Γνωριμία μέσω social media: Γιατί οι έφηβοι λένε «ναι» στο ραντεβού με έναν άγνωστο;

Στην εποχή των social media όλο και περισσότερο βιώνουμε την αποξένωση από τον κοινωνικό μας περίγυρο και παρατηρούμε πως οι σχέσεις μας με τους άλλους γίνονται ολοένα και πιο απρόσωπες. Έχουμε αντικαταστήσει την διαπροσωπική επαφή με την οθόνη του κινητού ή του υπολογιστή, με αποτέλεσμα ακόμα και οι ερωτικές μας σχέσεις να διαμεσολαβούνται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Πλέον είναι πάρα πολύ σύνηθες οι νέοι να αναζητούν τον ερωτικό τους σύντροφο μέσω κάποιας πλατφόρμας γνωριμιών. Οι πολλαπλές επιλογές που δίνουν οι εν λόγω πλατφόρμες είναι αρκετά ελκυστικές, έτσι ώστε ο καθένας να μπορέσει να επιλέξει τα ακριβή χαρακτηριστικά του υποψήφιου ερωτικού συντρόφου. Έτσι οι νέοι δεν κοινωνικοποιούνται αρκετά, φοβούνται να φλερτάρουν κατά πρόσωπο, έχοντας την απόρριψη στο πίσω μέρος του μυαλού τους. Αυτό αυξάνει όλο και περισσότερο την ανάγκη τους να στρέφονται στην ασφάλεια και την ευκολία που παρέχει η συζήτηση και το φλερτ πίσω από την απρόσωπη οθόνη του κινητού τους τηλεφώνου.

Αυτή είναι φυσικά μία διαδικασία που συντελείται καθ’ όλη την διάρκεια της παιδικής και εφηβικής ηλικίας, δημιουργώντας έτσι στους νέους τις θεμελιώδεις βάσεις για να στραφούν σε αυτό που περιγράψαμε παραπάνω, την εξοικείωση τους δηλαδή με τον κόσμο του διαδικτύου και την αντικατάστασή του με τονη πραγματικό.

Πρόσφατη έρευνα δείχνει πως 1 στα 3 παιδιά δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει συναντηθεί με κάποιον που γνώρισε μέσω Διαδικτύου.

 

cyber bullying

Παιδιά δημοτικού που ξενυχτούν παίζοντας σε κινητά τηλέφωνα και ηλεκτρονικούς υπολογιστές, παιδιά γυμνασίου που σ’ ένα μεγάλο ποσοστό  έχουν δεχθεί μέσω διαδικτύου παρενόχληση και ταυτόχρονα η αδυναμία των γονέων να ελέγξουν τα παιδιά τους σε ό,τι αφορά την ασφαλή χρήση του διαδικτύου, προκύπτουν ως στοιχεία έρευνας που πραγματοποίησε το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας Κρήτης, με φόντο τις διαδικτυακές τους συνήθειες, το πώς επηρεάζεται η ψυχολογία τους από τα κοινωνικά δίκτυα και το online gaming.

4 στα 10 παιδιά Γυμνασίου – Λυκείου δεν συζητούν με τους γονείς τους

 

pos-tha-peiso-tous-goneis-moy-na-apodextoun-to-agori-sxesi-mou

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε υπό την έγκριση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων τον Νοέμβριο – Δεκέμβριο του 2019 σε δείγμα 13.000 μαθητών ηλικίας από 10 – 18 ετών σε περίπου 500 σχολεία των νομών Αττικής, Θεσσαλονίκης, Έβρου, Ιωαννίνων, Ηρακλείου και Δωδεκανήσου, φέρνοντας στην επιφάνεια ότι 2 στα 10 παιδιά δημοτικού και 4 στα 10 παιδιά Γυμνασίου – Λυκείου δεν συζητούν με τους γονείς τους για  θέματα που άπτονται της ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου.

Επίσης, ένα μεγάλο ποσοστό γονέων συνεχίζει να μην θέτει όρια ούτε στο χρόνο που δαπανούν τα παιδιά στο διαδίκτυο, ούτε στο περιεχόμενο που επιτρέπεται να έχουν πρόσβαση. Όπως προκύπτει μάλιστα από τις απαντήσεις των παιδιών πολλοί γονείς δε γνωρίζουν καν τι κάνει το παιδί τους όταν βρίσκεται στο διαδίκτυο, την ώρα που το 30% των παιδιών δημοτικού και το 60% των παιδιών Γυμνασίου – Λυκείου, θα διστάσει ή δεν θα πει στους γονείς του αν κάτι του συμβεί και το αναστατώσει κατά τη διάρκεια ενός διαδικτυακού παιχνιδιού.  Αυτό συμβαίνει κυρίως επειδή θεωρούν πως οι γονείς δεν ασχολούνται με τα πραγματικά προβλήματα, ή επειδή τα ίδια τα παιδιά φοβούνται ότι θα τους απαγορευτεί το παιχνίδι, ή ακόμη επειδή θεωρούν πως  οι γονείς δε ξέρουν πώς να παράσχουν ουσιαστική βοήθεια.

Τα παιδιά έχουν χάσει τον έλεγχο…

social media

«Η έρευνα δείχνει για πρώτη φορά στη χώρα, μας ότι 10% των παιδιών του δημοτικού και 21% των εφήβων  ξενυχτούν για να παίζουν games . Αυτό δείχνει ότι τα παιδιά δεν έχουν τον έλεγχο που θα έπρεπε. Επιπλέον το 60% των παιδιών μπαίνει στα κοινωνικά δίκτυα από την ηλικία του δημοτικού και γύρω στο 94% των παιδιών μας στην εφηβεία, είναι μέσα στα κοινωνικά δίκτυα», σχολίασε στο ΑΠΕ ο Υπεύθυνος του Κέντρου, Γιώργος Κορμάς.

Ιδιαίτερη αξία δίνεται στον ρόλο των γονέων ο οποίος δυστυχώς αποδυναμώνεται χρόνο με το χρόνο. Βλέπουμε ότι το 40% των γονέων δεν έχει μιλήσει καθόλου με τα παιδιά του για την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο. Είναι προφανές πως  ο ρόλος του γονιού θα πρέπει να ενισχυθεί κατά πολύ, έτσι ώστε να περιοριστεί η αλόγιστη χρήση του διαδικτύου, που ενδεχομένως να επιφέρει κινδύνους.

Ένα από τα θέματα στα οποία επικεντρώθηκε η έρευνα, ήταν ο βαθμός επηρεασμού των παιδιών στα όσα βλέπουν στα κοινωνικά δίκτυα. Όπως προέκυψε 2 στα 10 παιδιά ηλικίας από 13 – 18 ετών, ανησυχούν για τον αριθμό των likes που θα λάβουν στο περιεχόμενο που ανεβάζουν σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο, το 19% έχει προβεί σε διαγραφή φωτογραφίας που δεν έλαβε ικανοποιητικό αριθμό likes και το 28% χρησιμοποιεί συστηματικά φίλτρα στις φωτογραφίες που μοιράζεται.

 

Όλα τα παραπάνω είναι ικανά να μας δείξουν και να μας κάνουν να αναλογιστούμε τους λόγους για τους οποίους οι έφηβοι και κατ’ επέκταση οι νέοι στρέφουν την αμέριστη προσοχή τους στην παρουσία τους στα κοινωνικά δίκτυα και στην εύρεση ερωτικών συντρόφων μέσα από αυτά. Με την συνεχή χρήση των πλατφορμών αυτών οι νέοι είναι αρκετά εξοικιωμένοι και νιώθουν μεγάλη άνεση στο χειρισμό τους. Στην πραγματικότητα νιώθουν αρκετά μεγαλύτερη ασφάλεια στην διαδικτυακή ζωή παρά στην πραγματική. Συνεπώς είναι πολύ εύκολο για αυτούς να βγουν ραντεβού ή να συναντήσουν ένα άγνωστο πρόσωπο, με το οποίο έχουν συνομιλήσει από το διαδίκτυο.

 

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Να γίνω «φίλη» με την κόρη μου στα social media;

Διακοπές (και) από τα social media: Ο… χρυσός οδηγός για να τα καταφέρεις

Γιατί κατασκοπεύει κανείς το προφίλ του πρώην του στο Facebook;

Γονείς προσοχή! Πόση ώρα την ημέρα πρέπει το παιδί να ασχολείται με τα ηλεκτρονικά;

Σχετικά άρθρα