Αρχική / Υγεία / Εγκυμοσύνη / Πώς να… προετοιμάσω διατροφικά τον οργανισμό μου για επερχόμενη εγκυμοσύνη;

Πώς να… προετοιμάσω διατροφικά τον οργανισμό μου για επερχόμενη εγκυμοσύνη;

Τι μπορώ να κάνω για να «προετοιμάσω» τον οργανισμό μου για επερχόμενη εγκυμοσύνη; Μπορώ πχ να πίνω φυλλικό οξύ; Τι να προσέξω στη διατροφή μου;

Στο ερώτημά σας απάντησε η Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Κλεοπάτρα Αρέστη

kleopatra aresti

Η εγκυμοσύνη είναι μια περίοδος ταχείας και βαθιάς φυσιολογικής αλλαγής από τη στιγμή της σύλληψης μέχρι τη γέννηση. Οι διατροφικές απαιτήσεις αυξάνονται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης για να διατηρηθεί ο μητρικός μεταβολισμός και η αύξηση των ιστών, ενώ παράλληλα υποστηρίζεται και η εμβρυϊκή ανάπτυξη. Οι κακές διατροφικές προσλήψεις ή ελλείψεις σε βασικά μακροθρεπτικά συστατικά και μικροθρεπτικά συστατικά μπορούν συνεπώς να έχουν σημαντική επίδραση στα αποτελέσματα της εγκυμοσύνης και στη νεογνική υγεία.

Είναι πιθανόν να χρειαστεί η χρήση συμπληρωμάτων διατροφής

Οι αυξανόμενες αποδείξεις υποδεικνύουν ότι οι επιπτώσεις της εμβρυϊκής διατροφής μπορεί να παραμείνουν καλά στην ενηλικίωση, με πιθανές επιδράσεις μεταξύ των γενεών. Παρόλο που μια υγιεινή και ποικίλη διατροφή παραμένει το προτιμώμενο μέσο για την ικανοποίηση των διατροφικών απαιτήσεων, ορισμένες διατροφικές ανάγκες κατά την εγκυμοσύνη είναι δύσκολο να ανταποκριθούν μόνο στη διατροφή. Ως εκ τούτου, η χρήση συμπληρωμάτων μπορεί να συνταγογραφηθεί και τα προγράμματα ενίσχυσης της τροφής, όπως η ιωδίωση αλάτων, το εμπλουτισμένο με βιταμίνη D γάλα και τα εμπλουτισμένα με φυλλικό ψωμιά και δημητριακά, καθώς παίζουν σημαντικό ρόλο στη στήριξη των γυναικών για να καλύψουν τις αυξημένες διατροφικές απαιτήσεις της εγκυμοσύνης.

Παρά το μεγάλο εύρος στοιχείων που υποστηρίζουν τη σημασία της επαρκούς διατροφής κατά την εγκυμοσύνη, περίπου το 20% έως 30% των εγκύων γυναικών παγκοσμίως πάσχουν από κάποια ανεπάρκεια βιταμινών.

Φυλλικό οξύ

Το φυλλικό οξύ είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη Β που υπάρχει στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, το εκχύλισμα ζύμης και τα εσπεριδοειδή όπως τα πορτοκάλια. Ορισμένα ψωμιά και δημητριακά για πρωινό εμπλουτίζονται με φολικό οξύ – τη συνθετική και πιο σταθερή μορφή του φυλλικού οξέος. Το φυλλικό οξύ λειτουργεί ως συνένζυμο σε μεταφορές ενός άνθρακα κατά τη διάρκεια κύκλων μεθυλίωσης και ως εκ τούτου είναι αναπόσπαστο για τη σύνθεση DNA και νευροδιαβιβαστών.

Συμπεριλαμβάνεται επίσης στον μεταβολισμό των αμινοξέων, τη σύνθεση πρωτεϊνών και τον πολλαπλασιασμό των κυττάρων, γεγονός που το καθιστά ιδιαίτερα σημαντικό κατά τη διάρκεια εμβρυϊκών σταδίων της εγκυμοσύνης όπου υπάρχει ταχεία κυτταρική διαίρεση και ανάπτυξη ιστών.

Τι μπορεί να προκαλέσει η ανεπάρκεια φυλλικού οξέως στην έγκυο;

Η ανεπάρκεια φυλλικού οξέος έχει ως αποτέλεσμα τη συσσώρευση ομοκυστεΐνης, η οποία μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο ανεπιθύμητων αποτελεσμάτων συμπεριλαμβανομένης της προεκλαμψίας και των εμβρυϊκών ανωμαλιών. Οι γυναίκες σε περιοχές όπου επικρατεί η ελονοσία και / ή η δρεπανοκυτταρική ασθένεια διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο ανεπάρκειας φυλλικού οξέος.

Το φυλλικό οξύ του ορού αντικατοπτρίζει την πρόσφατη πρόσληψη και τα επίπεδα κάτω από 10 nmol / L υποδηλώνουν ανεπάρκεια, ενώ το φυλλικό οξύ των ερυθρών αιμοσφαιρίων δείχνει την αποθήκευση φολικού οξέος και θεωρείται ανεπαρκές σε επίπεδα κάτω από 340 nmol / L. Δεν υπάρχει καθολική αποκοπή για ανεπάρκεια κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, αλλά οι συγκεντρώσεις φυλλικού οξέος συνήθως μειώνονται κατά τη διάρκεια της κύησης, πιθανώς λόγω αυξημένων απαιτήσεων φυλλικού οξέος για τη διευκόλυνση της αύξησης του όγκου του αίματος, των ορμονικών μεταβολών και της ανάπτυξης εμβρυϊκών οργάνων, όπως επίσης της αύξησης της μήτρας και του πλακούντα.

Συμπλήρωμα με φολικό οξύ

Σύμφωνα με ανασκόπηση που δημοσιεύθηκε στο Nutrients. 2019 Feb., το συμπλήρωμα με φολικό οξύ κατά τη διάρκεια της προσπάθειας γονιμοποίησης και της πρώιμης κύησης είναι κρίσιμη και μπορεί να αποτρέψει το 40-80% των ελαττωμάτων του νευρικού σωλήνα, όπως η σπειροειδή διήθηση. Επειδή ο νευρικός σωλήνας αναπτύσσεται κατά τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες της εγκυμοσύνης, τα προστατευτικά αποτελέσματα των συμπληρωμάτων φυλλικού οξέος μειώνονται μετά την καθιέρωση της εγκυμοσύνης.

Εκτός από την κατανάλωση μιας τροφής πλούσιας σε φυλλικό, συνιστάται για όλες τις γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας η λήψη 400 μg / ημέρα φολικού οξέος από εμπλουτισμένα τρόφιμα, συμπληρώματα ή και τα δύο (συνολική πρόσληψη ~ 600 μg / ημέρα) τουλάχιστον ένα μήνα πριν τη σύλληψη μέχρι την κύηση τουλάχιστον 12 εβδομάδων.

Μεσογειακή διατροφή

Επίσης, πρόσφατη μελέτη η οποία διεξήχθη από ερευνητές του Τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου και της Μονάδας Ιατρικώς Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής «Εμβρυογένεσις» της Αθήνας έδειξε ότι η Μεσογειακή Διατροφή αυξάνει τις πιθανότητες να υπάρξει πετυχημένη υποβοηθούμενη αναπαραγωγή.

Οι γυναίκες έως 35 ετών που ακολουθούν τη μεσογειακή διατροφή επί ένα εξάμηνο, προτού κάνουν θεραπεία υποβοηθούμενης αναπαραγωγής, έχουν σημαντικά αυξημένες πιθανότητες να έχουν μια πετυχημένη εξωσωματική γονιμοποίηση και μια εξίσου καλή εγκυμοσύνη, γεννώντας τελικά ένα υγιές μωρό, σε σχέση με όσες δεν κάνουν την ίδια διατροφή.

Οι ερευνητές δεν βρήκαν συσχέτιση ανάμεσα στη διατροφή και στις πιθανότητες επιτυχούς εγκυμοσύνης για τις γυναίκες άνω των 35 ετών. Πιστεύουν ότι αυτό οφείλεται στις ορμονικές αλλαγές, στην ύπαρξη λιγότερων πλέον ωαρίων και σε άλλους παράγοντες που συμβαίνουν στις μεγαλύτερες γυναίκες και «σκεπάζουν» τις επιδράσεις της διατροφής κι άλλων περιβαλλοντικών παραμέτρων.

Το σημαντικό μήνυμα από τη μελέτη είναι ότι οι γυναίκες που προσπαθούν να μείνουν έγκυες, πρέπει να ενθαρρυνθούν να κάνουν μια υγιεινή διατροφή, όπως η μεσογειακή, επειδή αυτό μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες μιας επιτυχούς εγκυμοσύνης και της γέννησης ενός ζωντανού μωρού.

Ακόμη, προηγούμενη μελέτη από την ίδια ερευνητική ομάδα μεταξύ των ανδρών έχει δείξει ότι η τήρηση της μεσογειακής διατροφής μπορεί επίσης να βελτιώσει την ποιότητα των σπερματοζωαρίων.

Επίσης, οι έγκυες που δεν ακολουθούν τη μεσογειακή διατροφή, κινδυνεύουν να εμφανίσουν μειωμένους συγκεκριμένους δείκτες ενδομήτριας ανάπτυξης, όπως το μέγεθος του πλακούντα και το βάρος γέννησης του εμβρύου (Timmermansetal. 2012).

Συνεπώς, όταν πρόκειται για τη σύλληψη ενός μωρού, η διατροφή και ο τρόπος ζωής είναι εξίσου σημαντικά για τους άνδρες, όπως και για τις γυναίκες.

Εν κατακλείδι:

Εάν επιθυμείτε να μείνετε έγκυος, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ακολουθείτε μεσογειακή διατροφή και να έχετε φυσιολογικό σωματικό βάρος, καθώς αυτό βοηθά στο να αυξηθούν οι πιθανότητες σύλληψης.

Επιπλέον, είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι:

  • Οι γυναίκες με διαταραχές του εμμηνορρυσιακού κύκλου, που είναι είτε λιποβαρείς είτε παχύσαρκες, έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να μείνουν έγκυες όταν το βάρος τους προσεγγίσει το φυσιολογικό.
  • Στις παχύσαρκες γυναίκες η πιθανότητα επιτυχίας μίας θεραπείας γονιμότητας ή/και υποβοηθούμενης αναπαραγωγής μπορεί να αυξηθεί αν χάσουν βάρος.
  • Η πολύ υψηλή κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών και καφεΐνης ενδέχεται να έχει αρνητικές επιπτώσεις στη γονιμότητα. Εάν τα καταναλώνετε, φροντίστε:
    – η κατανάλωση αλκοόλ να μην ξεπερνά το 1 ποτό την ημέρα.
    – η κατανάλωση καφέ να μην ξεπερνά τα 3 φλιτζάνια την ημέρα.
  • Το κάπνισμα σχετίζεται με μείωση της γονιμότητας, αύξηση των εξωμήτριων κυήσεων και των αποβολών, καθώς και με αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία του εμβρύου. Αποφύγετε το κάπνισμα και την έκθεσή σας στον περιβαλλοντικό καπνό (παθητικό κάπνισμα).
  • Η επαρκής πρόσληψη φυλλικού οξέος είναι σημαντική κατά τη χρονική περίοδο που μία γυναίκα επιθυμεί να μείνει έγκυος. Συγκεκριμένα, συνιστάται να καταναλώνει τρόφιμα πλούσια σε φυλλικό οξύ, όπως τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα χόρτα και τα όσπρια

Αν σχεδιάζετε να μείνετε έγκυος, και ιδιαίτερα αν η διατροφή σας ΔΕΝ είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, συζητήστε με τον γυναικολόγο και τον Διαιτολόγο σας, το ενδεχόμενο να λάβετε συμπλήρωμα φυλλικού οξέος αλλά και το πως θα ακολουθήσετε έναν υγιεινό τρόπο ζωής.

Αρέστη Κλεοπάτρα,
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
MSc. Διατροφή και Άσκηση, Xαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Master Practitioner on Eating Disorders & Obesity
Email Επικοινωνίας: Kleo.aresti@hotmail.com
Τηλ. Επικοινωνίας: 693 2036133

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Φυλλικό και φολικό οξύ: Οι διαφορές τους και σε ποιες τροφές τα βρίσκουμε

5 τροφές που θα σε βοηθήσουν να μείνεις έγκυος!

Γερή μαμά γερό μωρό!

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X