Happy Learning: Eπαναπροσδιορίζοντας την έννοια της δημιουργικής απασχόλησης

Οι πολυδιάστατες ψυχολογικές, κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας απαιτούν συχνά, πέραν από τις εξατομικευμένες και εξειδικευμένες ψυχοθεραπευτικές, λογοθεραπευτικές, εργοθεραπευτικές, ψυχοπαιδαγωγικές παρεμβάσεις, την οικοδόμηση μιας προσέγγισης ταυτόχρονα ψυχοθεραπευτικής και εκπαιδευτικής που θα επαναπροσδιορίζει την έννοια της δημιουργικής απασχόλησης ως προς το περιεχόμενο και τη λειτουργία της. Επίσης, θα μπορεί να αξιοποιεί οργανωμένες και σχεδιασμένες παιδαγωγικές δραστηριότητες (όπως η ζωγραφική με πινέλα και με δάχτυλα, το κολάζ, η χρήση πλαστελίνης και άλλων υλικών, δραστηριότητες που υλοποιούνται μέσω της μεθόδου project, αλλά και αμιγώς γνωστικής φύσης έργα), τόσο για διαγνωστικούς , ενδεχομένως και κλινικούς σκοπούς, όσο και για την προαγωγή ψυχοπαιδαγωγικών και ψυχοθεραπευτικών στόχων.

paidia paizoun

Η εμπειρία μας με παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας έχει δείξει ότι η λεγόμενη δημιουργική απασχόληση σε ομαδικό επίπεδο συνιστά έναν συχνά πολύτιμο ενδιάμεσο χώρο μεταξύ της εκπαίδευσης και της πρώιμης μάθησης με την κλινική παρέμβαση που έχει ως στόχο την ψυχολογική υποστήριξη των παιδιών.

Για την εξυπηρέτηση των παραπάνω σκοπών και στόχων αφενός υιοθετήσαμε και εφαρμόζουμε πιλοτικές παιδαγωγικές μεθόδους που ξεκίνησαν από το Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών και πιο συγκεκριμένα από το Εργαστήριο Πειραματικής Ψυχολογίας της Εκπαίδευσης και Διδακτικής των Επιστημών (Τομέας Γνωστικής και Διαφορικής Ανάλυσης), στα πλαίσια των εργασιών τόσο σε προπτυχιακό, όσο κυρίως σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Στις παραπάνω μεθόδους και τεχνικές ενσωματώσαμε την κλινική και ψυχοθεραπευτική παράμετρο οικοδομώντας μια συνθετική προσέγγιση ψυχολογικής υποστήριξης και αντιμετώπισης των συμπεριφορικών, συναισθηματικών, ψυχοκοινωνικών και γνωστικών δυσκολιών της ανάπτυξης των παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας σε ομαδικό επίπεδο παράλληλα με την μάθηση και την ψυχαγωγία.

paidia rombotiki
Ειδικότερα, μέσα από δραστηριότητες όπως ομαδικές βιωματικές ασκήσεις για παιδιά, μουσικοκινητική αγωγή, θεατρικό παιχνίδι, γνωστικής φύσης έργα για βασικές λογικομαθητικές έννοιες, γραφοκινητικές ασκήσεις, συμβολικό παιχνίδι κ.α. επιδιώκεται η επίτευξη ποικίλων αναπτυξιακών στόχων.

Ενδεικτικά αναφέρουμε παρακάτω:

  • η καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων
  •  η κοινωνικοποίηση
  •  η συναισθηματική ανάπτυξη
  •  η αυτοεκτίμηση
  • η καλλιέργεια του ομαδικού πνεύματος
  •  η προαγωγή της έννοιας της συνεργασίας
  • η βελτίωση της σχέσης με το σώμα (κινησιολογία, προσανατολισμός κλπ.)
  •  η ενίσχυση της λεπτής κινητικότητας
  •  καλλιέργεια της φαντασίας
  •  η δημιουργικότητα
  •  η ανάπτυξη της αυτενέργειας
  •  η αυτονόμηση
  •  η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης
  •  η λήψη απόφασης
  •  η ανάληψη πρωτοβουλιών
  • Η ανάπτυξη μαθησιακών και γνωστικών δεξιοτήτων που αποτελούν βάση ομαλής προσαρμογής κατά τα πρώτα σχολικά χρόνια

Καταληκτικά, όπως έχει φανεί από την εμπειρία μας κατά την εφαρμογή της εν λόγω ψυχοπαιδαγωγικής, συνθετικής προσέγγισης, στα πλαίσια του προγράμματος Happy Learning σε ομάδες παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, η ένταξη των παιδιών σε ένα ομαδικό, ψυχοπαιδαγωγικό πλαίσιο, όπως αυτό περιγράφηκε παραπάνω α) διευκολύνει τις εξατομικευμένες ψυχοθεραπευτικές, λογοθεραπευτικές, εργοθεραπευτικές κλπ. συνεδρίες που μπορεί να παρακολουθεί ένα παιδί για την αντιμετώπιση διαφόρων ψυχολογικών συμπτωμάτων και αναπτυξιακών διαταραχών, β) συνιστά μέτρο πρόληψης αναπτυξιακών παλινδρομήσεων, γ) συντηρεί και προάγει τα αποτελέσματα που έχουν επιτευχθεί μέσα από ατομικές συνεδρίες ειδικών θεραπειών, δ) αποτελεί ένα πεδίο αλληλεπίδρασης και σύνθεσης ψυχοθεραπευτικών και μαθησιακών στόχων.

Ευγενία Σαρηγιαννίδη,

Ψυχολόγος, MSc, Υπ. Διδάκτωρ Ψυχολογίας,
Επιστημονική Διευθύντρια του Δικτύου «Psy-Counsellors»
Πινδάρου 5 & Αλεξ. Σούτσου, Αθήνα, 210 5544371,
www.psy-counsellors.gr

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Δραματοθεραπεία: Πώς επιτυγχάνει την ψυχική και συναισθηματική ισορροπία;

Tι προσφέρει η ζωγραφική στα παιδιά;

 

 

Σχετικά άρθρα