Οι δυσκολίες αποστήθισης που αντιμετωπίζει ένα παιδί με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

Ο όρος  «εργαζόμενη μνήμη», αφορά στην ικανότητά μας να επεξεργαζόμαστε και να αποθηκεύουμε προσωρινά στο νου μας πληροφορίες, που θα χρησιμοποιήσουμε στο εγγύς μέλλον και οι οποίες είναι πολύ σημαντικές για γνωστικές λειτουργίες, όπως η κατανόηση της ομιλίας, η εκμάθηση πληροφοριών, ο συλλογισμός, κ.α. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, αποτελεί η απομνημόνευση ενός αριθμού για ένα μικρό χρονικό διάστημα, μέχρι τη στιγμή που θα χρειαστεί να τον πληκτρολογήσουμε ή κάποιες οδηγίες που δόθηκαν από τον δάσκαλο/καθηγητή και πρέπει να τις συγκρατήσει το παιδί μέχρι να ολοκληρώσει όλα τα βήματα της δραστηριότητας.

Γράφει η Ιόβη Δημητριάδη, Ειδική Παιδαγωγός – Φιλόλογος

Τα παιδιά, που εμφανίζουν Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, σύμφωνα με αρκετές μελέτες, παρουσιάζουν περισσότερα ελλείμματα στην εργαζόμενη μνήμη από εκείνα χωρίς Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες. Μερικά από τα συνήθη χαρακτηριστικά που υποδηλώνουν ασθενή μνήμη εργασίας, είναι η δυσκολία στην κατανόηση, την αποστήθιση, την ανάγνωση, τη γραφή, τον αυτοέλεγχο, τον σχεδιασμό, τη δοκιμή, την αναθεώρηση, την προσοχή, την οργάνωση, την επίλυση αριθμητικών πράξεων και προβλημάτων.

Πόσο δύσκολο είναι να αφομοιώσει τις γνώσεις ένα παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες;

Επομένως, δυσκολεύονται να συγκρατήσουν πληροφορίες που έχουν μάθει, να επαναλάβουν όσα διάβασαν ή άκουσαν και να εκτελέσουν τα καθήκοντα τους με τη σωστή σειρά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, παρ’ όλο που μπορεί οι μαθητές, να μελετούν πολλές ώρες τα μαθήματά τους (γλώσσα, μαθηματικά, ιστορία, θρησκευτικά, κλπ), την επόμενη μέρα στο σχολείο, όταν τους ζητηθεί να εξεταστούν προφορικά ή γραπτώς, να μη θυμούνται σχεδόν τίποτα. Ως εκ τούτου, δημιουργείται έντονα το αίσθημα της ανασφάλειας, του άγχους και της χαμηλής αυτοεκτίμησης, τα οποία συμβάλλουν αρνητικά στη διαμόρφωση της αυτοεικόνας τους και της αυτοπεποίθησής τους.

Η εργαζόμενη μνήμη γενικά, θεωρείται ο πιο σημαντικός δείκτης της σχολικής επιτυχίας, την οποία καθορίζει σε μεγάλο βαθμό και χρειάζεται συνεχή εξάσκηση. Θα μπορούσε, μάλιστα κάποιος, να την παρομοιάσει με έναν μυ, τον οποίο όσο πιο πολύ γυμνάζουμε, τόσο πιο πολύ δυναμώνει. Εάν λοιπόν, δημιουργηθεί έγκαιρα το κατάλληλο πρόγραμμα παρέμβασης με τις ανάλογες ασκήσεις, δραστηριότητες και παιχνίδια από τον/την ειδικό, η μνήμη του παιδιού με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, μπορεί να βελτιωθεί σημαντικά και να φτάσει σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο, ώστε να μην του δημιουργεί πρόβλημα στη σχολική του επίδοση και στη ζωή του γενικότερα.

 

 Ιόβη Δημητριάδη

Ειδική Παιδαγωγός – Φιλόλογος, ΜSc   

              

 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

French, L.M.(2006). Phonological working memory and L2 acquisition: a developmental study of Quebecfranco phone children learning English. New York: Edwin Mellen Press

Alloway, T. P., Rajendran, G. & Archibald, L. M. D. (2009). Working Memory in Children With Developmental Disorders, 42(4), 372-382.

Στασινός, Δ. (2013). Η Ειδική Εκπαίδευση 2020. Αθήνα: Παπαζήση.

Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Α. (2010). Δυσκολίες Μάθησης. Ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση. 6η έκδοση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και τα προβλήματα στο σχολείο: Πώς τις εντοπίζουμε

Απρόσεκτος, τεμπέλης ή… δυσλεκτικός;

«Είμαι δυσλεκτικός»: ένα συγκινητικό βίντεο για τις μαθησιακές δυσκολίες

 

 

Σχετικά άρθρα