Αξίζει να δώσω ξανά Πανελλήνιες όταν απέτυχα ήδη μια φορά;

Το παιδί μου απέτυχε στις Πανελλήνιες και φέτος ετοιμάζεται να προσπαθήσει ξανά. Είμαστε στο μισό της χρονιάς όμως, και εγώ δεν βλέπω κάποια ιδιαίτερη προσπάθεια.

Από πλευράς του μάλιστα, παρατηρώ πως είναι στην ίδια κατάσταση. Μπορώ εγώ ως μητέρα του να την κινητοποιήσω να διαβάσει εφόσον εκείνη το ήθελε;

Στο ερώτημά σας απάντησε ο ψυχολόγος Δημήτρης Κατσαρός

Ο όρος «αποτυχία» στις εξετάσεις έχει να κάνει κυρίως με τον στόχο που έχει ο κάθε «αποτυχών». Δηλαδή αν στοχεύει κάπου πολύ συγκεκριμένα οι πιθανότητες να πετύχει αυτόν το στόχο μικραίνουν. Ο Carl Jung, εξηγώντας αυτή την αναλογία είπε κάποτε πως «η δημιουργία ενός νέου πράγματος δεν επιτυγχάνεται ακριβώς από τη διάνοια αλλά από το ένστικτο παιχνιδιού που απορρέει από μια εσωτερική αναγκαιότητα».

Το δημιουργικό μυαλό… παίζει με τα αντικείμενα που αγαπά. Σε αυτό το πλαίσιο είναι βοηθητικό το παιδί σας να ξαναδώσει εξετάσεις διότι τα πράγματα που γίνονται «μια και έξω» προκαλούν ένα άγχος που δρα κατασταλτικά αφού η μια και μοναδική προσπάθεια απαιτεί εξοντωτική προετοιμασία.

efivi diabazei panellinies

Για να πετύχει κάποιος χρειάζεται να έχει την αίσθηση του ότι έχει «και άλλες προσπάθειες» ή όπως έλεγαν παλιά τα παιδιά όταν έπαιζαν ηλεκτρονικά παιχνίδια «και άλλες ζωές». Το «δεν πειράζει, ξαναπροσπάθησε» δεν μειώνει σύμφωνα με το παραπάνω πλαίσιο τη σοβαρότητα του στόχου.

Στηρίξτε το άτομο μέχρι το τέλος!

Μάλιστα, βοηθά να οργανωθεί η προσπάθεια και σε περιπτώσεις μη ρεαλιστικού στόχου να αναθεωρηθεί αυτός ο στόχος έτσι ώστε να βιωθεί η επιτυχία. Είναι σαφές πως νιώθετε μια απογοήτευση η οποία έχει πάντα μέσα της την έννοια του «χαμένου χρόνου».

Και ο «χαμένος χρόνος» έχει πάντα την έννοια του τέλους μέσα του γιατί αν ήταν άπειρος ο χρόνος δεν θα σκεφτόμασταν πως κάνοντας άκαρπες προσπάθειες «χάσαμε» μέρος του. Ο χρόνος λοιπόν και το τέλος του, δηλαδή το άγχος νικιέται με τη χωρητικότητα και αυτή εκδηλώνεται στην περίπτωση μιας νέας προσπάθειας με την υποστήριξη.

Σας προτείνω να στηρίξετε το παιδί σας στην επόμενη προσπάθειά του, όχι τονίζοντας τα περσινά λάθη αλλά επισημαίνοντας τη φετινή δημιουργικότητα. Για να εμπνευστείτε ως προς αυτό σκεφτείτε πράγματα που σας κάνουν να καμαρώνετε για εκείνο το άτομο και εκφράστε τα με τρόπο που να τον βοηθά στον φετινό του στόχο.

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

7 συμβουλές από μια ψυχολόγο ώστε να πετύχεις στις Πανελλήνιες

Πανελλήνιες: Οι 4 δυσκολίες που αντιμετωπίζει κάθε έφηβος με αυτισμό

Άγχος αποτυχίας: Αν δεν πετύχω στις Πανελλήνιες, θα είμαι βάρος στους δικούς μου

Σχετικά άρθρα