Παιδί με αυτισμό στο σχολείο: 4 χρήσιμες συμβουλές για τους γονείς

Έχω ένα παιδάκι σε φάση αυτισμού. Τώρα εδώ και 2 μήνες πάει νήπιο. Στην αρχή ήταν πολύ χαρούμενος, αλλά μετά από ένα διάστημα δεν ήθελε να πάει ξανά. Δεν μιλάει καλά ακόμα και αν τον ρώτησα τον λόγο, δεν μου λέει.

Μόνο έλεγε ότι δεν θέλει να πάει και έκλαιγε. Πριν 2 ημέρες με πήρε η δασκάλα του τηλέφωνο και μου είπε ότι δεν ξέρει πώς να επικοινωνήσει μαζί του. Επίσης, μου είπε ότι ο μικρός μου χτυπάει τα παιδιά και τα σπρώχνει. Εγώ που τον ξέρω, σίγουρα δεν θα πείραζε τα παιδιά αν δεν του έκαναν κάτι.

Τα παιδιά τον κοροϊδεύουν

Μάλιστα, όταν μια ημέρα πήγα να τον πάρω, διαπίστωσα ότι τα παιδιά τον κοροϊδεύουν γιατί δεν μπορεί να μιλήσει. Η δασκάλα του ήταν μπροστά σε όλο αυτό αλλά δεν της είπα κάτι νομίζοντας ότι ξέρει τι πρέπει να κάνει. Όταν με πήρε τηλέφωνο, μού είπε ότι του φώναξε πολύ δυνατά και αυτός στενοχωρήθηκε και τη ζωγράφισε με ένα μαύρο χρώμα εκείνη την ημέρα.

Στο σπίτι μόλις φώναζα το όνομά του πιο δυνατά, έπεφτε κάτω και έκλαιγε. Η ερώτησή μου είναι: τον επηρέασαν τόσο πολύ οι φωνές της δασκάλας του; Πώς πρέπει να του συμπεριφέρεται;

Στο ερώτημά σας απαντά η Συμβουλευτική Ψυχολόγος Ιωάννα Φαντζίκη

Αναφορικά με τη δυσκολία του παιδιού στον λόγο και στην επικοινωνία γενικότερα θα σάς πρότεινα να απευθυνθείτε σε ειδικό λογοθεραπευτή ο οποίος εφόσον κάνει μια αξιολόγηση στο παιδί και εντοπίσει τις πιθανές δυσκολίες του, έπειτα θα σας κατευθύνει σχετικά.

Συχνά πολλές από τις απρόσφορες συμπεριφορές των παιδιών (ευερεθιστότητα, επιθετικότητα κλπ) προκύπτουν από τη δυσκολία τους να επικοινωνήσουν σωστά με το περιβάλλον τους. Παράλληλα θα σάς πρότεινα να απευθυνθείτε σε ειδικό ψυχολόγο με εμπειρία σε παιδιά με αυτισμό.

Έτσι θα αξιολογήσει το παιδί και παράλληλα στο πλαίσιο της συμβουλευτικής γονέων να σας κατευθύνει σχετικά με τρόπους διαχείρισης του παιδιού στο πλαίσιο του σπιτιού και του σχολείου, και εφόσον χρειαστεί να μιλήσει εκείνος ως ειδικός με τη δασκάλα.

Οι φωνές είναι καλό να αποφεύγονται

Παράλληλα, θα μπορούσατε να εκφράσετε στη δασκάλα τους προβληματισμούς σας σχετικά με την αντιμετώπιση που λαμβάνει το παιδί από τους συμμαθητές του σχετικά με τις δυσκολίες του στον λόγο προκειμένου να έχει και εκείνη μια εποπτεία και να παρεμβαίνει όπου χρειάζεται.

Τέλος, στα παιδιά με ΔΑΦ (Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος), συχνά παρουσιάζονται δυσκολίες στην αισθητηριακή επεξεργασία των ερεθισμάτων, και πιθανώς το παιδί να παρουσιάζει ακουστική υπερευαισθησία, να παρουσιάζει δηλαδή δυσκολία στο να διαχειριστεί/ανεχτεί δυνατούς θορύβους (όπως πχ. τις φωνές της δασκάλας, των συμμαθητών ή ακόμα και την δική σας). Ως αποτέλεσμα αυτού όπου είναι εφικτό οι φωνές είναι καλό να αποφεύγονται.

Ιωάννα Φαντζίκη
Συμβουλευτική Ψυχολόγος ΜSc
Ειδικευθήσα στην εκπαίδευση & αποκατάσταση παιδιών με ΔΑΦ
[email protected]

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Πανελλήνιες: Οι 4 δυσκολίες που αντιμετωπίζει κάθε έφηβος με αυτισμό

«Ο μικρός αδερφός μου από το φεγγάρι»: Ο αυτισμός μέσα από τα μάτια ενός μικρού παιδιού (βίντεο)

Γλώσσα και αυτισμός: Πώς αντιμετωπίζονται οι διαταραχές λόγου και επικοινωνίας;

Αυτισμός: Πόσο σημαντική είναι η έγκαιρη διάγνωση;

Σχετικά άρθρα