dyslexia deiktis noimosinis

Σχετίζεται η δυσλεξία με χαμηλό δείκτη νοημοσύνης;

Πολλοί αναρωτιούνται καθημερινά τι σημαίνει δυσλεξία. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που έχει υποστηριχθεί ότι όταν κάποιος έχει δυσλεξία, αυτό σημαίνει ότι η νοημοσύνη του είναι περιορισμένη. Αυτός ο «μύθος» όμως, έχει καταρριφθεί από όλες τις επιστημονικές ομάδες που κάνουν διατριβή πάνω σε αυτό το θέμα.

Γράφει η Ιόβη Δημητριάδη, Ειδική Παιδαγωγός, Φιλόλογος

Η δυσλεξία, συνιστά μαθησιακή διαταραχή, που δημιουργεί δυσκολίες κατά την ανάγνωση, τη γραφή, την ορθογραφία των λέξεων, τη φωνολογική ενημερότητα, την αριθμητική δεξιότητα, την λογικομαθηματική σκέψη, τη μνήμη, την ακοή, την ομιλία και τις κινητικές δεξιότητες. Αν και η γενεσιουργός αιτία της δυσλεξίας παραμένει απροσδιόριστη, ωστόσο υποστηρίζεται από πολλούς ότι σημαντικό ρόλο στην εμφάνισή της παίζει, κάποια δυσλειτουργία του εγκεφάλου ενός ανθρώπου. Παρόλο που είναι επιστημονικώς τεκμηριωμένο ότι δε θεραπεύεται πλήρως, ωστόσο εάν γίνει έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση με κατάλληλες επιστημονικές μεθόδους και στρατηγικές, υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες να βελτιωθούν σημαντικά οι μαθησιακές δυνατότητες ενός δυσλεκτικού ατόμου.

Σε αντίθεση λοιπόν, με την άποψη ότι τα δυσλεκτικά άτομα υστερούν νοητικά, οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι διακρίνονται από κανονικό ή και υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης. Επομένως, δεν ισχύει ότι επειδή έχουν δυσλεξία, χαρακτηρίζονται και από μειωμένη νοημοσύνη αλλά ακριβώς το αντίθετο. Εξάλλου, για να θεωρηθεί ότι κάποιος είναι δυσλεκτικός, είναι απαραίτητο να έχει τουλάχιστον κανονική ή μέση νοημοσύνη. Η δυσλεξία, με τους κατάλληλους χειρισμούς δεν δημιουργεί αξεπέραστα προβλήματα .Είναι διαπιστωμένο μάλιστα, πως πολλοί δυσλεκτικοί έχουν καταξιωθεί σημαντικά στον επαγγελματικό τομέα και γενικά στη ζωή τους. Για παράδειγμα, δεν είναι λίγοι οι επιφανείς άνθρωποι που αναδείχθηκαν σε πετυχημένους επαγγελματίες αν και διακρίνονταν από δυσλεξία ( Walt Disney, Leonardo Da Vinci , Albert Einstein κ.λ.π ).

Το γεγονός ότι συνδέουν κάποιοι τη δυσλεξία με το χαμηλό δείκτη νοημοσύνης, όπως είναι φυσικό, φοβίζει τους γονείς των δυσλεκτικών παιδιών, τους πληγώνει και τους γεμίζει με ανασφάλειες. Γι’ αυτό το λόγο, από την πρώτη στιγμή που θα αντιληφθεί ο γονέας πως το παιδί του είναι δυσλεκτικό, πρέπει να απευθυνθεί σε ειδικούς, όπως για παράδειγμα ειδικούς παιδαγωγούς, ψυχολόγους, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές και φυσικοθεραπευτές , οι οποίοι έχουν ασχοληθεί επιστημονικά με τον συγκεκριμένο τομέα και μπορούν να συμβάλλουν ώστε να μετριαστούν οι εκάστοτε δυσκολίες.

Ιόβη Δημητριάδη

Ειδική Παιδαγωγός – Φιλόλογος  Bsc, Msc

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1. Καλαντζή – Αζίζι, Α & Ζαφειροπούλου, Μ. (2004). Προσαρμογή στο σχολείο: Mάθηση και αντιμετώπιση δυσκολιών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

2. Γενά, Α (2007). Θεωρία και Πράξη της Ανάλυσης της Συμπεριφοράς. Αθήνα: Gutenberg

3. Salvador – Carulla, L. & Gasca, V. (2010). Defining disability, functioning, autonomy and dependency in person – centered medicine and intefrated care. International Journal of Intergrated Care, 10, 69 – 72

4.Currie, J. & Kahn, R. (2012). Children with disabilities: Introducing the issue. The Future of Children, 22 (1), 3-11

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

«Είμαι δυσλεκτικός»: ένα συγκινητικό βίντεο για τις μαθησιακές δυσκολίες

Ο γιος μου διαγνώστηκε με δυσλεξία – Τι σημαίνει αυτό;

Το παιδί μου έχει δυσλεξία. Πώς να το βοηθήσω να προσαρμοστεί στο σχολείο;

 

[fbcomments]
X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X