Στα ύψη η βενζίνη: Τι προκάλεσε την αύξηση τιμών;

Με τη μέση τιμή πώλησης της βενζίνης να διαμορφώνεται στα 1,642 ευρώ ανά λίτρο και για το ντίζελ κίνησης στο 1,414 ευρώ ανά λίτρο και την τιμή της αμόλυβδης να «σκαρφαλώνει» στα νησιά στα 2 ευρώ το λίτρο,  οι καταναλωτές φοβούνται ότι το καλοκαίρι θα στοιχίσει ακριβά… Οι βενζινοπώλες, από τη μεριά τους, προειδοποιούν για αύξηση των τιμών στα 2,5 ευρώ το λίτρο.

Οι ανατιμήσεις οφείλονται στη ραγδαία ανόδου των διεθνών τιμών του αργού αλλά και της υποχώρησης της ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου.

Στο ζήτημα των ανατιμήσεων στα καύσιμα τοποθετήθηκε και ο σύνδεσμος των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, σημειώνοντας πως οι αυξήσεις στις λιανικές τιμές των καυσίμων, σύμφωνα με τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών, είναι μικρότερες από την αύξηση των διεθνών τιμών.

Όπως επισημαίνει ο ΣΕΕΠΕ, από τα μέσα του 2017 μέχρι σήμερα, οι διεθνείς τιμές τόσο του αργού όσο και των προϊόντων του ακολουθούν ανοδική πορεία καθώς το αργό Μπρέντ από τον Ιούλιο του 2017 έχει αυξηθεί κατά 66-70%, ενώ οι διεθνείς τιμές πετρελαιοειδών και συγκεκριμένα της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, κατά 40-50%.

«Οι λιανικές τιμές στην αντλία, όπως τις παρακολουθεί το Παρατηρητήριο Τιμών, δεν έχουν ακολουθήσει αυτή την αύξηση του κόστους. Είναι προφανές ότι έχει σημειωθεί μείωση του περιθωρίου κέρδους στο λιανικό επίπεδο, δηλαδή το κέρδος που αφορά το κομμάτι Επιχειρήσεις Εμπορίας, Μεταφορείς, και Πρατηριούχοι», υποστηρίζει ο ΣΕΕΠΕ.

Αναφέρει ακόμη ότι οι τιμές στην Αττική δεν αποτελούν αξιόπιστη βάση αναφοράς δεδομένου ότι η περιοχή χτυπιέται από εκτεταμένα φαινόμενα παραεμπορίας και λαθρεμπορίας. Αντίστοιχα για τις τιμές στα νησιά επισημαίνεται ότι πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψιν το κόστος μεταφοράς που είναι ιδιαίτερα αυξημένο.

«Για πολλά νησιά υπήρχε κάποτε ένας ειδικός κρατικός λογαριασμός ο οποίος τροφοδοτείτο από μία εισφορά στην τιμή αντλίας και επιδοτούσε τις μεταφορές στα νησιά. Το Δημόσιο εδώ και λίγα χρόνια συνεχίζει να εισπράττει με άλλο όνομα τα χρήματα αυτά, έχοντας όμως καταργήσει την επιδότηση! Δηλαδή εισπράττει χωρίς πλέον να αποδίδει. Αυτό έχει αυξήσει αντίστοιχα το πραγματικό κόστος μεταφοράς, κι η αύξηση έχει περάσει προφανώς στην αντλία», αναφέρει ο ΣΕΕΠΕ.

Τέλος, υπογραμμίζει ότι οι αυξήσεις στις διεθνείς τιμές δεν συμφέρουν τις Εταιρείες Εμπορίας γιατί δημιουργούν ανάγκη για περισσότερα κεφάλαια κίνησης, μειώνουν τις πωλήσεις και αυξάνουν τις οφειλές των πελατών και τις επισφάλειες.

Με πληροφορίες από το protothema.gr και το cnn.gr

Σχετικά άρθρα