Théophile Gautier

<p><span>Ο </span><strong>Πιέρ Ζυλ Τεοφίλ Γκοτιέ</strong><span>, επίσης </span><strong>Θεόφιλος Γκωτιέ</strong><span> (Pierre Jules Théophile Gautier) (</span><a title="30 Αυγούστου" href="https://el.wikipedia.org/wiki/30_%CE%91%CF%85%CE%B3%CE%BF%CF%8D%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%85">30 Αυγούστου</a><span> </span><a title="1811" href="https://el.wikipedia.org/wiki/1811">1811</a><span> – </span><a title="23 Οκτωβρίου" href="https://el.wikipedia.org/wiki/23_%CE%9F%CE%BA%CF%84%CF%89%CE%B2%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85">23 Οκτωβρίου</a><span> </span><a title="1872" href="https://el.wikipedia.org/wiki/1872">1872</a><span>) ήταν </span><a class="mw-redirect" title="Γάλλοι" href="https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%AC%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CE%B9">Γάλλος</a><span> </span><a title="Ρομαντισμός" href="https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A1%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82">ρομαντικός</a><a title="Ποιητής" href="https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%BF%CE%B9%CE%B7%CF%84%CE%AE%CF%82">ποιητής</a><span>, δραματουργός, μυθιστοριογράφος, δημοσιογράφος και λογοτεχνικός κριτικός. Η εργασία του είναι δύσκολο να ταξινομηθεί και παραμένει σημείο αναφοράς για τα επόμενα </span><a title="Λογοτεχνία" href="https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9B%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%AF%CE%B1">λογοτεχνικά ρεύματα</a><span>, όπως ο </span><a title="Παρνασσισμός" href="https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%B1%CF%81%CE%BD%CE%B1%CF%83%CF%83%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82">παρνασσισμός</a><span>, ο </span><a title="Συμβολισμός" href="https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CF%85%CE%BC%CE%B2%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82">συμβολισμός</a><span> και ο </span><a title="Μοντερνισμός" href="https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%BD%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82">μοντερνισμός</a><span>. Εκτιμήθηκε ευρέως από συγγραφείς τόσο διαφορετικούς όσο οι </span><a class="mw-redirect" title="Σαρλ Μποντλέρ" href="https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CE%B1%CF%81%CE%BB_%CE%9C%CF%80%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%BB%CE%AD%CF%81">Κάρολος Μποντλέρ</a><span>, αδελφοί Γκονκούρ (Goncourt), </span><a title="Στεφάν Μαλαρμέ" href="https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CF%84%CE%B5%CF%86%CE%AC%CE%BD_%CE%9C%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CF%81%CE%BC%CE%AD">Στεφάν Μαλλαρμέ</a><span>, </span><a title="Γκυστάβ Φλωμπέρ" href="https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%BA%CF%85%CF%83%CF%84%CE%AC%CE%B2_%CE%A6%CE%BB%CF%89%CE%BC%CF%80%CE%AD%CF%81">Γκυστάβ Φλωμπέρ</a><span> και ο </span><a class="mw-redirect" title="Όσκαρ Γουάιλντ" href="https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%8C%CF%83%CE%BA%CE%B1%CF%81_%CE%93%CE%BF%CF%85%CE%AC%CE%B9%CE%BB%CE%BD%CF%84">Όσκαρ Γουάιλντ</a><span> (Oscar Wilde). Οι τελευταίες εργασίες του υπογράμμισαν τη τελειότητα της μορφής, τη λουστραρισμένη ομορφιά της </span><a title="Γλώσσα" href="https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%BB%CF%8E%CF%83%CF%83%CE%B1">γλώσσας</a><span> και των καλολογικών στοιχείων, π.χ. </span><em>Emaux Et Camees</em><span> (Σμάλτο και Καμέες, 1852). Ήταν επίσης ο μυθιστοριογράφος του </span><em>Mademoiselle De Maupin</em><span> (1835), ενώ αργότερα στράφηκε στη δημοσιογραφία. Η πίστη του στην ανώτατη σημασία της μορφής στη τέχνη, με κόστος το συναίσθημα και τις ιδέες, ενέπνευσε τους ποιητές που έγιναν γνωστοί αργότερα ως Παρνασσιστές (Les Parnassiens). Κέρδιζε τα προς το ζην από τη </span><a title="Δημοσιογραφία" href="https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%83%CE%B9%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AF%CE%B1">δημοσιογραφία</a><span>, για να μπορεί να γράφει και έμεινε γνωστός κυρίως για τα διηγήματά του με τίτλο </span><em>Ο Θάνατος Στον Έρωτα</em><span>.</span></p>

Σχετικά άρθρα