Αρχική / Παιδί / Κι όμως δεν φταίει πάντα η… διάσπαση προσοχής!
paidi diaspasi prosoxis

Κι όμως δεν φταίει πάντα η… διάσπαση προσοχής!

Η διάσπαση προσοχής και οι δυσκολίες στην εκτελεστική λειτουργία είναι δύο πολύ κοντινά θέματα με αρκετές ομοιότητες αλλά και διαφορές. Όμως τι είναι το ένα και τι το άλλο;

Οι δεξιότητες εκτελεστικής λειτουργίας οδηγούν οτιδήποτε και να κάνουμε, από το να θέτουμε προτεραιότητες, να παίρνουμε αποφάσεις να κάνουμε πλάνα, να παραμένουμε σε μια δραστηριότητα. Η ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων ξεκινά σε πολύ νεαρή ηλικία ενώ εξελίσσεται και γίνεται πιο πολύπλοκη καθώς το άτομο μεγαλώνει.

Γράφει η Δέσποινα Δοντά, Ειδική Παιδαγωγός

Η διάσπαση προσοχής είναι μία κατάσταση κατά την οποία τα παιδιά δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν, να οργανωθούν, να χρησιμοποιήσουν τη βραχύχρονη μνήμη τους και να διαχειριστούν/ κοντρολάρουν τον εαυτό τους. Κάποιες φορές μπορεί να συνοδεύεται από υπερκινητικότητα ή παρορμητικότητα. Όλα αυτά τα ζητήματα είναι δυσκολίες στον τομέα της εκτελεστικής λειτουργίας.

Οι δυσκολίες εκτελεστικής λειτουργίας αφορούν αδυναμίες σε βασικές πνευματικές δεξιότητες που είναι υπεύθυνες για τη συγκέντρωση, τη μνήμη, την οργάνωση και διαχείριση του χρόνου, και την ευελιξία στη σκέψη. Αυτοί είναι τομείς που δυσκολεύουν τα παιδιά με ΔΕΠ/Υ, αλλά και ορισμένους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες χωρίς ΔΕΠΥ.

Η μεγάλη τους διαφορά είναι πως η ΔΕΠΥ αποτελεί επίσημα διάγνωση, ενώ η αδυναμία στην εκτελεστική λειτουργία όχι.
Κοινές συμπεριφορές που μπορεί να παρατηρήσετε ενδεχομένως να είναι: η δυσκολία διατήρησης πληροφοριών στη μνήμη εργασίας, η δυσκολία προσοχής, αυτοελέγχου και διαχείρισης συναισθημάτων, προβλήματα στη διαχείριση χρόνου αλλά και υλικών, η δυσκολία μετάβασης από μία δραστηριότητα στην επόμενη, η ικανότητα σκέψης πριν την πράξη, η δυσκολία ολοκλήρωσης μεγάλων εργασιών, συχνά μπορεί να ξεχνά και να αποσπάται, δυσκολία στο να περιμένει τη σειρά του.

Τι μπορείτε να κάνετε;

Και στις δύο περιπτώσεις θα βοηθήσει, αρχικά, το να είστε παράδειγμα προς μίμηση, εν συνεχεία να ακολουθείτε ρουτίνες προκειμένου να εξασφαλίζετε μία δομημένη καθημερινότητα καθώς και να προετοιμάζετε το έδαφος για τις επικείμενες μεταβάσεις ή αλλαγές. Στα παιδιά με ΔΕΠ/Υ μπορείτε να θέσετε κανόνες και να τους κολλήσετε σε εμφανές σημείο, να δίνετε συχνά θετική ενίσχυση για τη θετική συμπεριφορά, να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες και να επιτρέπετε τα συχνά διαλείμματα. Στα παιδιά με δυσκολίες εκτελεστικής λειτουργίας μπορείτε να διδάξετε τρόπους διαχείρισης χρόνου, στις δύσκολες εργασίες μπορείτε να τα βοηθάτε λέγοντας δυνατά τις σκέψεις σας και τους συλλογισμούς σας, διδάσκοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο το σχεδιασμό και την επίλυση προβληματικών καταστάσεων. Παράλληλα, μπορείτε να ζητάτε από το παιδί να αξιολογήσει τον εαυτό του, βελτιώνοντας έτσι τις δεξιότητες ελέγχου και παρακολούθησης.

Πώς οι δυσκολίες εκτελεστικής λειτουργίας μπορεί να επηρεάσουν το διάβασμα του παιδιού μου;

Αρχικά, κατά την εκμάθηση του αλφάβητου, τα παιδιά μπορεί να συγχέουν γράμματα με οπτική ομοιότητα. Στη συνέχεια, θα έρθουν αντιμέτωπα με δυσκολίες αποκωδικοποίησης, διατήρησης στη μνήμη εργασίας τους ήχους των γραμμάτων που αποτελούν μια λέξη, ανάγνωσης και- κατ’ επέκταση- κατανόησης ενός κειμένου. Παράλληλα, οι δυσκολίες στην ευελιξία σκέψης μπορεί να επηρεάσουν την κατανόηση του μεταφορικού λόγου με αποτέλεσμα το παιδί να μην μπορεί να αντιληφθεί τι ακριβώς εννοεί το κείμενο. Όπως η εκμάθηση κάθε καινούριου αντικειμένου, έτσι και το διάβασμα, απαιτούν συγκέντρωση και αυτό είναι κάτι, με το οποίο συχνά παλεύουν οι μαθητές με τέτοιες αδυναμίες.

Μη διστάσετε, λοιπόν, να ζητήσετε βοήθεια από κατάλληλους ειδικούς, οι οποίοι θα αξιολογήσουν και θα εκτιμήσουν τις δυνατότητες και δυσκολίες του παιδιού σας προκειμένου να το βοηθήσουν.

Δέσποινα Δοντά
Ειδική Παιδαγωγός
6936505684

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X