Απρόσεκτος, τεμπέλης ή… δυσλεκτικός;

Μήπως, τελικά, το παιδί μου δεν είναι απλά ‘’τεμπέλης’’, ‘’απρόσεκτος ‘’, αλλά έχει κάποιες συγκεκριμένες μαθησιακές δυσκολίες, που επηρεάζουν την απόδοσή του στα μαθήματα;

Ο γιος μου φοιτά στη Γ΄ δημοτικού. Είμαστε, δηλαδή, στα μέσα του Δημοτικού, μα η ανάγνωσή του παραμένει αργή. Πολλές φορές, μάλιστα, διστάζει να διαβάσει. Στη γραφή, επίσης, παρουσιάζει δυσκολίες. Όλο και κάτι λείπει, γράμμα, συλλαβή και η έκθεση δεν είναι κάτι εύκολο γι’ αυτόν. Ως γονέας είμαι συνεχώς μαζί του. Διαβάζουμε πολλές ώρες, αλλά τα αποτελέσματα της επίδοσής του μας απογοητεύουν. Χάνω την ψυχραιμία μου και την υπομονή μου αρκετές φορές. Κουράζομαι, του φωνάζω, γκρινιάζω συχνά , και δυστυχώς οι δυσκολίες παραμένουν.

Γράφει η Μάρθα Ηλιοπούλου, Ειδική Παιδαγωγός – Φιλόλογος

iliopoulou

 

Οι μαθησιακές δυσκολίες:

  • Είναι διαταραχές που εμποδίζουν την κατανόηση και χρησιμοποίηση του προφορικού ή του γραπτού λόγου
  • Οφείλονται σε νευρολογικές δυσλειτουργίες
  • Μπορεί να εκδηλώνονται σε άτομα μετρίου ή υψηλού πνευματικού επιπέδου, τα οποία εμφανίζουν σοβαρό χάσμα ανάμεσα στο τι φαίνεται ότι μπορούν να αποδώσουν και αυτό που τελικά αποδίδουν
  • Είναι διαφορές στον τρόπο μάθησης και όχι αδυναμία ή ανικανότητα μάθησης (Αθανασιάδη, 2001) .
    Ως γονιός πρέπει να συνειδητοποιήσω τι είναι αυτό που τον δυσκολεύει τελικά.

dyslexia2

Τι μπορώ να κάνω για να τον βοηθήσω;

  • Να ζητήσουμε τη βοήθεια ειδικού λογοθεραπευτή, αν το παιδί παρουσιάζει καθυστέρηση στον λόγο ή προβλήματα με τη σύνταξη, που καθιστούν δύσκολη την επικοινωνία και την κατανόηση.
  • Να επισκεφτούμε ειδικό παιδαγωγό για να αξιολογήσει και να εκτιμήσει το είδος των δυσκολιών του παιδιού.
  • Να πάμε το παιδί για εξέταση στον οφθαλμίατρο και ωτορινολαρυγγολόγο, για να ελεγχθούν πιθανά προβλήματα με την ακοή ή την όραση.
  • Να επιμένουμε στην ανάγνωση και εξοικείωση του παιδιού με τα βιβλία και το περιεχόμενό τους.

Η διδασκαλία πρέπει:

  • Να είναι συστηματική και εντατική με συνεχείς επαναλήψεις
  • Να είναι σαφής και άμεση
  • Να περιλαμβάνει την ταυτόχρονη ενεργοποίηση των αισθήσεων (της όρασης, της ακοής και της αφής)
  • Να δίνει έμφαση στις διαδικασίες της σύνθεσης και της ανάλυσης.

Η δυσλεξία δεν είναι αρρώστια. Είναι διαφορετικός τρόπος επεξεργασίας πληροφοριών και κατά συνέπεια, δεν υπάρχει μαγικό φάρμακο θεραπείας. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε, όμως, είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να αποφύγουν τις αποτυχίες στο διάβασμα και στο γράψιμο, που τόσο συχνά συνδέονται με τη δυσλεξία. Οι σωστές μέθοδοι χρειάζονται χρόνο για να επιφέρουν αποτελέσματα. Ένα έως τρία χρόνια, ανάλογα με τη σοβαρότητα της κατάστασης και τη διάρκεια των προγραμμάτων παρέμβασης, είναι το μικρότερο διάστημα που χρειάζεται ένα παιδί για να φτάσει στο φυσιολογικό για την ηλικία του επίπεδο.

Μάρθα Ι.Ηλιοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος
MA Special Education/B.T.E.C Edexcel
Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών
Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου ‘’Εξέλιξη’’
Λεωνίδου 1
Τηλ.2731081050
www.kentro-exelixi.gr

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

«Είμαι δυσλεκτικός»: ένα συγκινητικό βίντεο για τις μαθησιακές δυσκολίες

Σχετίζεται η δυσλεξία με χαμηλό δείκτη νοημοσύνης;

Τα σημάδια της δυσλεξίας σε δημοτικό και γυμνάσιο

Πώς βιώνει την πρώτη μέρα του σχολείου ένα παιδί με δυσλεξία; Η συγκλονιστική εξομολόγηση του Ολυμπιονίκη Σπ. Γιαννιώτη

 

 

Σχετικά άρθρα