Αρχική / Διατροφή / Food therapy / 6 τροφές που μπορεί να μας προκαλέσουν ακόμα και καρκίνο!

6 τροφές που μπορεί να μας προκαλέσουν ακόμα και καρκίνο!

Η φλεγμονή μπορεί να είναι καλή ή κακή, ανάλογα με την κατάσταση. Από την μία πλευρά, είναι ένας φυσικός τρόπος που το σώμα σας προστατεύεται, όταν είστε τραυματισμένοι ή άρρωστοι.

Γράφει η Αμάντα Κοέχλερ, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος 

Μπορεί να βοηθήσει το σώμα σας να υπερασπιστεί τον εαυτό του από τις ασθένειες και να τονώσει την επούλωση. Από την άλλη πλευρά, η χρόνια, συνεχής φλεγμονή στο σώμα σας συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο ασθενειών όπως, διαβήτη, καρδιαγγειακά, και παχυσαρκία.

Γενικότερα, τα τρόφιμα που τρώτε μπορούν να έχουν σημαντική επίδραση στη φλεγμονή στο σώμα σας.

Ποιες τροφές προκαλούν φλεγμονή;

Εδώ είναι 6 τρόφιμα που μπορούν να προκαλέσουν φλεγμονή:

  1. Ζάχαρη και Υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη σιρόπι καλαμποκιού

Η επιτραπέζια ζάχαρη (σακχαρόζη) και η υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη σιρόπι καλαμποκιού (HFCS) αποτελούν τους δύο κυρίους τύπους προστιθέμενης ζάχαρης στη δυτική διατροφή.

Η ζάχαρη αποτελείται από 50% γλυκόζη και 50% φρουκτόζη, ενώ η υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη σιρόπι καλαμποκιού περιέχει  περίπου 45% γλυκόζη και 55%φρουκτόζη.

Ένας από τους λόγους που τα προστιθέμενα σάκχαρα είναι επιβλαβές είναι επειδή μπορούν να αυξήσουν την φλεγμονή, το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε νόσο.

Πώς αντιδρά ο οργανισμός στη ζάχαρη;

Σε μία έρευνα, ποντίκια που έλαβαν τροφές υψηλής περιεκτικότητας σε σακχαρόζη ανέπτυξαν καρκίνο του μαστού που εξαπλώθηκε στους πνεύμονες – εν μέρει λόγω της φλεγμονώδους αντίδρασης στη ζάχαρη.

Σε μία άλλη έρευνα, η αντιφλεγμονώδης επίδραση των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων μειώθηκε στα ποντίκια που έλαβαν τροφή που ήταν υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη.

Επιπλέον, σε μια τυχαιοποιημένη κλινική δοκιμή στην οποία οι άνθρωποι έπιναν κανονική σόδα, σόδα διαίτης, γάλα ή νερό, μόνο εκείνοι στην ομάδα με την κανονική σόδα είχαν αυξημένα επίπεδα ουρικού οξέος, τα οποία οδηγούν σε φλεγμονή και αντίσταση στην ινσουλίνη.

Η ζάχαρη μπορεί επίσης να προκαλέσει βλάβη, επειδή παρέχει υπερβολικές ποσότητες φρουκτόζης.

Ενώ οι μικρές ποσότητες φρουκτόζης στα φρούτα και τα λαχανικά είναι εντάξει, όμως η λήψη μεγάλων ποσοτήτων από προστιθέμενα σάκχαρα είναι μια κακή ιδέα.

Φρουκτόζη και χρόνιες παθήσεις

Η κατανάλωση πολλής φρουκτόζης έχει συνδεθεί με την παχυσαρκία, την αντίσταση στην ινσουλίνη, τον διαβήτη, τη λιπώδη ηπατική νόσο, τον καρκίνο και τη χρόνια νεφρική νόσο.

Οι ερευνητές σημειώνουν επίσης ότι η φρουκτόζη προκαλεί φλεγμονή εντός των ενδοθηλιακών κυττάρων που ευθυγραμμίζουν τα αιμοφόρα αγγεία, γεγονός που αποτελεί παράγοντα κινδύνου για καρδιακές παθήσεις .

Η υψηλή πρόσληψη φρουκτόζης έχει επίσης αποδειχθεί ότι αυξάνει αρκετούς φλεγμονώδεις δείκτες σε ποντικούς και ανθρώπους.

Τα τρόφιμα που είναι υψηλά σε πρόσθετα σάκχαρα περιλαμβάνουν η καραμέλα, η σοκολάτα, τα  αναψυκτικά, το κέικ, τα μπισκότα, τα ντόνατς, τα  γλυκά αρτοσκευάσματα και ορισμένα δημητριακά.

Συνοπτικά: Η κατανάλωση μιας διατροφής υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη και σιροπιού καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης οδηγεί σε φλεγμονή που μπορεί να οδηγήσει σε ασθένειες. Μπορεί επίσης να εξουδετερώσει την αντιφλεγμονώδη δράση των ω-3 λιπαρών οξέων.

  1. Τεχνητά τρανς λιπαρά

Τα τεχνητά τρανς λιπαρά είναι πιθανόν τα πιο ανθυγιεινά λιπαρά που μπορείτε να φάτε.

Δημιουργούνται με την προσθήκη υδρογόνου στα ακόρεστα λίπη, τα οποία είναι υγρά, για να τους δώσουν τη σταθερότητα ενός πιο συμπαγούς λίπους.

Στη λίστα των  συστατικών, τα trans-λιπαρά συχνά αναφέρονται ως «μερικώς υδρογονωμένα» έλαια.

Οι περισσότερες μαργαρίνες περιέχουν trans-λιπαρά, και συχνά προστίθενται στα επεξεργασμένα τρόφιμα για να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής.

Σε αντίθεση με τα φυσικώς ενυπάρχοντα τρανς-λιπαρά που βρέθηκαν στα γαλακτοκομικά προϊόντα και στο κρέας, τα τεχνητά trans-λιπαρά έχουν αποδειχθεί ότι προκαλούν φλεγμονή και αυξάνουν τον κίνδυνο της ασθένειας.

Εκτός από τη μείωση της «καλής» χοληστερόλης HDL, τα trans-λιπαρά μπορεί να βλάψουν τη λειτουργία των ενδοθηλιακών κυττάρων που καλύπτουν τις αρτηρίες σας, γεγονός που αποτελεί παράγοντα κινδύνου για καρδιακές παθήσεις.

Πώς επηρεάζουν τον οργανισμό τα trans λιπαρά

Η κατανάλωση των τεχνητών trans λιπαρών συνδέεται με υψηλά επίπεδα φλεγμονωδών δεικτών, όπως η C-αντιδρώσα πρωτεΐνη (CRP).

Στην πραγματικότητα, σε μία μελέτη, τα επίπεδα CRP ήταν 78% υψηλότερα στις γυναίκες που αναφέρθηκαν ως την υψηλότερη πρόσληψη trans λιπαρών οξέων.

Σε μια τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη δοκιμή υπέρβαρων ηλικιωμένων γυναικών, το υδρογονωμένο σογιέλαιο αύξησε τη φλεγμονή σημαντικά περισσότερο από το φοινικέλαιο και το ηλιέλαιο.

Μελέτες σε υγιείς άνδρες και άνδρες με αυξημένη χοληστερόλη αποκαλύπτουν παρόμοιες αυξήσεις σε φλεγμονώδεις δείκτες σε απόκριση σε trans-λιπαρά.

Τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε trans-λιπαρά περιλαμβάνουν τις τηγανιτές πατάτες και άλλα τηγανητά fast-food, μερικές ποικιλίες ποπ-κορν μικροκυμάτων, ορισμένες μαργαρίνες και φυτικά μαγειρικά λίπη, μερικά γλυκά και όλα τα επεξεργασμένα τρόφιμα που αναγράφουν μερικώς υδρογονωμένο φυτικό λάδι στην ετικέτα.

Συνοπτικά: Η κατανάλωση τεχνητών trans λιπαρών μπορεί να αυξήσει τη φλεγμονή και να αυξήσει τον κίνδυνο πολλών ασθενειών, συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων.

  1. Φυτικά έλαια και σπορέλαια

Κατά τον 20ό αιώνα, η κατανάλωση φυτικών ελαίων αυξήθηκε κατά 130% στις ΗΠΑ.

Μερικοί επιστήμονες πιστεύουν ότι ορισμένα φυτικά έλαια, όπως το σογιέλαιο, προάγουν τη φλεγμονή λόγω της πολύ υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά οξέα ωμέγα-6.

Αν και ορισμένα διαιτητικά ωμέγα-6 λιπαρά είναι απαραίτητα, η τυπική δυτική διατροφή παρέχει πολύ περισσότερο από ότι οι άνθρωποι χρειάζονται.

Απαραίτητα τα ω-3 λιπαρά

Στην πραγματικότητα, οι επαγγελματίες υγείας προτείνουν να τρώτε περισσότερα τρόφιμα πλούσια σε ωμέγα-3, όπως τα λιπαρά ψάρια, να βελτιώσετε την αναλογία ωμέγα-6 ωμέγα-3 και να αντλήσετε τα αντιφλεγμονώδη οφέλη των ω-3.

Σε μια μελέτη, οι αρουραίοι που τράφηκαν με λόγο ωμέγα-6 προς ωμέγα-3 20:1 είχαν πολύ υψηλότερα επίπεδα φλεγμονωδών δεικτών από αυτούς που τράφηκαν σε αναλογία 1:1 ή 5:1.

Ωστόσο, η απόδειξη ότι η υψηλή πρόσληψη ωμέγα-6 λιπαρών οξέων αυξάνει τη φλεγμονή στους ανθρώπους είναι σήμερα περιορισμένη.

Οι ελεγχόμενες μελέτες δείχνουν ότι το λινελαϊκό οξύ, το πιο συνηθισμένο διαιτητικό ωμέγα-6 οξύ, δεν έχει επίδραση στους φλεγμονώδεις δείκτες.

Απαιτείται περισσότερη έρευνα πριν καταλήξουμε σε συμπεράσματα.

Τα φυτικά έλαια και τα σπορέλαια χρησιμοποιούνται ως μαγειρικό λάδι και αποτελούν σημαντικό συστατικό πολλών επεξεργασμένων τροφίμων.

Συνοπτικά: Μερικές μελέτες υποδεικνύουν ότι τα φυτικά έλαια υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά οξέα ωμέγα-6 μπορούν να προωθήσουν τη φλεγμονή όταν καταναλώνονται σε μεγάλες ποσότητες. Ωστόσο, τα στοιχεία είναι ασυνεπή και απαιτείται περισσότερη έρευνα.

  1. Επεξεργασμένοι υδατάνθρακες

Οι υδατάνθρακες έχουν αποκτήσει κακή φήμη. Ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι δεν είναι προβληματικοί όλοι οι υδατάνθρακες.

Οι αρχαίοι άνθρωποι κατανάλωναν μη επεξεργασμένους υδατάνθρακες, πλούσιοι σε φυτικές ίνες για χιλιετίες με τη μορφή χορταριών, ριζών και φρούτων. Ωστόσο, η κατανάλωση ραφιναρισμένων υδατανθράκων μπορεί να προκαλέσει φλεγμονή.

Οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες έχουν αφαιρέσει μεγάλο μέρος των φυτικών ινών τους. Οι φυτικές ίνες  προάγουν πληρότητα, βελτιώνουν τον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα, και τροφοδοτούν τα ευεργετικά βακτήρια στο έντερο σας.

Οι ερευνητές αναφέρουν ότι οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες στη σύγχρονη διατροφή μπορούν να ενθαρρύνουν την ανάπτυξη φλεγμονωδών βακτηρίων του εντέρου που μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο παχυσαρκίας και φλεγμονώδους νόσου του εντέρου.

Οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες έχουν υψηλότερο γλυκαιμικό δείκτη (GI) από τους μη επεξεργασμένους. Τα τρόφιμα υψηλής GI αυξάνουν το σάκχαρο του αίματος ταχύτερα από τα τρόφιμα χαμηλής GI.

Σε μία μελέτη, με ηλικιωμένους ενήλικες που με την μεγαλύτερη  πρόσληψη τροφίμων υψηλού δείκτη GI ήταν 2,9 φορές πιο πιθανό να πεθάνουν από μια φλεγμονώδη νόσο όπως η χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια (COPD).

Σε μια ελεγχόμενη μελέτη, νέοι, υγιείς άντρες που έτρωγαν 50 γραμμάρια επεξεργασμένων υδατανθράκων με τη μορφή λευκού ψωμιού, εμφάνισαν υψηλότερα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και αύξηση σε συγκεκριμένο φλεγμονώδη δείκτη.

Συνοπτικά: Οι μη επεξεργασμένοι υδατάνθρακες, υψηλοί σε φυτικές ίνες, είναι υγιείς, αλλά οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες αυξάνουν τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και προάγουν τη φλεγμονή που μπορεί να οδηγήσει σε νόσο.

  1. Υπερβολικό αλκοόλ

Η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ έχει αποδειχθεί ότι παρέχει μερικά οφέλη για την υγεία.

Ωστόσο, υψηλότερες ποσότητες μπορούν να οδηγήσουν σε σοβαρά προβλήματα.

Σε μία μελέτη, ο φλεγμονώδης δείκτης CRP αυξήθηκε σε άτομα που κατανάλωναν αλκοόλ. Όσο περισσότερο αλκοόλ καταναλωνόταν, τόσο περισσότερο αυξανόταν η CRP.

Οι άνθρωποι που πίνουν πολύ μπορεί να αναπτύξουν προβλήματα με βακτηριακές τοξίνες που μετακινούνται από το παχύ έντερο και μέσα στο σώμα. Αυτή η κατάσταση – συχνά αποκαλούμενη «διαρροή του εντέρου» – μπορεί να προκαλέσει εκτεταμένη φλεγμονή που οδηγεί σε βλάβη οργάνων.

Για να αποφευχθούν προβλήματα υγείας που σχετίζονται με το αλκοόλ, η πρόσληψη θα πρέπει να περιορίζεται σε δύο ποτά την ημέρα για τους άνδρες και ένα για τις γυναίκες.

Συνοπτικά: Η βαριά κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να αυξήσει τη φλεγμονή και να οδηγήσει σε «διαρροή του εντέρου» με αποτέλεσμα να οδηγήσει σε φλεγμονή σε όλο το σώμα σας.

  1. Επεξεργασμένα κρέατα

Η κατανάλωση επεξεργασμένων κρεάτων σχετίζεται με την αύξηση κινδύνου καρδιαγγειακών, σακχαρώδη διαβήτη, καρκίνου του στόμαχου, και του καρκίνου του παχέος εντέρου.

Οι συνήθεις τύποι μεταποιημένου κρέατος περιλαμβάνουν το λουκάνικο, το μπέικον, το ζαμπόν, το καπνιστό κρέας και το αποξηραμένο βόειο κρέας.

Το επεξεργασμένο κρέας περιέχει πιο προηγμένα τελικά προϊόντα γλυκοποίησης (AGE) από τα περισσότερα κρέατα.

AGEs σχηματίζονται με το μαγείρεμα κρέατος και μερικών άλλων τροφών σε υψηλές θερμοκρασίες. Είναι γνωστό ότι προκαλούν φλεγμονή.

Από όλες τις ασθένειες που συνδέονται με την κατανάλωση μεταποιημένου κρέατος, η συσχέτιση του καρκίνου του παχέος εντέρου είναι η ισχυρότερη.

Αν και πολλοί παράγοντες συμβάλλουν στον καρκίνο του παχέος εντέρου, ένας μηχανισμός πιστεύεται ότι είναι μια φλεγμονώδης απόκριση στο επεξεργασμένο κρέας από κύτταρα του παχέος εντέρου.

Συνοπτικά: Τα επεξεργασμένα κρέατα είναι υψηλά σε φλεγμονώδεις ενώσεις όπως τα AGEs και η ισχυρή τους συσχέτιση με τον καρκίνο του παχέος εντέρου μπορεί να οφείλεται εν μέρει σε μια φλεγμονώδη αντίδραση.

Περιληπτικά

Η φλεγμονή μπορεί να παρουσιαστεί ως απάντηση σε πολλούς παράγοντες.

Ορισμένοι από αυτούς είναι δύσκολο να προληφθούν, όπως η ρύπανση, ο τραυματισμός ή η ασθένεια. Ωστόσο, έχετε πολύ μεγαλύτερο έλεγχο πάνω σε παράγοντες, όπως την διατροφή σας.

Για να παραμείνετε όσο το δυνατόν πιο υγιείς, διατηρήστε τη φλεγμονή σε ήπια μορφή ελαχιστοποιώντας την κατανάλωση τροφίμων που την προκαλούν. Μπορείτε, επίσης, να φάτε αντιφλεγμονώδη τρόφιμα.

Διατροφική ενημέρωση για ευεξία και υγεία, σωστή διατροφή, δίαιτες αλλά και εύκολες συνταγές από το Logodiatrofis.gr

Κολωνάκι: Σκουφά 32 & Δημοκρίτου, ΤΚ. 106 73

Τηλ.: 2103647517

Email: info@logodiatrofis.gr

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Βιταμίνη D: Η διατροφική μας ασπίδα απέναντι στα αυτοάνοσα

4 διατροφικές… βόμβες ενέργειας και καλής υγείας

5 «έξυπνοι» τρόποι για να κάψεις θερμίδες χωρίς γυμναστική!

 

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X