Αρχική / Παιδί / Γιατί έβαλαν το παιδί μου στο τμήμα ένταξης; Πώς να το βοηθήσω στα μαθήματα;
sxoliki meleti

Η 40χρονη Κλειώ ρωτά

Γιατί έβαλαν το παιδί μου στο τμήμα ένταξης; Πώς να το βοηθήσω στα μαθήματα;

Το παιδί μου πάει στην πέμπτη τάξη Δημοτικού. Κάνει μεγάλη προσπάθεια στα μαθήματα, είναι ήρεμος, ξέρει όλους τους κανόνες της γραμματικής, αλλά κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη και δυσκολεύεται στην αποστήθιση καθώς και στην έκθεση δεν μπορεί να εκφράσει αυτό που σκέφτεται. Ο δάσκαλος τον έβαλε στο τμήμα ένταξης, αλλά δεν βλέπω κάποιο αποτέλεσμα. Εγώ πώς μπορώ να τον βοηθήσω; Ο δάσκαλος μού λέει ότι είναι πολύ υπάκουος και συνεργάσιμος.

Στο ερώτημά σας απάντησε η Μάρθρα Ηλιοπούλου, Ειδική Παιδαγωγός – Φιλόλογος

Οι γονείς συχνά ανησυχούν για την πρόοδο και τη μαθησιακή πορεία των παιδιών τους και πολλές φορές βιάζονται να απογοητευτούν. Είναι σημαντικό, όμως, να παρατηρούν τη γενικότερη συμπεριφορά των παιδιών τους και να αξιολογούν την παρουσία πιθανόν δυσκολιών. Ως σχολικές δυσκολίες θεωρείται κάθε πρόβλημα, το οποίο γίνεται εμφανές κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, κάθε πρόβλημα που επηρεάζει σημαντικά τη μάθηση, την επίδοση & τη συμπεριφορά» (Τζουριάδου& Μπάρμπας, 2010). Σημαντικός παράγοντας που βοηθάει στην εκτίμηση της παρουσίας δυσκολιών είναι η εμφάνιση των δυσκολιών σε περισσότερα από ένα περιβάλλοντα για χρονικό διάστημα 6 μηνών.

Οι μαθητές μετά τη Γ’ Δημοτικού μπορούν να αξιολογηθούν για την παρουσία μαθησιακών δυσκολιών που επηρεάζουν άμεσα τη σχολική τους επίδοση. Στις 2 τελευταίες τάξεις του Δημοτικού αναδεικνύονται οι πιο σημαντικές δυσκολίες επεξεργασίας γραπτού λόγου που αφορούν τις δεξιότητες έκφρασης, αναδιήγησης και ορθογραφικής δεινότητας.
Η είσοδος στο Τμήμα Ένταξης για την παροχή υποστηρικτικού προγράμματος μέσα στο σχολικό περιβάλλον είναι ένα πρώτο βήμα. Προτείνεται,όμως, να πραγματοποιηθεί αξιολόγηση από τον δημόσιο φορέα ΚΕΣΥ και από μία ομάδα ειδικών θεραπευτών με βασικό παράγοντα την ειδικότητα του ειδικού παιδαγωγού για να υποστηριχτεί ολιστικά ο μαθητής. Είναι σημαντικό να λάβει ολοκληρωμένη υποστήριξη, πριν την είσοδο του στο Γυμνάσιο, για να μπορέσει να πραγματοποιήσει ομαλή μετάβαση.

sxoliki meleti2

Ο γονέας στο σπίτι μπορεί να λειτουργήσει υποστηρικτικά και καθοδηγητικά στον μαθητή. Πρέπει να λειτουργεί με βάση τις υποδείξεις και τις οδηγίες των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και γενικής τάξης. Με βάση τις αδυναμίες που αφορούν την αποστήθιση και την παραγωγή γραπτού λόγου οι στρατηγικές πρέπει να επικεντρωθούν στην επεξεργασία γραπτού λόγου.

Οι βασικοί άξονες για την άμεση και αποτελεσματική συμμετοχή του μαθητή στα διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα είναι οι εξής:

  • Δυνατότητα επιλογής γνωστικού έργου με γνώμονα τα ενδιαφέροντα και τα μαθησιακά χαρακτηριστικά του.
  • Ενίσχυση της μνήμης με αποκωδικοποίηση, τροποποίηση και επεξεργασία του αντικειμένου γνώσης.

Τεχνικές για την οργάνωση της μελέτης (γνωστική και νοηματική χαρτογράφηση)

  • Μέθοδος της ανακεφαλαίωσης: Το παιδί καταγράφει σε μια σελίδα περιληπτικά το περιεχόμενο του κεφαλαίου τονίζοντας τα πιο σημαντικά σημεία
  •  Μέθοδος των σημειώσεων: Το παιδί μπορεί να διδαχτεί τον τρόπο να κρατά σημειώσεις των κυριότερων σημείων του κειμένου που μελετά. Ένας εύκολος τρόπος ,για να το βοηθήσετε να απομνημονεύσει ένα κείμενο, είναι να γράψετε σε μια κόλλα χαρτί τις λέξεις κλειδιά, που συνδέονται με τις βασικές παραγράφους του κειμένου, ώστε να δημιουργήσετε ένα “σκελετό μάθησης”.
  • Μέθοδος ΕΔΑΠΑ.
    Δημιουργία φανταστικής ιστορίας – φανταστικής εικόνας: Το παιδί μπορεί να δημιουργήσει μια φανταστική ιστορία χρησιμοποιώντας τα στοιχεία που μελετά. Αυτή η ιστορία μπορεί να εμπεριέχει το στοιχείο της υπερβολής ή του αστείου, ώστε να ανακαλούνται ευκολότερα αυτά που μελετά.
  •  Οπτικοποίηση των λέξεων για την εκμάθηση της ορθογραφίας.
  •  Σχεδιαγράμματα και οργανογράμματα με καθοδηγητικές ερωτήσεις μπορούν να βοηθήσουν αποτελεσματικά την παραγωγή γραπτού λόγου.
Βιβλιογραφία

“Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες” Επιμέλεια Σουζάνα Παντελιάδου, ΦαίηΑντωνίου, εκδόσειςΓράφημα,Bόλος 2008.

Μάρθα Ι.Ηλιοπούλου
Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος
MA Special Education/B.T.E.C Edexcel
Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών
Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου ‘’Εξέλιξη’’
Λεωνίδου 1
Τηλ.2731081050
www.kentro-exelixi.gr

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Απρόσεκτος, τεμπέλης ή… δυσλεκτικός;

Ο γιος μου διαγνώστηκε με δυσλεξία – Τι σημαίνει αυτό;

Γλώσσα και αυτισμός: Πώς αντιμετωπίζονται οι διαταραχές λόγου και επικοινωνίας;

«Ο μικρός αδερφός μου από το φεγγάρι»: ο αυτισμός μέσα από τα μάτια ενός μικρού παιδιού

 

 

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X