Πόση ώρα να επιτρέπω στο παιδί μου να χρησιμοποιεί το ίντερνετ;

Η εικόνα παιδιών κάθε ηλικίας να σερφάρουν στο ίντερνετ είναι πλέον οικεία σε όλους μας. Πολλά παιδιά κρατούν στα χέρια τους tablet και κινητά και δείχνουν να αγωνιούν για το ευφάνταστο παιχνίδι που παίζουν, κινώντας απλά τα δάχτυλα τους.

Γράφουν και αναλύουν οι επιστημονικοί συνεργάτες της Γραμμής 115 25 του «Μαζί για το Παιδί»

Την ίδια ώρα δεν είναι λίγα τα παιδιά που έχουν δικό τους λογαριασμό σε κάποιο από τα δημοφιλή κοινωνικά δίκτυα. Σε αυτό τον αχαρτογράφητο ψηφιακό κόσμο η Συμβουλευτική Γραμμή 11525 του Μαζί για το Παιδί, μέσω των επιστημονικών συνεργατών της, θέτει το πλαίσιο και παρέχει συμβουλές σε γονείς για να κατανοήσουν, να προστατεύσουν και να οριοθετήσουν τα παιδιά τους στην σχέση τους με το ίντερνετ και τα πολυμέσα.

Τα παιδιά μας γεννήθηκαν στην ψηφιακή εποχή. Ως γονείς, δεν έχει νόημα να απορρίπτουμε τις νέες τεχνολογίες ή να τις δεχόμαστε άκριτα, αλλά να γνωρίζουμε και να εξηγούμε τις διάφορες χρήσεις τους, να θέτουμε σταθερά όρια και κανόνες, να διακρίνουμε τις δυνατότητες που προσφέρουν και τους πιθανούς κινδύνους και περιορισμούς τους.

Μέχρι ποια ηλικία απαγορεύεται στο παιδί να χρησιμοποιεί μέσα με οθόνες;

Για να μπορέσουν να οριοθετήσουν και να προστατεύσουν τα παιδιά τους κατάλληλα, οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν, ή να πάρουν το χρόνο για να εξοικειωθούν με τις εφαρμογές που χρησιμοποιούν τα παιδιά σήμερα, όπως και να αφιερώσουν χρόνο για να σκεφτούν σε τι είδους μέσα, σε ποια ηλικία και για πόσο χρόνο θα επιτρέψουν στο παιδί τους να έχει πρόσβαση.

Οι ειδικοί συγκλίνουν σε ορισμένες κατευθύνσεις ως προς τις ηλικίες έκθεσης των παιδιών στις τεχνολογίες που περιλαμβάνουν οθόνη (τηλεόραση, τάμπλετ, κινητό, υπολογιστής). Για παράδειγμα, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (2016) συνιστά:

  • Την αποφυγή της χρήσης μέσων που περιλαμβάνουν οθόνη μέχρι τους 18 μήνες.
  • Μέχρι 1 ώρα/ ημέρα για τις ηλικίες 2 – 5 ετών.
  • Μέχρι 2 ώρες/ ημέρα για τις ηλικίες 6 – 12 ετών.

Η οριοθέτηση ως προς τον χρόνο έκθεσης στις οθόνες πρέπει να ξεκινάει νωρίς. Τα όρια πρέπει να εξηγούνται και να είναι σταθερά και ξεκάθαρα. Οι διάφορες χρήσεις των πολυμέσων είναι σημαντικό να διαχωρίζονται και η οριοθέτηση να λαμβάνει υπόψιν ότι μπορούμε να τα χρησιμοποιούμε για: ψυχαγωγία, μάθηση, επικοινωνία, παιχνίδι (μοναχικό ή διαδικτυακό).

Οι 3 «χρυσοί κανόνες»

Δεν έχει σημασία μόνο πόσο χρόνο περνούν τα παιδιά μπροστά σε μια οθόνη, αλλά και τι κάνουν εκεί. Η ηλικία των 6 – 7 ετών είναι καλή για να γίνει μια προοδευτική γνωριμία του παιδιού με το ίντερνετ και να δηλωθούν 3 βασικοί κανόνες:

  • Ό,τι βάζεις εκεί, μπορεί να γίνει δημόσιο.
  • Θα μείνει εκεί για πάντα.
  • Δεν πρέπει να πιστεύεις ότι βρίσκεις.

Eιδικά για τις ηλικίες μέχρι την εφηβεία, είναι κρίσιμο, όταν δίνεται το δικαίωμα στο παιδί για χρήση του κάθε μέσου και εφαρμογής να αρχίζει αυτή η διαδικασία με την συνοδεία του γονέα, που θα εξηγεί πως λειτουργεί, τι επιτρέπεται και τι όχι, ποιες είναι οι ρυθμίσεις ασφαλείας (στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για παράδειγμα).

Μερικές συμβουλές προς τους γονείς

Επίσης, είναι σημαντικό οι γονείς να ενημερωθούν για τα προγράμματα γονικού ελέγχου και να μιλήσουν ειλικρινά στα παιδιά τους για την εφαρμογή τους, καθώς και τι είδους εικόνες θέλουν να αποφύγουν εγκαθιστώντας αυτά τα προγράμματα. Ακολουθούν μερικές συμβουλές προς τους γονείς:

  • Δείξτε ενδιαφέρον για την ενασχόληση του παιδιού σας με το διαδίκτυο. Μιλήστε μαζί του για αυτό ή αφήστε το να σας δείξει.
  • Να είστε ειλικρινείς ως προς τον γονικό έλεγχο. Μιλήστε στο παιδί για τις εικόνες από τις οποίες θέλετε να το προστατεύσετε.
  • Να είστε ξεκάθαροι και σταθεροί στην οριοθέτηση. Προωθείστε την ικανότητα αυτορρύθμισης, συνοδεύοντας την οριοθέτηση με την παραχώρηση ελευθεριών και με συμμετοχή του παιδιού στη συζήτηση για τα όρια.
  • Οι εξηγήσεις για τους κινδύνους της υπερέκθεσης στις οθόνες είναι χρήσιμες αλλά δεν αρκούν. Βοηθήστε το παιδί να αναπτύξει ενδιαφέροντα και ασχολίες εκτός οθόνης μέσα και έξω από το σπίτι.
  • Εάν αντιληφθείτε μια προβληματική σχέση του παιδιού με το διαδίκτυο, διερευνήστε τη γενικότερη εικόνα του παιδιού. Η επιμονή στην οριοθέτηση όταν ένα παιδί δυσκολεύεται σε αρκετές πλευρές της ζωής του, αφαιρεί από το παιδί μια από τις λίγες πηγές ικανοποίησης και συμβάλλει στην χειροτέρευση της σχέσης με το παιδί.

Μαζί για το Παιδί
πανελλαδική Γραμμή: 115 25
Αγίου Θωμά 14, Αμπελόκηποι
[email protected]
210 74 82 690
mazigiatopaidi.gr

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Πώς μπορώ να διευκολύνω τη συναισθηματική επικοινωνία με το παιδί μου;

Πώς να μην «κακομάθετε» το παιδί σας: 11 συμβουλές από μια ψυχοθεραπεύτρια

Ποιος είναι ο λόγος που ένα παιδί αποφασίζει να πει ψέματα στους γονείς του;

Σχετικά άρθρα