Αντιδραστικό παιδί στην προεφηβεία: Κάντε συμφωνίες για να αποφύγετε τους καβγάδες!

Ο γιος μου είναι 9 χρόνων και είναι συνεχώς μέσα στα νεύρα. Είναι πολύ αντιδραστικός, μιλάει απότομα και άσχημα κάποιες φορές. Και στο σχολείο είναι επιπόλαιος και αντιδραστικός μέσα στην τάξη. Σε αντίθεση με το φροντιστήριο που είναι άψογος.Τι έχει; Πώς  μπορώ σαν μητέρα να τον βοηθήσω; Ευχαριστώ πολύ!

Η απάντηση του ειδικού στο ερώτημά σας

Το παιδί σας βρίσκεται στο ηλικιακό στάδιο που καλύπτει το διάστημα των 6 έως 10 χρόνων. Αυτή είναι η χρονική στιγμή που το παιδί απομακρύνεται σιγά- σιγά από την οικογένεια, σε μια προσπάθειά του να γίνει σαν τους άλλους. Η ένταξή του σε μια ομάδα συνομηλίκων του καθώς και η εδραίωση της ανεξαρτησίας του είναι τα ζητούμενά του.

Πώς μπορούν οι γονείς να ανταποκριθούν στις ανάγκες του παιδιού τους σε αυτό το εξελικτικό στάδιο; Τι θα πρέπει να γνωρίζουν;

Ο φόβος της γελοιοποίησης και της αποτυχίας είναι κοινός στα παιδιά σχολικής ηλικίας και είναι βαθιά ριζωμένος στην εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους.

Ο φόβος της αποτυχίας

Τα παιδιά αυτής της ηλικίας βρίσκονται στη διαδικασία να ανακαλύψουν ποια πραγματικά είναι και πού ταιριάζουν. Είναι μια διαδικασία που διαρκεί σε όλη την σχολική ζωή. Η αίσθηση του εαυτού τους είναι στενά συνδεδεμένη με την αίσθηση της επιτυχίας σε σύγκριση με τους συνομηλίκους τους. Το επίπεδο της επιτυχίας ή της αποτυχίας στις διάφορες δραστηριότητες υπαγορεύει τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά βλέπουν τους εαυτούς τους. Ένα παιδί που αντιμετωπίζει δυσκολίες π. χ στο σχολείο και έχει θεωρήσει τον εαυτό του κακό μαθητή, είναι πολύ πιθανό να τα παρατήσει εύκολα όταν έρθει αντιμέτωπο με μια δυσκολία. Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί τους να αντιμετωπίζει δημιουργικά τις αποτυχίες όταν εστιάζουν στην προσπάθεια που καταβάλλει το παιδί και όχι στο αποτέλεσμα. Όταν τα παιδιά μαθαίνουν ότι η προσπάθεια είναι εξίσου σημαντική όσο και το αποτέλεσμα, έχουν πολύ περισσότερες πιθανότητες να χτίσουν μια ισχυρή αίσθηση εαυτού. Είναι αποκαρδιωτικό για το παιδί όταν οι γονείς του το μαλώνουν ή το γελοιοποιούν όταν δεν τα καταφέρνει.

Ο φόβος της γελοιοποίησης και της αποτυχίας είναι κοινός στα παιδιά σχολικής ηλικίας και είναι βαθιά ριζωμένος στην εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους. Έχουν έντονη την ανάγκη να γίνονται αποδεκτά από τους συνομηλίκους τους. Αυτό τα κάνει να φοβούνται μήπως κάνουν κάποιο λάθος, μήπως φανούν ανόητα ή μήπως γελοιοποιηθούν. Αυτοί οι φόβοι εμποδίζουν τα παιδιά να επιχειρούν νέα πράγματα και να εξερευνούν τον κόσμο. Αν το παιδί σας δεν θέλει να προσπαθήσει σε μια δραστηριότητα που εσείς του προτείνετε μην το πιέσετε. Ίσως φοβάται την αποτυχία και αισθάνεται ντροπή, και αυτό είναι καλό να το σεβαστείτε. Διδάξτε το παιδί σας με την δική σας συμπεριφορά. Δείξτε του πως και εσείς κάνετε λάθη τα οποία όμως χρησιμοποιείτε ως ευκαιρία για μάθηση.

Ανησυχία για το τι θα πουν οι άλλοι

Όπως είπαμε, αυτή η ηλικιακή ομάδα σημαδεύεται από έντονη ανησυχία για το τι θα πουν οι άλλοι. Το παιδί θέλει να ανήκει στην ομάδα και να είναι πάντα αρεστό σε όλους. Το ντύσιμό του, το στυλ κτενίσματος, η συμπεριφορά του όλα διαμορφώνονται από την ομάδα. Προσπαθήστε να μην εκνευρίζεστε με αυτήν τη νοοτροπία «προβάτου» του παιδιού σας, είναι αναπτυξιακά φυσιολογική, εκτός από την περίπτωση που η δημοφιλής ομάδα είναι μπλεγμένη σε καταστροφικές συμπεριφορές. Ο μόνος τρόπος για να προστατέψετε το παιδί σας από τους κινδύνους της πίεσης συνομηλίκων είναι να εδραιώσετε την επικοινωνία σας. Δώστε του να καταλάβει πως αν επηρεαστεί από τους φίλους του και κάνει κάτι κακό, θα μπορεί να σας το πει χωρίς να ανησυχεί ότι θα εκραγείτε από θυμό. Περάστε του το μήνυμα πως ακούτε τα προβλήματά του και είστε πρόθυμοι να συνεργαστείτε ώστε να βρει τις λύσεις που το κάνουν να νιώθει άνετα.

Και μην ξεχνάτε πως, εάν ένα παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες με τους συνομηλίκους του η διάθεσή του πέφτει κατακόρυφα.

Εδραίωση ανεξαρτησίας

Σε αυτό το αναπτυξιακό στάδιο, το δεύτερο ζητούμενο των παιδιών είναι η εδραίωση της ανεξαρτησίας τους. Τα παιδιά έχουν την ανάγκη να παίρνουν τις δικές τους αποφάσεις. Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν καθοδηγώντας το παιδί τους στο να εξετάσει τα αρνητικά και τα θετικά της κάθε απόφασης του πριν την πραγματοποιήσει καθώς και να επιτρέψουν να έρθει αντιμέτωπο με τις συνέπειες της απόφασής του όταν αυτές δεν απειλούν την ασφάλειά του.

Κάντε συμφωνίες με τα παιδιά σας

Για παράδειγμα αφήστε το παιδί σας να αποφασίσει για την ώρα που θέλει να πηγαίνει για ύπνο καθώς και για το πού και πότε θα μελετά, (αποτελούν και τα δύο αιτίες για καθημερινούς καυγάδες) και μέσα από την καθοδήγηση σας, όπως προαναφέρθηκε, καταλήξτε σε μια συμφωνία με το παιδί σας την οποία θα περιμένετε να τηρήσει. Μπορεί να χρειαστεί να αλλάξετε την συμφωνία εάν δεν λειτουργεί. Πάντως ο στόχος σας θα πρέπει να είναι, το διάβασμα να γίνει μια συνήθεια για το παιδί σας. Να αποτελεί την καθημερινή του ρουτίνα, όπου την συγκεκριμένη ώρα και στον καθορισμένο χώρο θα αρχίσει να διαβάζει χωρίς πίεση.
Η πρόκληση για τον γονιό κατά την διάρκεια αυτών των χρόνων είναι να κατανοήσει και να σεβαστεί τις αλλαγές που βιώνουν τα παιδιά.

Ενώ η τάση των παιδιών είναι να απομακρυνθούν από την οικογένεια και να προσαρμοστούν στην ομάδα των συνομηλίκων τους, χρειάζονται ακόμα πολλή αγάπη και στοργή. Αφιερώστε τους χρόνο. Πηγή χαράς για ένα παιδί αυτής της ηλικίας είναι ένα καλό αστείο. Εξασκείστε το χιούμορ σας το οποίο μπορεί να σας φανεί χρήσιμο τις δύσκολες στιγμές.

Η συμμετοχή σας σε ομάδες γονέων όπου διδάσκονται δεξιότητες επικοινωνίας θα βοηθήσει στο να διαχειρίζεστε συγκρούσεις που παρουσιάζονται στη σχέση σας.

Πηγή: Charles E. Schaefer, Theresa Foy DiGeronimo. AGES & STAGES ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ. Εκδόσεις Μάρτης & Gordon Hellas 2016

Γιάννα Αγγελάκου
Κοινωνική Λειτουργός – Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
Μail:[email protected]
Τηλ: 6982160384, 2731027590

Σχετικά άρθρα