provima-upnos-agxos-arnitikes-skepseis-pos-tha-koimitho

Η 20χρονη Βούλα ρώτα

Πρόβλημα στον ύπνο από αρνητικές σκέψεις και άγχος: Τι να κάνω για να κοιμηθώ;

Είμαι 20 χρονών και τον τελευταίο μήνα δεν μπορώ να κοιμηθώ το βράδυ γιατί κάνω αρνητικές σκέψεις. Προσπαθώ να μην κάνω και να σκέφτομαι κάτι άλλο, αλλά ξαφνικά έρχονται. Τι μπορώ να κάνω;

Στο ερώτημά σας απαντά η κλινική ψυχολόγος Νάσια Σκαμπαρδώνη:

Η πρώτη πληροφορία που θα σχολιάσω αγαπητή αναγνώστρια, είναι ότι τοποθετείτε χρονικά αυτό που σας συμβαίνει και παρατηρήσατε πως συμβαίνει τον τελευταίο μήνα. Σ’ αυτό το σημείο λοιπόν θα ήθελα να σκεφτείτε εάν υπήρξε κάποιο συμβάν τον μήνα αυτό που να σας απασχόλησε ιδιαίτερα και να συνδέεται με αυτό που σας συμβαίνει. Αυτές οι σκέψεις είναι οι ίδιες κάθε βράδυ; Είναι συγκεκριμένες για ένα θέμα ή γενικεύονται καλύπτοντας ένα μεγάλο φάσμα; Εστιάστε λίγο στις σκέψεις αυτές και παρατηρήστε τες, γίνετε εσείς η ίδια παρατηρητής του εαυτού σας. Είναι φανερό πως για κάποιο λόγο είστε παραπάνω αγχωμένη αυτήν την περίοδο.

Έχει αξία εδώ ν’ αναφέρω βέβαια πως κατανοώ πως σας ταλαιπωρεί αρκετά, γιατί ο ύπνος αποτελεί τη μία απ’ τις δύο βασικές μας λειτουργίες. Η άλλη είναι η όρεξη. Το να κοιμόμαστε σωστά και επαρκείς ώρες είναι πολύ σημαντικό για να ξεκουραζόμαστε και να νιώθουμε σωματικά και πνευματικά όμορφα. Το πρώτο που επηρεάζεται όταν διανύουμε μία αγχώδη περίοδο είναι ο ύπνος. Και αντίστοιχα όταν δεν κοιμόμαστε σωστά το άγχος μας τείνει να αυξάνεται. Άρα μπαίνουμε σ ένα φαύλο κύκλο.

Το δεύτερο που θέλω να σταθούμε απ’ αυτό που γράψατε, είναι ότι «προσπαθείτε να τις διώξετε» αυτές τις αρνητικές σκέψεις. Το μεγαλύτερο λάθος που κάνει αρκετός κόσμος είναι ότι κάνουν αποφυγές, αποφεύγουν αυτά που τους φοβίζουν είτε είναι φοβικά αντικείμενα, είτε είναι σκέψεις. Με αυτόν τον τρόπο οι φοβικές σκέψεις φουντώνουν και πληθαίνουν και επανέρχονται πιο συχνά και σταθερά. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να μην αποφεύγετε αυτές τις σκέψεις και να τις αφήνετε να έρχονται και να τις επεξεργάζεστε. Ακόμη και αν δεν κοιμηθείτε, θα αρχίσετε να εξοικειώνεστε μ’ αυτές και τα επόμενα βράδια θα αρχίσει να φθίνει η δύναμή τους, άρα θα αρχίσουν να υποχωρούν σταδιακά και να φεύγουν έτσι όπως ήρθαν. Επίσης, αποφύγετε να κοιμάστε το μεσημέρι ή άλλες ώρες μέσα στην ημέρα για αναπλήρωση ύπνου ώστε να υπάρξει σωματική κόπωση και να κοιμηθείτε μόνο το βράδυ. Η σωματική άσκηση, με τη σειρά της έχει διπλό όφελος σε αυτήν την περίπτωση, συμβάλλει στην αγχόλυση με φυσικό τρόπο και στη σωματική κόπωση.

Εάν υπάρχει και άλλη συνοδός συμπτωματολογία πέραν του ύπνου, θα πρέπει να το εξετάσετε πιο διεξοδικά.

Νάσια Σκαμπαρδώνη
Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεύτρια
Διαταραχές άγχους
nasiask@hotmail.com
694 – 4606204
Στρατηγού Μακρυγιάννη 36 και 25ης Μαρτίου, Γέρακας, Αθήνα, 153 44

[fbcomments]
X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X