ΔΕΠΥ: Ποια είναι τα κύρια… συμπτώματα για να την εντοπίσετε από νωρίς;

Υπάρχουν κάποια…  συμπτώματα για να καταλάβουν οι γονείς από νωρίς ότι το παιδί τους έχει ΔΕΠΥ; Ο όρος “διαταραχή ελλειμματικής προσοχής – υπερκινητικότητας” (ΔΕΠ-Υ) φανερώνει έλλειμμα του παιδιού να καταφέρει να επικεντρώσει την προσοχή του σε μια συγκεκριμένη δραστηριότητα. Ταυτόχρονα παρουσιάζει την εκδήλωση ποικίλων άσκοπων κινήσεων που τον εμποδίζουν να προσλάβει αισθητηριακά ερεθίσματα και ύστερα να τα μετουσιώσει σε κοινωνικογνωστικές δομές.

Γράφει η Πέμυ Δημητριάδη, Ειδική Παιδαγωγός

Μελετώντας τα βασικά συμπτώματα της ΔΕΠ-Υ καταγράφονται τα εξής :

Α. Συμπτώματα ελλειματικής προσοχής

  • Δυσκολεύεται να συγκεντρώσει την προσοχή, δείχνοντας να μην προσέχει τον ομιλητή
  • Δυσκολεύεται ή αποφεύγει να ακολουθεί οδηγίες, να αναλαμβάνει και να οργανώνει δραστηριότητες
  • Τακτικά κάνει απρόσεκτα λάθη στις εργασίες του
  • Τακτικά χάνει απαραίτητα πράγματα στις εργασίες του
  • Αποσπάται εύκολα από άσχετους θορύβους

Β. Συμπτώματα υπερκινητικότητας

  •  Φεύγει απρόσμενα από τη θέση του, τρέχει – σκαρφαλώνει με ακατάλληλο τρόπο
  • Δυσκολεύεται να παίζει με ήρεμο τρόπο
  • Κινεί νευρικά τα άκρα του
  • Βρίσκεται συχνά σε κατάσταση “φυγής”

dyslexia

Η ΔΕΠ-Υ δεν πρέπει να ταυτίζεται με τη δυσκολία μάθησης

Συγκεκριμένα, υπάρχουν περιπτώσεις παιδιών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες μάθησης και ταυτόχρονα έχουν έλλειμμα προσοχής – υπερκινητικότητα. Όμως, από αυτά τα παιδιά υπάρχουν εκείνα που παρουσιάζουν μια ήπια συμπεριφορά κι εργάζονται σθεναρά για να ανταπεξέλθουν στα σχολικά τους καθήκοντα. Επιπλέον, αρκετά παιδιά που εκδηλώνουν προβληματικές συμπεριφορές (π.χ. υπερκινητικότητα), φαίνεται να κρατούν θετική στάση στα σχολικά δρώμενα.

Οικογένεια και ΔΕΠΥ

Όσον αφορά στο ρόλο της οικογένειας στη ΔΕΠ-Υ, είναι γεγονός ότι η μεταχείριση των παιδιών τους με ΔΕΠ-Υ είναι ένα έργο αρκετά εξαντλητικό και στρεσογόνο. Εντούτοις, υπάρχουν tips απαραίτητα για τους γονείς ώστε να μπορέσουν να βοηθήσουν τα παιδιά τουςστο διάβασμα στο σπίτι.

Μερικά από αυτά παρατίθενται παρακάτω:

  • Μελέτη σε σταθερή ώρα, πριν το παιχνίδι, το οποίο μπορεί να αποτελέσει αμοιβή για την εργασία του
  • Περιορισμός παραγόντων που αποσπούν την προσοχή (π.χ. διακοσμητικά, παράθυρα)
  • Οργανωμένος χώρος μελέτης
  • Κανόνες πειθαρχίας
  • Ενίσχυση σωστής συμπεριφοράς
  • Ενθάρρυνση αυτονομίας παιδιού
  • Συχνά διαλείμματα με εναλλαγή δραστηριοτήτων
  • Υπομονή

Γίνεται αντιληπτό ότι για την πρόοδο των παιδιών με ΔΕΠ-Υ σε όλους τους τομείς (γνωστικό, κοινωνικό,ψυχολογικό) είναι απαραίτητη η συνεργασία όλων των φορέων αγωγής αλλά και των γονέων. Το παιδί με ΔΕΠ-Υ πρέπει να ζει σε υποστηρικτικά περιβάλλοντα, που δεν θα το εμποδίζουν να εκφράζεται, να ζει και να ονειρεύεται το μέλλον του.

Πέμυ Δημητριάδη

Ειδική Παιδαγωγός

Βιβλιογραφία

1. Βάρβογλη, Λ & Γαλάνη, Μ.(2007). Η Διάγνωση της διάσπασης της προσοχής.Αθήνα: Καστανιώτης.
2. Γενά,Α. (2007).Θεωρία και Πράξη της Ανάλυσης της Συμπεριφοράς. Αθήνα: Gutenberg.
3. Στασινός, Δ. (2013). Η Ειδική εκπαίδευση 2020 – Για μια συμπεριληπτική ή ολική εκπαίδευση στο νέο – ψηφιακό σχολείο με ψηφιακούς πρωταθλητές. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Υπερκινητικό νήπιο; Πώς βοηθά στη ΔΕΠΥ ο παιδικός σταθμός;

Παιδί με ΔΕΠΥ: Πώς μπορούν να «χτίσουν» οι γονείς ένα υποστηρικτικό περιβάλλον;

Παιδί και ΔΕΠΥ: Ποια είναι τα πρώιμα σημάδια στη βρεφική ηλικία;

«Είμαι δυσλεκτικός»: ένα συγκινητικό βίντεο για τις μαθησιακές δυσκολίες

 

Σχετικά άρθρα