νέα υπουργός Πολιτισμού κατά την επίσκεψη-αστραπή χθες στη Θεσσαλονίκη όσο και ο δήμαρχος της πόλης στην τελετή λήξης υπογράμμισαν ότι το Φεστιβάλ θα παραμείνει στην πόλη με κινηματογραφικές δράσεις, αδιάλειπτη λειτουργία του Μουσείου, της κινηματογραφικής λέσχης, των αιθουσών του Ολύμπιον και με το Φεστιβάλ Ντοκυμαντέρ. (Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκυμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου αιώνα θα πραγματοποιηθεί από τις 3 έως τις 12 Μαρτίου 2017).</p>
<p> </p>
<p>Πηγή: ΑΠΕ, ΜΠΕ </p>

Σχετικά άρθρα