Ντροπαλό παιδί: Πώς να βοηθήσουν οι γονείς στην ανάπτυξη της κοινωνικότητάς του;

Ο γιος μου είναι 15 ετών και αντιμετωπίζει πρόβλημα με την κοινωνικότητά του. Δεν έχει φίλους εδώ και πολύ καιρό από το δημοτικό, είναι πάρα πολύ ντροπαλός. Μάλιστα δεν θέλει πλέον να πηγαίνει σχολείο.

Τι να κάνω για να τον βοηθήσω;

Στο ερώτημά σας απάντησε η Μάρθα Ηλιοπούλου, Ειδική Παιδαγωγός – Φιλόλογος

iliopoulou

Κάθε παιδί έχει την προσωπική του εξέλιξη όσον αφορά την πνευματική, κοινωνική και συναισθηματική του ανάπτυξη. Η ανάπτυξη προσωπικότητας του κάθε παιδιού επηρεάζεται, κυρίως από τα πρώτα στάδια της ζωής του και τελικά καθορίζει την τελική του εικόνα ως έφηβος (Alan,2000). Παρατηρώντας την εξελεγκτική πορεία του παιδιού μπορούμε να καταλάβουμε αν έχει εξελικτική παρουσία δυσκολιών συστολής και κοινωνικότητας.
Ντροπαλά παιδιά υπάρχουν, αλλά η παρουσία της εσωτερικής συστολής και της εσωστρέφειας του πρέπει να ελέγχεται και να διαχειρίζεται για να μην επηρεάζει τη λειτουργικότητα του παιδιού και την κοινωνικοποίηση του (Gottman, 2011).
Δεν είναι κακό να είσαι ντροπαλός, δείχνει ευαισθησία , συναισθηματικές αρετές και ανάγκη για χρόνο και χώρο. Προβληματίζει όταν ένα παιδί παραμένει ντροπαλό, ενώ οι σχολικές τάξεις περνούν, όταν αδυνατεί να συνάψει φιλικές σχέσεις και διαπροσωπικές επαφές.

monaksia efivia
Ο γονέας και το σύστημα της οικογένειας, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο να βοηθήσει αποτελεσματικά ένα ντροπαλό και εσωστρεφές παιδί με περιορισμένη κοινωνικότητα (Κακαβούλης, 1997).

Πρώτα από όλα προτείνεται:

  • Παρατήρηση της συμπεριφοράς του παιδιού
  • Εντοπισμός συνθηκών και καταστάσεων που του προκαλούν συναισθήματα εσωστρέφειας
  • Δε δηλώνουμε στο παιδί ‘’είσαι ντροπαλός, πήγαινε μίλησε’’ , αυτό επιβαρύνει αντί να ενθαρρύνει το παιδί.

Η κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού μπορεί να ενισχυθεί μέσα από καθημερινές πράξεις και ενέργειες που βασίζονται στην επικοινωνία, στη συζήτηση και την κατανόηση της προσωπικής ταυτότητας του καθένα.

Τα παιδιά και οι έφηβοι λοιπόν χρειάζονται :

  •  Ενθάρρυνση
  •  Θετική ενίσχυση
  •  Ενεργητική ακρόαση
  • Χρήση εκφραστικών μέσων

Παράλληλα, πρέπει να ενισχυθεί και η κοινωνικότητα των ντροπαλών παιδιών , δίνοντας χώρο και χρόνο στα παιδιά να ενταχθούν σε κοινωνικές ομάδες. Σεβόμαστε τις ατομικές ανάγκες τους και επιλέγουμε να στηρίξουμε τις επιλογές τους.

Η ανάπτυξη της κοινωνικότητας των παιδιών γίνεται μέσα από απλές ενέργειες.

filoi deipno

  • Λειτουργούν οι γονείς ως πρότυπο κοινωνικότητας
  • Δημιουργούν ευκαιρίες για κοινωνικές επαφές με άλλες οικογένειες και παιδιά
  • Τα friendsdate είναι μία ωραία ιδέα για εβδομαδιαία συνάντηση συνομήλικων.
  • Καλλιεργείστε τις δεξιότητες επικοινωνίας με την ημέρα συζήτησης όπου το κάθε μέλος θα παρουσιάζει, όποιο θέμα των ενδιαφέρει. Έτσι , αναπτύσσεται η αυτοπεποίθηση και το θάρρος του λόγου.
  • Προτρέπετε τα παιδιά να συμμετάσχουν σε εξωσχολικές δραστηριότητες και όχι μόνο σε δραστηριότητες που αφορούν τα μαθήματα.
  • Ευκαιρία για κοινωνική επαφή αποτελεί και η συμμετοχή τους σε κατασκηνώσεις.

Εάν οι δυσκολίες παραμένουν και επηρεάζουν αυξανόμενα τη συμπεριφορά του παιδιού είναι καλό να ζητήσετε τη γνώμη ενός ειδικού για να διερευνηθεί καλύτερα η ψυχοσύνθεση και η συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού.

Πίσω από κάθε παιδί που πιστεύει στον εαυτό του, υπάρχει ένας ενήλικας που πίστεψε πρώτα σε αυτό!

 

Μάρθα Ι.Ηλιοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος
MA Special Education/B.T.E.C Edexcel
Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών
Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου ‘’Εξέλιξη’’
Λεωνίδου 1
Τηλ.2731081050
www.kentro-exelixi.gr

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Δεν μπορώ να κάνω φίλους. Πώς να μπω στην παρέα της τάξης μου;

Η αντικοινωνικότητα στην εφηβεία: Όταν το παιδί δεν έχει φίλους

Ο γιος μου δεν έχει καθόλου φίλους. Πώς να τον βοηθήσω;

Ο γιος μου δεν έχει φίλους, τα άλλα παιδάκια δεν τον παίζουν

 

 

Σχετικά άρθρα