Αρχική / Υγεία / Η Υγεία μου / Οστεοπόρωση: Συμπτώματα, αιτίες, διατροφή και ασκήσεις πρόληψης
Οστεοπόρωση:-Συμπτώματα,-αιτίες,-διατροφή-και-ασκήσεις-πρόληψης

Οστεοπόρωση: Συμπτώματα, αιτίες, διατροφή και ασκήσεις πρόληψης

Τι είναι η οστεοπόρωση;

Η οστεοπόρωση προέρχεται από την λατινική λέξη “porous bones”. Είναι μια σκελετική διαταραχή που χαρακτηρίζεται από μειωμένη οστική αντοχή, με αποτέλεσμα τη συχνή πρόκληση σοβαρών καταγμάτων.

Αυτό συμβαίνει, διότι στο εσωτερικό των οστών προκαλείται αδυναμία και μείωση της πυκνότητας, ενώ στο εξωτερικό προκαλείται αδυναμία και λέπτυνση της στοιβάδας.

Συχνά παρατηρείται πως οι ασθενείς με οστεοπόρωση δεν καταλαβαίνουν ότι πάσχουν από οστεοπόρωση, μέχρι να συμβεί ένα κάταγμα.

Που συμβαίνουν πιο συχνά τα κατάγματα;

  • Κάταγμα καρπού
  • Κάταγμα στη σπονδυλική στήλη
  • Κάταγμα στο ισχίο

Κάταγμα καρπού

Τα πιο γνωστά κατάγματα καρπού, είναι αυτά με την ονομασία Colles. Το κάταγμα Colles, προσβάλει συχνότερα νεαρές γυναίκες με οστεοπόρωση, ωστόσο είναι αρκετά συχνό και στους ηλικιωμένους μετά από απλή πτώση στο έδαφος, αλλά και σε νέους μετά από κάποια σοβαρή κάκωση.

Κατάγματα στη σπονδυλική στήλη

Τα σπονδυλικά κατάγματα εμφανίζονται κυρίως σε μεγαλύτερες ηλικίες και προκαλούν μείωση του ύψους, κύφωση και αναπνευστική και καρδιακή δυσλειτουργία λόγω της πίεσης.

Κάταγμα ισχίου

Το κάταγμα ισχίου παρουσιάζεται περισσότερο στις μεγαλύτερες ηλικίες λόγω πτώσης. Είναι πιο συχνό στις γυναίκες αλλά συμβαίνει και στους άνδρες. Η αντιμετώπιση του είναι δύσκολη λόγω της προχωρημένης ηλικίας και γι’ αυτό τα ποσοστά πλήρους αποκατάστασης φτάνουν μόνο το 30%.

Ποια είναι τα συμπτώματα της οστεοπόρωσης;

  • Πόνος στα κόκαλα
  • Συνεχή κατάγματα
  • Μείωση ύψους
  • Κύφωση
  • Εμμηνόπαυση
  • Αδύναμα και εύθραυστα νύχια

Ποιες είναι οι αιτίες της οστεοπόρωσης;

  • Υπερθυρεοειδισμός
  • Κληρονομικότητα
  • Χαμηλά επίπεδα ασβεστίου
  • Χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D
  • Έλλειψη σωματικής άσκησης
  • Ιστορικό κατάγματος
  • Γυναικείο φύλο
  • Καυκάσια φυλή
  • Ασιατική φυλή
  • Φτωχή διατροφή
  • Κάπνισμα
  • Χαμηλό σωματικό βάρος
  • Ηλικία άνω των 50 ετών
  • Εμμηνόπαυση
  • Διάφορες παθήσεις
  • Συνεχής φαρμακευτική αγωγή κορτιζόνης και κορτικοστεροειδών

Πως συνδέεται η έλλειψη της βιταμίνης D με την οστεοπόρωση;

Εάν το σώμα μας δεν προσλαμβάνει την κατάλληλη ποσότητα βιταμίνης D τότε ενδέχεται να υπάρξουν προβλήματα στην υγεία μας. Τα προβλήματα αυτά αφορούν τα κόκαλα και απασχολούν τόσο τους ενήλικες, όσο και τα παιδιά και τους ηλικιωμένους. Στα παιδιά το πρόβλημα που δημιουργείται είναι η ραχίτιδα. Στους ηλικιωμένους είναι η οστεοπόρωση. Και τέλος στους ενήλικες είναι η οστεομαλακία.

Διατροφή στην οστεοπόρωση

Για να διατηρήσετε τα οστά σας υγιή, πρέπει να συμπεριλάβετε ορισμένα θρεπτικά συστατικά στην  διατροφή.

Τα πιο σημαντικά είναι το ασβέστιο και η βιταμίνη D. Το ασβέστιο για να διατηρήσει γερά τα οστά και τη βιταμίνη D για να απορροφήσει το ασβέστιο.

Άλλα θρεπτικά συστατικά που προάγουν την υγεία των οστών, είναι:

  • Πρωτεΐνες
  • Μαγνήσιο
  • Βιταμίνη Κ
  • Ψευδάργυρος

Σωματική άσκηση και οστεοπόρωση

Η άσκηση είναι επίσης πολύ σημαντική για να υποστηρίξετε την υγεία των οστών σας.

Παραδείγματα ασκήσεων:

  • Ανέβασμα σκάλας
  • Κάμψεις
  • Πους απς
  • Μηχανήματα αντίστασης
  • Βαράκια
  • Λάστιχα

Αυτές οι ασκήσεις κάνουν τους μυς να σπρώξουν και να τραβήξουν, με αποτέλεσμα το σώμα μας να σχηματίζει νέο οστικό ιστό, ο οποίος ενισχύει και δυναμώνει τα οστά.

Ωστόσο, αυτό δεν είναι το μόνο όφελος της σωματικής άσκησης, αφού πέρα από τις θετικές επιδράσεις που έχει στην απώλεια βάρους και στην υγεία του κυκλοφορικού, η άσκηση βελτιώνει την ισορροπία και τον συντονισμό, κάτι που βοηθάει στην αποφυγή των πτώσεων, άρα και στην πρόκληση καταγμάτων.

Διαβάστε σχετικά άρθρα:

Οστεοπόρωση: Ποιές τροφές την προλαμβάνουν

Έχω οστεοπόρωση. Τι πρέπει να τρώω για να μην πάρω βάρος και να ενισχύσω τον οργανισμό μου;

Έχω οστεοπενία. Μπορεί σε μερικά χρόνια να εξελιχθεί σε οστεοπόρωση;

Είναι η οστεοπόρωση εχθρός (και) των ανδρών;

Οστεοπόρωση στη γυναίκα: Ποιες ηλικίες κινδυνεύουν περισσότερο και πώς προλαμβάνεται

Πηγές

https://www.nof.org/patients/treatment/calciumvitamin-d/

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/calcium-supplements/art-20047097

https://www.uspreventiveservicestaskforce.org/uspstf/document/RecommendationStatementFinal/vitamin-d-calcium-or-combined-supplementation-for-the-primary-prevention-of-fractures-in-adults-preventive-medication

Article Image cover fromhttp://www.depositphotos.com/

 

[fbcomments]
X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X