Αρχική / Παιδί / Το παιδί μου έχει Άσπεργκερ. Πώς να το βοηθήσω στο σχολείο;
autismos asperger

Η Μαρία ρωτά

Το παιδί μου έχει Άσπεργκερ. Πώς να το βοηθήσω στο σχολείο;

Προσπαθώ να βρω κάποιον που να ξέρει να με βοηθήσει με τον γιο μου που έχει Άσπεργκερ, να διαβάζει για το σχολείο και να αντιμετωπίσουμε το μαθησιακό. Έχω ρωτήσει σε διάφορα μέρη, ακόμα και στον Σύλλογο για παιδιά με Άσπερκγερ αλλά με «γράψανε» επαξίως.

Στο ερώτημά σας απάντησε η Ειδική Παιδαγωγός, Δέσποινα Δοντά

Από το 2013, οπότε και εκδόθηκαν τα νέα διαγνωστικά κριτήρια για τον Αυτισμό, οι διαγνώσεις «Σύνδρομο Asperger», «Αυτιστική Διαταραχή» και «Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή μη προσδιοριζόμενη αλλιώς» μπαίνουν κάτω από τον όρο «Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος». Πλέον γίνεται λόγος για 3 επίπεδα σοβαρότητας και μιλάμε για δύο βασικές κατηγορίες συμπτωμάτων: α) έλλειμμα στην κοινωνική επικοινωνία και την κοινωνική αλληλεπίδραση και β) περιορισμός επαναλαμβανόμενων συμπεριφορών, ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων.

Τα τρία επίπεδα σοβαρότητας αντικατοπτρίζουν το επίπεδο λειτουργικότητας και κατ’ επέκταση τη σύνθεση της διεπιστημονικής ομάδας που πρέπει να δημιουργηθεί για να αναλάβει την παρέμβαση του ατόμου και την επιλογή κατάλληλου πλαισίου εκπαίδευσης.

Η επιμονή πολλών γονέων γύρω από το κυνήγι της ύλης του σχολείου και της ενίσχυσης του μαθησιακού τομέα επιτείνει το άγχος που βιώνει το παιδί με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.). Οπωσδήποτε χρειάζεται να δοθεί βαρύτητα και στον κοινωνικό τομέα, προκειμένου να ενταχθεί ομαλά στο σχολικό πλαίσιο, να δημιουργήσει φιλικές σχέσεις και να μπορεί να ακολουθεί τους κανόνες απλών ομαδικών παιχνιδιών.

Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει ένας γονέας

Αρχικά, θα πρέπει να αξιολογηθεί από δημόσιο φορέα η ανάγκη ύπαρξης παράλληλης στήριξης για τον συγκεκριμένο μαθητή και η παρακολούθηση του τμήματος ένταξης κάποιες ώρες την εβδομάδα. Αφού αυτό κριθεί απαραίτητο, ο δάσκαλος του τμήματος ένταξης ή ο ειδικός της παράλληλης στήριξης έρχεται σε επαφή με τον δάσκαλο της τάξης, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα πλάνο δράσης για να καλυφθούν οι ατομικές μαθησιακές ανάγκες του παιδιού. Έτσι, θα μπορεί να αποτελεί ενεργό κομμάτι του τμήματός του και δεν θα υπάρχει εκεί μόνο ως φυσική παρουσία.

Αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαίδευσης του παιδιού αποτελούν οι θεραπείες από διεπιστημονική ομάδα αποτελούμενη από τις εξής ειδικότητες: εργοθεραπευτή, ειδικό παιδαγωγό, λογοθεραπευτή και ψυχολόγο. Εδώ, όταν μιλούμε για εκπαίδευση του ατόμου με Δ.Α.Φ., εννοούμε την εκμάθηση των δεξιοτήτων που έχει ανάγκη να αναπτύξει για την βελτίωση της ποιότητας της ζωής του και της λειτουργικότητάς του. Έτσι, μεταξύ άλλων, συμπεριλαμβάνονται κοινωνικές δεξιότητες, διαχείριση των συναισθημάτων, διαχείριση των αισθητηριακών προκλήσεων, το πρόβλημα της δημιουργικής φαντασίας, των στερεότυπων συμπεριφορών, η βελτίωση της σωστής χρήσης αντωνυμιών, η κατανόηση του μεταφορικού λόγου, της πραγματολογίας, της σημασίας και της κατάκτησης του λεξιλογίου.

Όλα αυτά θα ενισχύσουν σημαντικά την εξέλιξη του παιδιού και παίζουν σημαντικό ρόλο στην ποιότητα της καθημερινότητάς του και της αλληλεπίδρασής του με τους γύρω του.

Συνεπώς, χρειάζεται να δημιουργηθεί ένα εξατομικευμένο πλάνο δράσης με συγκεκριμένους στόχους, οι οποίοι θα καλύπτουν τις ανάγκες του παιδιού με Δ.Α.Φ., και, επιπλέον, θα παραμένουν συντονισμένοι όλοι οι εμπλεκόμενοι με την εκπαίδευσή του, τόσο οι θεραπευτές και οι δάσκαλοι του σχολείου όσο και οι γονείς.

Δέσποινα Δοντά
Ειδική Παιδαγωγός
MA Special Educational Needs
6936505684

Διαβάστε σχετικά άρθρα εδώ:

8 βασικά χαρακτηριστικά των παιδιών με σύνδρομο Asperger

Βιβλιάριο Αναπτυξιακής Υγείας Παιδιού: Ένα βήμα για την πρόληψη του αυτισμού

10 λανθασμένες απόψεις για τον αυτισμό

Η σχολική προσαρμογή ενός παιδιού με Άσπεργκερ

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X