Αρχική / Ψυχολογία / Teens / Θέλω να διαπρέψω στις Πανελλήνιες αλλά δυσκολεύομαι να διαβάσω. Τι να κάνω;
efivi diabazei panellinies

Η 17χρονη Νίκη ρωτά

Θέλω να διαπρέψω στις Πανελλήνιες αλλά δυσκολεύομαι να διαβάσω. Τι να κάνω;

Πηγαίνω στην τρίτη τάξη του λυκείου φέτος. Ετοιμάζομαι για τις Πανελλήνιες και ειδικά στην αρχή ήμουν υπερβολικά πολύ αγχωμένη. Είναι περίπου ένας μήνας που το πήρα πιο χαλαρά , όμως δεν διάβαζα όσο ήθελα, σαν αντίδραση στον εαυτό μου, λες και η ίδια προσπαθώ να με αποτρέψω από την επιτυχία.

Είχα ένα δύσκολο καλοκαίρι, δούλευα 14 ώρες και τώρα θέλω να διαβάσω για να διαπρέψω στις Πανελλήνιες. Τι να κάνω;; Με πιάνει και άγχος που δεν θα μπορώ να βρω εργασία στο αντικείμενο που μου αρέσει (ιστορικό &αρχαιολογικό το τμήμα που θέλω να περάσω) και όλα αυτά λειτουργούν αρνητικά στην ψυχολογία μου…

Έχετε κάποια συμβουλή να μου δώσετε;

Στο ερώτημά σας απάντησε η Κατερίνα Βασιλείου, Ψυχολόγος (MSc),Γνωσιακή-Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεύτρια

Αγαπητή αναγνώστρια,

Η Τρίτη λυκείου είναι μια απαιτητική σχολική χρονιά τόσο λόγω των αυξημένων απαιτήσεων μελέτης όσο και λόγω ψυχολογικών παραγόντων όπως είναι το άγχος για τους βαθμούς και τη συγκέντρωση των μορίων που απαιτούνται για την εισαγωγή σε κάποια συγκεκριμένη σχολή αλλά και για το αν η επιλογή θα εξασφαλίσει επαγγελματική αποκατάσταση. Τέτοιες ανησυχίες εκφράζεις και εσύ και είναι εύλογο να υπάρχουν. Πα’ ρόλο αυτά φαίνεται να έχεις βάλει ένα στόχο και να θες να τον πετύχεις!

Για αυτό τα παρακάτω θα σε βοηθήσουν αρκετά:

Βρες τον τρόπο μελέτης που σου ταιριάζει

Ο καθένας από εμάς έχει το δικό του τρόπο μελέτης και αφομοίωσης της ύλης. Οπότε, δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές που θα μπορούσαν να προταθούν. Κανείς δεν γεννήθηκε διαβάζοντας και κανείς δεν διασκεδάζει διαβάζοντας ξανά και ξανά τα ίδια κεφάλαια.

Οργάνωσε το πρόγραμμά σου!

Υπολόγισε την ύλη και τον χρόνο μελέτης. Μην διστάσεις να χρησιμοποιήσεις ακόμα και τις υπενθυμίσεις του κινητού, αν είσαι από αυτούς που δεν έχουν καλή αίσθηση του χρόνου. Σε περίπτωση που βγεις εκτός προγράμματος μην τα παρατήσεις αλλά οπλίσου με περίσσεια δύναμη και θέληση να αναπληρώσεις ότι έχει απομείνει τις επόμενες μέρες, αναπροσαρμόζοντας το πρόγραμμά σου.

meleti diabasma

Αξιοποίησε έξυπνα τον χρόνο σου

Συχνά αναβάλλουμε τη μελέτη των δύσκολων μαθημάτων και ξεκινάμε από τα εύκολα. Αν όμως πιάσουμε το μάθημα που μας δυσκολεύει περισσότερο στο τέλος της ημέρας, είμαστε ήδη αρκετά κουρασμένοι για να το μελετήσουμε. Επέλεξε να μελετάς τα δύσκολα μαθήματα όταν ο εγκέφαλος είναι ξεκούραστος και έχεις ενέργεια. Άφησε τα εύκολα για όταν οι αντοχές σου θα έχουν πέσει.

Κάνε τη μελέτη ενδιαφέρουσα.

Το διάβασμα μπορεί σίγουρα να γίνει μια βαρετή και αρκετά παθητική διαδικασία. Για να αποφύγεις να συμβεί αυτό προσπάθησε να κρατάς μια ενεργητική στάση με χειρόγραφες σημειώσεις για τα πιο σημαντικά σε κάθε κεφάλαιο ή ενότητα που διαβάζεις. Άλλωστε αποδεδειγμένα η διαδικασία της γραφής ενισχύει τη μάθηση.

Διώξε τους περισπασμούς

Διάβασε σε ήσυχο μέρος με καλό φωτισμό. Προσπάθησε να μελετάς πάντα στο ίδιο μέρος ώστε να το συνδέσεις με τη διαδικασία της μελέτης.Το κινητό χρειάζεται να είναι απενεργοποιημένο ή στο αθόρυβο και να το τσεκάρεις μόνο κατά τη διάρκεια του διαλείμματος. Επίσης, απέφυγε να είσαι στο internetταυτόχρονα με το διάβασμα καθώς η διαδικασία της συγκέντρωσης δοκιμάζεται αρκετά. Καλύτερα μια ώρας ποιοτικό διάβασμα και μετά διάλειμμα, παρά πολύωρο διάβασμα με δεκάδες διακοπές.

Κάνε διαλείμματα

Πολλοί μαθητές θεωρούν το διάλειμμα χάσιμο χρόνου και άλλοι κάνουν κατάχρηση αυτού. Η αλήθεια είναι πως ο εγκέφαλός μας χρειάζεται διάλλειμα για να ξεκουράζεται. Για κάθε 50 λεπτά μελέτης κάνε 15λεπτο διάλειμμα. Οι χρόνοι αυτοί δεν είναι απόλυτοι, αλλά υπολόγισέ τους στο περίπου. Στο διάλειμμα ασχολήσου με κάτι εντελώς διαφορετικό πχ. άκου μουσική, ξεκουράσου, φάε κολατσιό ή κάνε ένα περίπατο.

Φάε καλά και κοιμήσου

Η καλή διατροφή και η ξεκούραση είναι το άλφα και το ωμέγα στη μελέτη. Είμαστε δέσμιοι της φυσιολογίας του σώματός μας και ο εγκέφαλος ως αναπόσπαστο κομμάτι του σώματος χρειάζεται ενέργεια και ξεκούραση για να λειτουργήσει. Ο ύπνος μας ξεκουράζει και η τροφή μας δίνει ενέργεια. Οπότε, μην τα αμελείς.

Βρες κίνητρα και πρόσφερε ανταμοιβές στον εαυτό σου

Το να κινητοποιήσεις τον εαυτό σου να ξεκινήσει διάβασμα ή να ολοκληρώσει το διάβασμα είναι μια αρκετά έξυπνη και αποτελεσματική τεχνική. Τα κίνητρα είναι λόγοι για τους οποίους διαβάζουμε, είναι ο απώτερος στόχος μας. Γράψε τους λοιπόν σε ένα χαρτί και τοποθέτησέ το σε εμφανές σημείο. Παράλληλα μπορείς να χρησιμοποιείς και τις ανταμοιβές. Υποσχέσου στον εαυτό σου κάτι ευχάριστο που θα μπορείς να κάνεις όταν τελειώσεις τη μελέτη της ημέρας.Έτσι, θα έχεις κάτι για να αδημονείς. Μπορεί να είναι μια έξοδος για καφέ, η αγαπημένη σου ταινία ή ένα χαλαρωτικό μπάνιο.Αυτό θα είναι η ανταμοιβή σου.

Το άγχος που έχεις είναι λογικό να υπάρχει και μάλιστα πολλές φορές είναι βοηθητικός παράγοντας για την κινητοποίησή μας.

Παρόλο αυτά, το πρόβλημα με τα συναισθήματα είναι ότι δεν εξετάζουν λογικά όλες τις παραμέτρους και εμφανίζονται πολλές φορές ξαφνικά, μεταβάλλοντας την ψυχολογία και την απόδοσή μας. Ο μόνος τρόπος για να τα θέσουμε υπό τον έλεγχό μας είναι ακόμα και τις στιγμές που τα αισθανόμαστε να τα αφήσουμε να υπάρχουν και ταυτόχρονα να κάνουμε έστω με δυσκολία αλλά με επιμονή αυτό που έχουμε προγραμματίσει.

Στην παρούσα φάση αρκεί η μελέτη και η επίτευξη του στόχου σου.

Επαγγελματική αποκατάσταση μπορεί να υπάρξει σε όλους τους κλάδους, αρκεί να διαθέτει κανείς τα απαραίτητα προσόντα και να έχει την επιθυμία εργασίας στον εκάστοτε κλάδο. Αν παρόλο αυτά, έχεις μεγάλη ανησυχία για την επαγγελματική αποκατάσταση δεν έχεις παρά να αναζητήσεις πληροφορίες για αυτή στο διαδίκτυο, στο site της αντίστοιχης σχολής ή και να απευθυνθείς σε κάποιον που δραστηριοποιείται σε αυτό τον τομέα.

Ακολουθώντας τις παραπάνω συμβουλές θα δεις πως στο τέλος της μέρας θα έχεις καταφέρει να ολοκληρώσεις ένα μέρος της απαιτούμενης ύλης και θα νιώθεις ανακούφιση.Και να θυμάσαι πως με θέληση και μεθοδικό διάβασμα μπορείς να επιτύχεις τον στόχο σου.

Βασιλείου Κατερίνα

Ψυχολόγος (MSc),Γνωσιακή-Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεύτρια

Email: kathrinvasil@gmail.com

Tηλ.: 2155457340

Facebook: Βασιλείου Κατερίνα- Ψυχολόγος Ψυχοθεραπεύτρια

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Άρνηση για διάβασμα: Ο γιος μου δίνει φέτος Πανελλήνιες και δεν συγκεντρώνεται!

Μετά τις Πανελλήνιες τι;

Πανελλήνιες: Οδηγός… επιβίωσης για παιδιά και γονείς!

Πανελλήνιες: τα 4 μυστικά της επιτυχίας σου!

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X