Αρχική / Ψυχολογία / Real Life / Διατροφικές διαταραχές / Τρώγοντας, φεύγουν τα νεύρα
Τρώγοντας, φεύγουν τα νεύρα thumbnail

Τρώγοντας, φεύγουν τα νεύρα

Δεν χρειαζόμασταν το τηλεοπτικό survivor για να συνειδητοποιήσουμε ότι η πείνα φέρνει θυμό, τσακωμούς, στέρηση και υπερφαγία. Το έχει βιώσει ο καθένας από εμάς κάποια φορά που έμεινε νηστικός για πολλές ώρες  ή κάποια φορά που αποφάσισε να κάνει μια "αυστηρή δίαιτα",  για να χάσει γρήγορα κιλά και να βγει στην παραλία.


Εκτός όμως από το θυμό, η πείνα φέρνει και υπερφαγία. Κανείς δεν μπορεί μετά από αρκετές ώρες αφαγίας να φάει μόνο ένα φρουτάκι για να κόψει την πείνα του. Χρειάζεται μια μερίδα πατάτες τηγανιτές, μια σοκολάτα ή μια ολόκληρη πίτσα για να φτάσει κάποιος να πει στο τέλος… ουφ έσκασα!!!


Για ποιο λόγο, όμως, ο άνθρωπος γίνεται "έρμαιο" της πείνας του; Για ποιο λόγο η πείνα προκαλεί θυμό και επιθετικότητα;


Όπως μ' αρέσει να λέω για όλα υπάρχει μια εξήγηση στη ζωή! Έτσι και σε αυτήν την περίπτωση η βιοχημεία του σώματος μας δίνει την απάντηση που αναζητάμε.


Κατά τη διάρκεια της πέψης οι υδατάνθρακες, οι πρωτεΐνες και τα λιπαρά που τρώμε διασπώνται σε απλά μόρια γλυκόζης, αμινοξέων και λιπαρών οξέων, αντίστοιχα. Οι θρεπτικές αυτές ουσίες περνούν στην κυκλοφορία του αίματος από όπου διασκορπίζονται στα διάφορα όργανα και τους ιστούς του σώματος για την παραγωγή ενέργειας και τις διάφορες λειτουργίες του σώματος.


Όσο περνά η ώρα από το τελευταίο γεύμα, η ποσότητα των θρεπτικών συστατικών στην κυκλοφορία του αίματος μειώνεται. Όταν μετά από αρκετές ώρες νηστείας ή μετά από ένα χαμηλοθερμιδικό γεύμα η γλυκόζη στο αίμα πέσει χαμηλότερα από ένα συγκεκριμένο επίπεδο, ο εγκέφαλος εκλαμβάνει το σήμα αυτό σαν απειλή. Αυτό συμβαίνει γιατί σε αντίθεση με άλλα όργανα του σώματος ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί αποκλειστικά γλυκόζη σαν πηγή ενέργειας. Απουσία γλυκόζης, παρατηρείται αδυναμία συγκέντρωσης, νεύρα, μειωμένη ικανότητα αυτοσυγκράτησης, ζαλάδα και αυξημένο αίσθημα πείνας.


Ο εγκέφαλος κάνει ότι μπορεί για να μας δείξει ότι πεινάει…


Όταν η συγκέντρωση της γλυκόζης στο αίμα πέσει κάτω από ένα συγκεκριμένο επίπεδο, ο εγκέφαλος στέλνει σήμα σε διάφορα όργανα του σώματος για τη σύνθεση και την έκκριση ορμονών που αυξάνουν την ποσότητα της γλυκόζης στο αίμα.


Οι τέσσερις σημαντικότερες ορμόνες που ελέγχουν τη συγκέντρωση της γλυκόζης στο αίμα είναι η αυξητική ορμόνη που εκκρίνεται από την υπόφυση του εγκεφάλου, η γλυκαγόνη από το πάγκρεας, η αδρεναλίνη (ή επινεφρίνη) και η κορτιζόλη από τα επινεφρίδια. Η αδρεναλίνη και η κορτιζόλη είναι ορμόνες του στρες, δηλαδή ορμόνες που εκκρίνονται παρουσία κάθε  στρεσογόνας κατάστασης, σαν τέτοια αντιλαμβάνεται το σώμα και την πείνα. 


Μια ωραία παρομοίωση…


Όταν παρουσιάζεται μπροστά μας ένας κίνδυνος και νοιώθουμε φόβο, τότε το σώμα εκκρίνει αδρεναλίνη αντιδρώντας στον κίνδυνο με το γνωστό ‘’fight or flight’’. Όταν βρεθεί κάποιος στην κατάσταση αυτή μπορεί να φωνάξει και να γίνει επιθετικός σαν αντίδραση στο φόβο και τον κίνδυνο. Με τον ίδιο τρόπο, η αύξηση της αδρεναλίνης στην περίπτωση της παρατεταμένης πείνας και της μειωμένης γλυκόζης στο αίμα μπορεί να προκαλέσει τις ίδιες αντιδράσεις.


Και ο τρίτος λόγος που η πείνα συνδέεται με το θυμό είναι το γεγονός ότι και οι δύο επηρεάζονται από το νευροπεπτίδιο Υ που εκκρίνεται στον εγκέφαλο όταν πεινάμε. Εκτός από τον έλεγχο της πείνας το νευροπεπτίδιο Υ ελέγχει το θυμό και την επιθετικότητα. Άτομα με αυξημένα επίπεδα νευροπεπτιδίου Υ παρουσιάζουν έντονα το στοιχείο της παρόρμησης και του θυμού.


Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι υπάρχουν πολλά βιοχημικά μονοπάτια στον οργανισμό  που συνδέουν την πείνα με το θυμό και δύσκολα μπορούμε να ξεφύγουμε από αυτήν και το φαύλο κύκλο της δίαιτας-υπερφαγικό επεισόδιο στον οποίο μας οδηγεί.


Την επόμενη φορά που θα πεινάσεις απλά φάε… Η καλύτερη διατροφική πρακτική για την πρόληψη και αντιμετώπιση της πείνας που προκαλεί νεύρα και εν τέλει υπερφαγικό επεισόδιο είναι να μην πεινάτε.


Και κάτι ακόμα:



  • Σταματήστε να κάνετε δίαιτα.

  • Τρώτε 3 βασικά γεύματα (πρωινό,μεσημεριανό, βραδινό) και 2 ενδιάμεσα σνακ.

  • Τρώτε κάθε 3 ώρες.

  • Τα 3 βασικά γεύματα να έχουν μια μερίδα πρωτεΐνης, μία μερίδα υδατάνθρακα και μία μερίδα φρούτων ή λαχανικών.

  • Να έχετε υδατάνθρακα σε όλα τα γεύματα.

  • Να τρώτε αργά (αφιερώστε 20 λεπτά στο φαγητό σας), με ηρεμία, χωρίς άγχος και να απολαμβάνεται κάθε μπουκιά που τρώτε.


 


Από την κα. Κατερίνα Κορακιανίτη της Επιστημονικής Ομάδας Διατροφή (www.diatrofi.gr) του Διαιτολόγου Διατροφολόγου Ευάγγελου Ζουμπανέα.

[fbcomments]
X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X