mati-roloi

Δεν φτάνουν οι 24 ώρες; 4 βήματα για να οργανώσεις σωστά τον χρόνο σου

Αισθάνεστε ότι δεν έχετε ποτέ όσο χρόνο θα θέλατε για τον εαυτό σας, για τους άλλους, για να κάνετε αυτά που σας αρέσουν, για να ζήσετε τα πάντα; Έχετε συχνά την αίσθηση ότι τα γεγονότα σας ξεπερνούν ή ότι δεν τα ελέγχετε; Νιώθετε ότι τρέχετε διαρκώς ή ότι είστε πάντα πιεσμένοι; Παραπονιέστε ότι αργείτε πάντα στα ραντεβού; Έχετε την εντύπωση ότι σπάνια λέτε «όχι», ότι αφήνετε ελάχιστα να κάνουν οι άλλοι, ότι έχετε ταλέντο να μεταθέτετε για αύριο αυτό που θα μπορούσατε να κάνετε σήμερα, ότι είστε τελειομανείς; Δυσκολεύεστε να οργανώσετε το χρόνο σας, να κάνετε έναν προγραμματισμό και να τον τηρήσετε…; Ε, λοιπόν, ο χρόνος σάς δημιουργεί στρες!

gunaika-koitaei-to-roloi-tis

Ο χρόνος όπως τον ξέρουμε είναι ανελαστικός και αμετάβλητος, και η καλή διαχείρισή του είναι συχνά συνδεδεμένη με την επαγγελματική επιτυχία και την προσωπική εξέλιξη. Γι’ αυτό και ο χρόνος μπορεί να γίνει πηγή στρες για τον καθένα μας. Όταν δεν τον ελέγχουμε όπως θέλουμε, μπορεί να μας εξουθενώσει, να μας οδηγήσει σε λάθη και να μας κάνει να νιώσουμε απογοητευμένοι από τη ζωή μας. Το στρες που προκύπτει ως συνέπεια μπορεί να πάρει τη μορφή μιας σοβαρής σωματικής κούρασης λόγω της συχνής έκκρισης αδρεναλίνης, λόγω λαθών και απογοητεύσεων από τις δουλειές που κάνουμε πολύ γρήγορα, λόγω απώλειας εμπιστοσύνης στον εαυτό μας, λόγω έλλειψης κινήτρων ή λόγω ενοχών που τροφοδοτούνται από σκέψεις ηττοπάθειας: «Δεν έχω ποτέ χρόνο», «Είμαι πνιγμένη», «Δεν αντέχω άλλο», «Δεν έχω πια κουράγιο» ή «Είμαι τεμπέλης και αναποτελεσματικός».

Η διαχείριση χρόνου απαιτεί προγραμματισμό και πρόβλεψη του χρόνου που πρέπει να διατεθεί σε κάθε δραστηριότητα ώστε αυτή να γίνεται αποτελεσματικά και παραγωγικά, και να διασφαλίζεται μία ικανοποιητική ισορροπία ανάμεσα στα προσωπικά και στα επαγγελματικά μας ενδιαφέροντα. Η διεργασία για να φτάσουμε να κάνουμε καλή διαχείριση του χρόνου μπορεί να ακολουθήσει τέσσερις φάσεις:

Φάση 1: Συνειδητοποίηση του προβλήματος και αποσαφήνιση του τι είναι σημαντικό

Η πρώτη ερώτηση που θα πρέπει να κάνετε στον εαυτό σας είναι: «Πώς περνάω τον χρόνο καιρό μου;». Η δεύτερη ερώτηση, εξίσου σημαντική, είναι: «Τι είναι πιο σημαντικό για ‘μένα στη ζωή μου;»

Σε αυτή την πρώτη φάση, μία χρήσιμη άσκηση είναι να κάνετε τον απολογισμό των δραστηριοτήτων σας για μία εβδομάδα. Γι’ αυτό τον σκοπό μπορείτε να χρησιμοποιήσετε έναν πίνακα με 4 στήλες. Η πρώτη είναι ένας κατάλογος με την ώρα που κάνετε το καθετί. Στη δεύτερη στήλη καταγράφετε τι είναι αυτό που κάνετε. Η τρίτη στήλη αξιολογεί κάθε μία δραστηριότητα ανάλογα με τη σημασία που της δίνετε. Η τελευταία στήλη περιλαμβάνει τα σχόλιά σας.

Φάση 2: Διατύπωση ειδικών στόχων

Στη δεύτερη φάση προσδιορίζετε και διατυπώνεται ειδικούς και πραγματικού στόχους, λαμβάνοντας υπόψη της αναπόφευκτες επαγγελματικές και οικογενειακές σας υποχρεώσεις, καθώς και την ιεράρχησή τους. Το πιο σημαντικό για έναν στόχο είναι ότι πρέπει να πληροί ορισμένα κριτήρια που συνοψίζονται στο ακρωνύμιο «ΕΜΑΡΣ» και συγκεκριμένα: Ε = Ειδικός, Μ = Μετρήσιμος, Α = Αποδεκτός, Ρ = Ρεαλιστικός, Σ = Σταδιακός.

Φάση 3: Δραστηριοποίηση

Με τη δραστηριοποίηση εισάγετε στη ζωή σας ένα σύνολο από διεργασίες και τεχνικές που θα βοηθήσουν να προγραμματίζετε καλύτερα τον χρόνο σας, να οργανώνεστε με αποτελεσματικό και παραγωγικό τρόπο, να περιορίσετε ορισμένα πράγματα και να προστατευτείτε από παρασιτικές ασχολίες.

Η τήρηση του σχεδίου δράσης που καταστρώνετε απαιτεί κάποιες καλές πρακτικές διαχείρισης του χρόνου γύρω από τον προγραμματισμό που έχετε κάνει και διαχείριση των δραστηριοτήτων σας. Εκτός από αυτά όμως, είναι σημαντικό να προσέξετε τα παρακάτω σημεία:

  • Προγραμματίστε τα σχέδια σας και αυτά που πρέπει να κάνετε
  • Ξεκινώντας δείτε την εικόνα της ημέρας
  • Φτιάξτε λίστες
  • Σεβαστείτε τις δεσμεύσεις σας
  • Προβλέψτε τα απρόοπτα… αλλά όχι εξαντλητικά
  • Μάθετε να διαχειρίζεστε με τον καλύτερο τρόπο της πληροφορίες
  • Μάθετε να λέτε «όχι»
  • Τροποποιήστε τις σκέψεις σας γύρω από τον χρόνο
  • Διαχειριστείτε την επαγρύπνησή σας
  • Μάθετε να ανακτάτε τις δυνάμεις σας
  • Εντοπίστε τα άτομα που κατασπαταλούν τον χρόνο σας ή τις δραστηριότητες που είναι χρονοβόρες
  • Αναθέστε καθήκοντα σε άλλους και μάθετε να ζητάτε βοήθεια
  • Βρείτε ισορροπία ανάμεσα στην επαγγελματική και στην προσωπική σας ζωή

Φάση 4: Επιμονή και ξεπέρασμα των εμποδίων

Προκειμένου να έχει διάρκεια μια αλλαγή, οι νέες τεχνικές είναι απαραίτητο να εφαρμοστούν  για αρκετό χρονικό διάστημα ώστε να ενσωματωθούν στη ρουτίνα σας και να γίνουν καθημερινές συνήθειες. Άρα είναι σημαντικό να επιμείνετε, να αξιολογείτε κατά καιρούς τις ενέργειές σας και, εν ανάγκη, να κάνετε προσαρμογές. Βρείτε χρόνο να δείτε πως αυτές οι νέες πρακτικές βελτιώνουν την ποιότητα της ζωής σας, ώστε να έχετε μεγαλύτερο κίνητρο να τις συνεχίσετε.

Ευχαριστούμε τις εκδόσεις Πεδίο για την ευγενική παραχώρηση του αποσπάσματος από το βιβλίο «Νίκησε το στρες» του Patrick Silvia André.  

[fbcomments]
X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X