Αρχική / Διατροφή / Tips / Νιώθεις το ανοσοποιητικό σου «πεσμένο»; Οι 3 σημαντικές βιταμίνες που χρειάζεσαι

Νιώθεις το ανοσοποιητικό σου «πεσμένο»; Οι 3 σημαντικές βιταμίνες που χρειάζεσαι

Διάφορες βιταμίνες και ιχνοστοιχεία παίζουν ουσιαστικό ρόλο σε κεντρικές μεταβολικές διεργασίες, καθώς και στη λειτουργία των ανοσοποιητικών κυττάρων.

Μπορούν να επηρεάσουν διάφορα μόρια που εμπλέκονται στην ανοσοποιητική λειτουργία και να διαδρματίσουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη των ασθενειών και στην προαγωγή της υγείας.

Η βιταμίνη Α 

Η ανεπάρκεια της βιταμίνης Α είναι δυνατόν να έχει επιπτώσεις στη λειτουργία των κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος, όπως μειωμένη φαγοκυτταρική δραστηριότητα των ουδετερόφιλων και μειωμένη λειτουργικότητα των Β και Τ λεμφοκυττάρων.

Η χορήγησή της σε άτομα με ενδογενή ανεπάρκεια οδηγεί σε βελτίωση της ανοσοποιητικής λειτουργίας και ελάττωση της συχνότητας των λοιμώξεων. Μέτρια αύξηση στην πρόσληψη β-καροτένιου που αποτελεί πρόδρομη μορφή της βιταμίνης Α, μπορεί να ενισχύσει τις ανοσιακές απαντήσεις.

Το β-καροτένιο είναι το πιο διαδεδομένο καροτενοειδές και περιέχεται κυρίως σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης. Τα πιο σημαντικά από αυτά είναι φρούτα και λαχανικά με έντονο κίτρινο ή πορτοκαλί χρώμα, όπως το βερίκοκο, το πεπόνι και τα καρότα.

Η βιταμίνη C 

Η βιταμίνη C επιτελεί σημαντικό ρόλο σε διάφορες βιολογικές λειτουργίες, όπως στη διαμόρφωση ορισμένων δεικτών ανοσιακής ανταπόκρισης συμπεριλαμβανομένων των απαντήσεων στις δερματικές δοκιμές βραδείας υπερευαισθησίας, στην παραγωγή αντισωμάτων και στον πολλαπλασιασμό των λεμφοκυττάρων.

Κυριότερες πηγές της βιταμίνης C αποτελούν τα εσπεροειδή, η φράουλα, το ροδάκινο, το ακτινίδιο, το λάχανο, η ντομάτα, η πιπεριά, ο μαϊντανός, το κουνουπίδι και το μπρόκολο. Στην καθημερινή διατροφή, 5 – 6 μερίδες φρούτων και λαχανικών μπορούν να καλύπτουν επαρκώς τις ανάγκες του οργανισμού σε βιταμίνη C.

Η βιταμίνη D

Η βιταμίνη D ανήκει στην κατηγορία των λιποδιαλυτών βιταμινών και αποτελείται από ένα σύνολο διαφορετικών μορφών, με κυριότερες τις βιταμίνες D2 και D3. Είναι γνωστή για τον ρόλο της στον σχηματισμό των οστών, αφού βοηθά στην καλύτερη απορρόφηση του ασβεστίου.

Η βιταμίνη D είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον ανθρώπινο οργανισμό πέρα από την οστική υγεία, μιας και συμβάλλει στον έλεγχο της φυσιολογικής ανάπτυξης των κυττάρων του ανοσοποιητικού. Γάλα, σολομός, αυγό και μανιτάρια είναι καλές πηγές πρόσληψης αυτής της βιταμίνης.

*Από το βιβλίο «Αυτοάνοσα, Ανοσοποιητικό & Διατροφή» του Δρ. Δημήτρη Γρηγοράκη, εκδόσεις Μίνωας

Δρ. Δημήτρης Γρηγοράκης
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
www.logodiatrofis.grwww.dgrigorakis.gr
Email: info@logodiatrofis.gr – grigorakis@logodiatrofis.gr – info@dgrigorakis.gr
Κολωνάκι: Σκουφά 32 & Δημοκρίτου, ΤΚ. 106 73
Τηλ.: 2103647517, 2103617502, 2103615603 – Fax: 2103615603
Άνω Πατήσια: Πρόμπονα 27 & Επινίκου, ΤΚ. 111 43
Τηλ.: 2102520977, 2102582465 – Fax: 2102582465

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Οι 7 τροφές για σωστή και ισορροπημένη διατροφή. Το… έχεις;

Έχεις τραπέζι στην παρέα αλλά κάνεις και διατροφή; Ώρα για αυτή τη μεξικάνικη συνταγή

Η διατροφή της Μέγκαν Μαρκλ δείχνει πολύ νόστιμη. Τι τρώει μέσα στην ημέρα της;

Comments

X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X