Αρχική / Διατροφή / Food therapy / Γαστρεντερολογικά προβλήματα: Διατροφικά tips για να τα αντιμετώπισεις!

Γαστρεντερολογικά προβλήματα: Διατροφικά tips για να τα αντιμετώπισεις!

Δεν είναι λίγες οι φορές που θα έχετε ακούσει για τον ρόλο της διατροφής σε διάφορα γαστρεντερολογικά προβλήματα. Υπάρχουν λύσεις, ωστόσο, για να τα αντιμετωπίσετε!

Γράφει η η Αθανασία Αντιόχου, Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Ας αναφέρουμε μερικά από τα πιο συνθισμένα τέτοια προβλήματα, καθώς και τη διατροφική τους αντιμετώπιση.

Ευερέθιστο έντερο

Είναι μια πάθηση που προκαλεί που οφείλεται σε διαταραχές της λειτουργείας του εντέρου. Μερικά από τα πιο σύνηθες συμπτώματα του είναι : ο κοιλιακός πόνος με διαταραχές στις κενώσεις (διάρροια ή δυσκοιλιότητα), πρήξιμο στην κοιλιά με την ύπαρξη η χωρίς διαταραχές στις κενώσεις.

Διατροφική αντιμετώπιση: Εάν το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου εκδηλώνεται με δυσκοιλιότητα καλό είναι να αυξήσετε την κατανάλωση των φυτικών ινών μέσω της διατροφής. Εντάξτε στην διατροφή σας τροφές όπως η βρόμη, τα φρούτα και τα λαχανικά, τα δημητριακά και το ψωμί ολικής άλεσης. Επίσης, μπορείτε να δοκιμάσετε και προβιοτικά προϊόντα που είναι πλούσια σε «καλά βακτήρια» και βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου πχ. το γιαούρτι.

Εάν ωστόσο υπάρχει διάρροια πρέπει να περιορίστε τις φυτικές ίνες. Μια από τις πιο γνωστές διατροφές που ακολουθείται στο σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου είναι η Fodmap.

Τροφές με χαμηλή περιεκτικότητα σε Fodmap είναι:

  • Το ψωμί και τα αρτοσκευάσματα χωρίς γλουτένη, βρόμη, ρυζογκοφρέτες, κινόα και ρύζι.
  • Ψάρι, κοτόπουλο και κόκκινο κρέας.
  • Καρότο, πιπεριές, φασολάκια, μαρούλι, αγγούρι, ντομάτα, κολοκυθάκια, kale
  • Μπανάνα, φρούτα του δάσους, μανταρίνια και πορτοκάλια

Τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε Fodmap είναι:

  • Κρεμμύδι, αγκινάρες, σκόρδο, πράσο, καλαμπόκι, αρακά και σέλερι
  • Γάλα και γιαούρτι
  • Λάχανο, φακές, ρεβίθια, γίγαντες, κουνουπίδι και φασόλια
  • Μήλο, βερίκοκα, νεκταρίνια, αχλάδια, χουρμά

Κοιλιοκάκη

Η κοιλιοκάκη πρόκειται για μια διαταραχή στο λεπτό έντερο και τα συμπτώματα με τα οποία εκδηλώνεται η πάθηση είναι: διάρροια, μειωμένη ανάπτυξη (στα παιδιά), φούκωμα, έμετος, δυσκοιλιότητα, έλκη στο στόμα, απώλεια βάρους και κόπωση.

Η γλουτένη προκαλείται από δυσανοχή στην γλιαδίνη που βρίσκεται στο σιτάρι, το κριθάρι, την σίκαλη και λιγότερο στην βρόμη.

Διατροφική αντιμετώπιση: Η διατροφή που ακολουθείται σε αυτή την πάθηση είναι η δίαιτα χωρίς γλουτένη.

Τροφές με γλουτένη:

Ζυμαρικά, ψωμί, μπισκότα, βρόμη, μπύρα, κέικ και είδη ζαχαροπλαστικής, δημητριακά, σάλτσα σόγιας, καραμέλες, τηγανιτά, λουκάνικα και κάποια αλλαντικά, baking powder, έτοιμα ροφήματα με βάση το γάλα και το γιαούρτι με φρούτα, παρασκευασμένα τυριά σε φέτες, κρέμες, τυριά σε κρεμώδη μορφή, μπλε τυρί, έτοιμες σάλτσες, ορισμένα φάρμακα και συμπληρώματα, ζάχαρη άχνη, παγωτά και παγωμένα επιδόρπια, μείγματα βοτάνων, σιρόπια, ροφήματα σοκολάτας και χυμοί φρούτων.

Τροφές χωρίς γλουτένη:

Κινόα, κεχρί, φαγόπυρο, πατάτα, ρύζι καλαμπόκι (και τα άλευρα του), γαλακτοκομικά, φρούτα, λαχανικά, όσπρια, λίπη και έλαια, ωμοί ξηροί καρποί, κρέας, πουλερικά, θαλασσινά, αυγά, ορός γάλακτος, σιρόπι γλυκόζης, σόγια, βανίλια (άρωμα) κιτρικό οξύ, δεξτρόζη και λεκιθίνη (σόγιας)

Δυσανεξία στην λακτόζη

Άτομα με δυσανεξία στην λακτόζη μετά την κατανάλωση γάλακτος παρουσιάζουν διάρροια, κοιλιακός πόνος, μετεωρισμός και αέρια. Αυτό προκύπτει επειδή μπορεί να υπάρχει μειωμένη δράση η και ανεπάρκεια της λακτάσης του ενζύμου που διασπά την λακτόζη.

Διατροφική αντιμετώπιση: Περιορισμός η και αποφυγή της λακτόζης ανάλογα με την σοβαρότητα της κατάστασης. Το γάλα και το παγωτό είναι οι κύριες πηγές λακτόζης, το τυρί και το γιαούρτι, αντίθετα, περιέχουν πολύ λιγότερες ποσότητες.

Νόσος Crohn ή Ελκώδης κολίτιδα

Είναι μια φλεγμονή που μπορεί να υπάρχει οπουδήποτε κατά μήκος της πεπτικής οδού. Σε αντίθεση με την ελκώδη κολίτιδα που εμφανίζεται μόνο στην περιοχή του παχέος εντέρου.

Τα συμπτώματα είναι: διάρροια, αλλαγές στα μάτια, στο στόμα και το δέρμα, απώλεια βάρους και κοιλιακό άλγος

Διατροφική αντιμετώπιση: Να προτιμάτε τροφές, όπως: Υποκατάστατο γάλακτος (πιθανή δυσανεξία στην λακτόζη), αυγά, πουρές λαχανικών, βρώμη (περιέχει διαλυτές ίνες), πουρές από όσπρια, παπάγια, μάνγκο, μπανάνα, ψάρια, κοτόπουλο, γαλοπούλα, ρύζι.

Να αποφεύγετε τροφές όπως: Αλκοόλ, μαργαρίνη, μαγιονέζα, έλαια, αναψυκτικά, ωμά φρούτα και λαχανικά, προϊόντα ολικής άλεσης, κόκκινο κρέας, τηγανητά, καφέ, τσάι, σοκολάτα, καυτερά φαγητά.

Διάρροια

Διατροφική αντιμετώπιση της διάρροιας:

  • Καταναλώστε επαρκή ποσότητα υγρών
  • Φάτε μπανάνα και μήλο
  • Περιορίστε τις φυτικές ίνες
  • Προτιμήστε απλούς υδατάνθρακές όπως: λευκό ψωμί, ρύζι, ζυμαρικά, κράκερς και φρυγανιές
  • Αποφυγή γλυκών, τηγανιτών και επεξεργασμένων τροφών
  • Καταναλώστε κοτόπουλο, μοσχάρι, ψάρια, αυγά
  • Αποφύγετε τα λιπαρά, καθώς είναι δύσπεπτα και επιδεινώνουν τη διάρροια

Δώστε βάση στον τρόπο που μαγειρεύετε. Ορισμένες τροφές δεν προκαλούν επιπλοκές αν μαγειρευτούν σωστά. Μπορείτε, για παράδειγμα, να καταναλώσετε λαχανικά εάν τα βράσετε λίγο και δεν τα φάτε εντελώς ωμά. Επίσης, να κόβετε το κρεμμύδι σε πολύ μικρά κομμάτια ή να αλέθετε ξηρούς καρπούς και σπόρους.

Μην αφήνετε τον οργανισμό σας να αφυδατωθεί. Πίνετε πολύ νερό, αλλά αποφύγετε καφέ, αναψυκτικά, τσάι και κάθε ρόφημα και ποτό με πολλή ζάχαρη.

Εάν έχετε διάρροια, μην ξεχνάτε να αναπληρώνετε τους χαμένους ηλεκτρολύτες, όπως το νάτριο και το κάλιο. Νάτριο θα πάρετε από το αλάτι και κάλιο από την πατάτα, το αβοκάντο και το πεπόνι.

Πάρτε πολυβιταμίνη, ώστε να εξασφαλίσετε ότι παίρνετε επαρκείς ποσότητες όλων των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών σε καθημερινή βάση.

Δυσκοιλιότητα

  • Διατροφική αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας:
  • Αυξήστε την κατανάλωση φυτικών ινών
  • Καταναλώστε καθημερινά φρούτα και λαχανικά
  • Σημαντική είναι η επαρκή κατανάλωση υγρών.
  • Εντάξτε στην διατροφή σας προβιοτικά πχ. γιαούρτι, κεφίρ
  • Τρώτε πολλά και μικρά γεύματα

Αντιόχου Αθανασία

Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

athanasia.antioxou@gmail.com

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Κοιλιοκάκη: Πώς η αυτοάνοση διαταραχή επηρεάζει την γονιμότητα

Δίαιτα FODMAP: Η λύση στο σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου

Tι συμβαίνει πραγματικά με τη γλουτένη;

 

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X