Αρχική / Υγεία / Η Υγεία μου / Πώς να αποφύγουμε τα… ατυχήματα μέσα στο σπίτι λόγω καραντίνας; 12 συμβουλές για όλους!
ilikiomeno-zeugari-provlimata

Πώς να αποφύγουμε τα… ατυχήματα μέσα στο σπίτι λόγω καραντίνας; 12 συμβουλές για όλους!

Σε μια περίοδο που ο κατ’ οίκον περιορισμός αποτελεί αυστηρό κανόνα ιδιαιτέρως για τους ηλικιωμένους, ένα ζήτημα που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής, είναι οι πτώσεις τους μέσα στο σπίτι.

Μάλιστα, το 65% των πτώσεων των ηλικιωμένων γίνεται μέσα στην κατοικία τους, περισσότερο από 2- 3 φορές τον χρόνο, σύμφωνα με πρόσφατα δεδομένα, όπως προτάσσει στο ΑΠΕ ο διδάκτωρ Ορθοπαθητικής και επιστημονικός συνεργάτης του Πανεπιστημίου Κρήτης Γιώργος Γουδέβενος.

Ένα μεγάλο ποσοστό ηλικιωμένων πάσχει από νευρολογικές παθήσεις όπως Πάρκινσον, άνοια και αστάθεια, μυοσκελετικές όπως οστεοπόρωση, οστεοαρθρίτιδες γονάτων και ισχίων, οφθαλμολογικές όπως κακή όραση και καταρράκτης, ψυχικές όπως κατάθλιψη και στρες καθώς και άλλες χρόνιες καρδιολογικές ή αγγειολογικές παθήσεις, και ενίοτε από μερική ή ολική απώλεια της ακοής.

Γιατί μερικοί ηλικιωμένοι πέφτουν και τραυματίζονται;

Οι πτώσεις δεν έχουν πάντα ως αποτέλεσμα σοβαρούς τραυματισμούς, μα υπάρχει ο κίνδυνος να οδηγήσουν σε κάταγμα κυρίως ισχίων, ώμου και κρανίου, με συνέπεια, οι άνθρωποι αυτής της ηλικίας, να οδηγηθούν στα νοσοκομεία και στις κλινικές, σε μια τόσο επικίνδυνη περίοδο.

Αιτίες πτώσης μπορεί επίσης να είναι η στενότητα του χώρου του σπιτιού, ο χαμηλός φωτισμός, ολισθηρό πάτωμα στο μπάνιο και την κουζίνα, αν έχουν πέσει νερά, η βιασύνη, η εκτέλεση εργασιών, τα μαστορέματα και οι αιχμηρές γωνίες επίπλων. Επίσης, η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια συντονισμού και ταυτόχρονα με την χρήση διαφόρων φαρμάκων να αυξήσει πάρα πολύ την πιθανότητα πτώσης.

Τι πρέπει να κάνουμε αν συμβεί κάποιο ατύχημα;

«Προσπαθήστε όσο είναι δυνατόν να παραμείνετε ψύχραιμοι και είτε φωνάζοντας, είτε χτυπώντας τον τοίχο, καλέστε βοήθεια. Επίσης προσπαθήστε να συρθείτε προς το τηλέφωνο για τον ίδιο λόγο». Για την αποφυγή των ανωτέρω, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει εκδώσει τις ακόλουθες συμβουλές πρόληψης:

  • Απομακρύνετε περιττά μικροέπιπλα, αντικείμενα και φθαρμένα χαλιά και σταθεροποιείστε καλά τα χαλιά.
  • Φροντίστε να είναι πάντα στεγνό το πάτωμα.
  • Βελτιώστε τον φωτισμό σε όλο το σπίτι.
  • Ζητήστε βοήθεια για να κάνετε πράγματα που δεν μπορείτε με ασφάλεια μόνοι σας.
  • Μην περπατάτε με κάλτσες ή καλσόν στο σπίτι και μην φοράτε ρούχα που μπορεί να σας οδηγήσουν σε πτώση (φαρδιά και μακριά).
  • Να έχετε 2 – 3 συσκευές τηλεφώνου σε χαμηλά τραπεζάκια ώστε να είναι προσβάσιμα.
  • Ελέγχετε την επικινδυνότητα του σπιτιού σας, ιδιαίτερα αν έχει εσωτερικές σκάλες, ορόφους, υπόγεια, κήπο ή αυλή.
  • Τα μπαλκόνια, η βεράντα και ο κήπος αν υπάρχουν, ανήκουν και αυτά στις αιτίες πτώσεων. Ιδιαίτερα σκαλίσματα, επιδιορθώσεις, ανέβασμα στις αποθήκες όπως επίσης και η πρόσκρουση λόγω της αντανάκλασης του ήλιου σε τζαμαρίες, μικροαντικείμενα, καλώδια ή λάστιχα ποτίσματος θέλουν προσοχή.
  • Προσπαθήστε να έχετε πάντα το κινητό στην τσέπη σας.
  • Είναι εφικτή η εκπαίδευση ισορροπίας και δύναμης, με ειδικές και απλές ασκήσεις, που μπορεί να σας αποσταλούν από τον φυσικοθεραπευτή σας.
  • Επικοινωνείτε τακτικά με τους φίλους και την οικογένειά σας. Αυτό το διάστημα έχει αναπτυχθεί η διαδικτυακή επαφή με τους ειδικούς και η βιντεοκλήση προς αυτούς. Αν δεν μπορείτε μόνοι σας, ζητήστε να σας βοηθήσουν τα παιδιά σας ή νεότεροι άνθρωποι, που είναι εξοικειωμένοι με τη νέα τεχνολογία, ώστε να νιώσετε την ασφάλεια της επικοινωνίας με τους γιατρούς και τους φυσικοθεραπευτές.
  • Ζητήστε να σας συνδέσουν στο διαδίκτυο με προγράμματα ενημέρωσης για ασκήσεις και οδηγίες σχετικά με την αποφυγή και αντιμετώπιση των πτώσεων. Να σημειωθεί πως κατά 15% μειώθηκαν οι πτώσεις στην Αυστραλία, λόγω συστηματικής ενημέρωσης.

Με την ελπίδα ότι σύντομα και αυτό θα περάσει, οπλιστείτε με υπομονή και κουράγιο. Έτσι, θα κυλήσει ομαλά ο χρόνος χωρίς απρόοπτα. Στόχος να επαναπροσδιορίσουμε τις αρχές και τις αξίες της ζωής. Και ας εκτιμήσουμε τα μεγαλύτερα αγαθά: Της υγείας και της ελευθερίας.

Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

«Κινδυνεύω περισσότερο από τον κορωνοϊό αν καπνίζω;» Οδηγίες προστασίας για όλους!

Κορωνοϊός και παιδιά. Όλα όσα χρειάζεται να ξέρει ένας γονιός!

Μπορείτε να δείτε όλες τις χρήσιμες πληροφορίες για τον κορωνοϊό, πατώντας εδώ.

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X