Αρχική / Παιδί / Παιδί με ΔΕΠΥ: Πώς μπορούν να «χτίσουν» οι γονείς ένα υποστηρικτικό περιβάλλον;
paidi dyslexia depy

Παιδί με ΔΕΠΥ: Πώς μπορούν να «χτίσουν» οι γονείς ένα υποστηρικτικό περιβάλλον;

Όταν καλούμαστε να οργανώσουμε το πλάνο παρέμβασης για ένα παιδί με ΔΕΠΥ, έχουμε στο νου μας ποιες προσαρμογές χρειάζεται να γίνουν στο σπίτι, να έρθουμε σε επαφή με το σχολικό πλαίσιο, να ενημερώσουμε και να εκπαιδεύσουμε τους φροντιστές και την οικογένειά του. Ωστόσο, πόσο εύκολο μπορεί να είναι αυτό ανάλογα με τη στάση της οικογένειας και πώς μπορούμε να χτίσουμε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον;

1. Όταν οι γονείς «ρίχνουν λάδι στη φωτιά»

paidi fonazei

Τα παιδιά με ΔΕΠΥ εύκολα μπορούν να σχολιαστούν και να παρεξηγηθούν, όταν βρίσκονται έξω με τους γονείς τους. Σας έχει συμβεί να συναντήσετε στο supermarket, για παράδειγμα, ένα παιδί, το οποίο τρέχει ανεξέλεγκτα και φωνάζει, ρίχνοντας ενδεχομένως πράγματα κάτω; Αυτό που συμβαίνει στην πραγματικότητα είναι πως το παιδί αυτό έχει κατακλειστεί από θορύβους και είναι σε ένταση. Παράλληλα, αναζητά αισθητηριακά ερεθίσματα και γι’ αυτόν τον λόγο αγγίζει αντικείμενα. Είναι όλοι αυτοί οι νευροβιολογικοί παράγοντες που συλλειτουργούν για μια τέτοια συμπεριφορά, και που, αν εκείνη τη στιγμή οι γονείς αντιδράσουν με ένταση, είναι σαν να ρίχνουν λάδι στη φωτιά. Είναι πολύ σημαντικό οι ίδιοι να βοηθήσουν πρώτα το παιδί να ηρεμήσει και να το επαναφέρουν με ψυχραιμία, διότι βρίσκεται εκτός ελέγχου.

2. Βάζοντας «ταμπέλες»

xamili aytopepoithisi - bullying

Μια άλλη αντίδραση των γονιών είναι να κατηγορούν τα παιδιά με ΔΕΠΥ βάζοντας «ταμπέλες», χωρίς να βλέπουν, έτσι, τα θετικά στοιχεία τους. Συνεπώς, όταν οι γονείς βρεθούν σε περιπτώσεις άμυνας, στηρίζονται στο ότι «έτσι γεννήθηκε, έτσι είναι». Ορισμένοι άλλοι γονείς αποδίδουν τη συμπεριφορά των παιδιών με ΔΕΠΥ σε αιτίες μεμονωμένες ή που δεν υπάρχουν αρκετά επιστημονικά στοιχεία για να τις τεκμηριώσουν, όπως για παράδειγμα ότι ευθύνεται κάποια τροφή ή τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που παίζουν. (Greenspan, 2009).

3. Η τάση των γονιών να κατηγορούν άλλους

aytismos mathisiakes

Συμβαίνει κάποιες φορές οι γονείς να κατηγορούν κάποιον άλλον φροντιστή του παιδιού τους ή και να αποδίδουν ευθύνες ο ένας στον άλλον. Σε τέτοιες περιπτώσεις, στις οποίες δεν γίνεται αντιληπτό πόσο σύνθετο είναι το πρόβλημα, είναι πιο δύσκολο να καταστεί αποτελεσματικό ένα πρόγραμμα παρέμβασης σε σχέση με τις οικογένειες, οι οποίες στηρίζουν τα μέλη τους.

Πώς να χτίσετε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον

  1. Σε καταστάσεις έντασης κάντε ένα βήμα πίσω, παραμείνετε ψύχραιμοι και προσπαθήστε να ηρεμήσετε το παιδί με ΔΕΠΥ.
  2.  Δουλέψτε σαν ομάδα, συλλογικά όλοι οι άνθρωποι που είστε γύρω από το παιδί με ΔΕΠΥ. Έτσι, ενημερώνοντας ο ένας τον άλλον και ανταλλάσσοντας πληροφορίες είναι πιο εύκολο να έχετε αποτελέσματα.
  3. Οι λύσεις δεν είναι απλές, όταν οι αιτίες είναι σύνθετες (Greenspan, 2009). Έτσι, μην αποδίδετε τη συμπεριφορά του παιδιού σε μεμονωμένους παράγοντες, αλλά αντίθετα, στοχεύστε στην πολύπλευρη ενημέρωση, για να κατανοήσετε καλύτερα το παιδί.

 

Δέσποινα Δοντά
Ειδική Παιδαγωγός- MA Special Educational Needs
6936505684

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

ΔΕΠΥ στη σχολική τάξη: Η διαχείριση των συμπτωμάτων και η ένταξη του μαθητή

Παιδί και ΔΕΠΥ: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς!

Παιδί με ΔΕΠΥ: Πώς μια μπάλα ισορροπίας το βοηθάει στο διάβασμά του

 

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X