Κουρκουμάς

Κουρκουμάς: Τα οφέλη του για τον οργανισμό και οι πιθανές παρενέργειες

Ο κουρκουμάς είναι πολύ γνωστός για τις ευεργετικές του ιδιότητες. Συγκεκριμένα, είναι ένα μπαχαρικό που προέρχεται από το ανάλογο φυτό και χρησιμοποιείται συνήθως στην ασιατική γαστρονομία. Έχει ιδιαίτερη γεύση και χρησιμοποιείται ευρέως στην παρασκευή φαρμάκων, αλλά και στον χρωματισμό τροφίμων και καλλυντικών. 

Εσείς το χρησιμοποιείτε ως συστατικό στα εδέσματα που δημιουργείτε και τι γνωρίζετε για αυτό;

Ποια είναι τα οφέλη του για τον ανθρώπινο οργανισμό;

Ο κουρκουμάς χρησιμοποιείται συνήθως για να καταπραΰνει τυχόν φλεγμονές στα οστά, αλλά και ανάλογους πόνους, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση της οστεοαρθρίτιδας. Παράλληλα, μερικοί άνθρωποι τον χρησιμοποιούν όταν αντιμετωπίζουν καούρες, άγχος, φλεγμονώδη εντερική νόσο, υψηλή χοληστερόλη, αλλά και κατάθλιψη. 

Στην περίπτωση της ρευματοειδούς αρθρίτιδας έχει αποδειχθεί επιστημονικά πως το συγκεκριμένο μπαχαρικό “υπόσχεται” να μειώσει τα συμπτώματα της πάθησης αυτής, ύστερα από κλινικές δοκιμές που διεξήχθησαν το 2016.  Έτσι, οι επιστήμονες κατέληξαν στο συμπέρασμα πως η καθημερινή κατανάλωση κουρκουμά μπορεί να είναι εξίσου αποτελεσματική με την λήψη αντιφλεγμονωδών φαρμάκων, ωστόσο απαιτείται περαιτέρω έρευνα προκειμένου να επιβεβαιωθούν τα παρόντα ευρήματα. 

Άλλα πλεονεκτήματα που αξίζει να λάβετε υπόψη είναι πως ο κουρκουμάς έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, εξαιτίας της υψηλής περιεκτικότητας σε κουρκουμίνη, η οποία είναι ένα πολύ ισχυρό αντιοξειδωτικό συστατικό, ενώ δύναται να μειώσει και το κοιλιακό φούσκωμα. 

Ταυτόχρονα, το μπαχαρικό αυτό χρησιμεύει στην πρόληψη και αναστροφή τυχόν εγκεφαλικών δυσλειτουργιών, βελτιώνοντας σε σημαντικό βαθμό την μνήμη του ατόμου. Ακόμη, μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων, προλαμβάνει τον καρκίνο και την νόσο Alzheimer, καθυστερεί την γήρανση της επιδερμίδας και συμβάλλει στην καταπολέμηση της κατάθλιψης.

Πιθανές παρενέργειες

Ο κουρκουμάς συνήθως δεν προκαλεί σοβαρές παρενέργειες. Ωστόσο, έχει παρατηρηθεί πως μπορεί να προκαλέσει στομαχικές διαταραχές, ναυτία, ζαλάδα και διάρροια όταν λαμβάνεται σε μεγάλες ποσότητες. Ακόμη, δεν διατρέχετε κανέναν απολύτως κίνδυνο εάν κάποια καλλυντική σύνθεση τον περιέχει, αλλά και αν τον χρησιμοποιείτε σε μορφή κλύσματος. 

Παρόλα αυτά, κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης καλό θα ήταν να τον αποφεύγετε, καθώς ενδέχεται να σας θέσει σε κίνδυνο. Ταυτόχρονα, μπορεί να επιδεινώσει τα προβλήματα της χοληδόχου κύστης και να επιβραδύνει την πήξη του αίματος. 

Επιπρόσθετα, σε περίπτωση ορμονικών διαταραχών και καρκίνου η βέλτιστη επιλογή είναι καταναλώνετε τον κουρκουμά με μέτρο και σύνεση, ενώ αν σκοπεύετε να υποβληθείτε σε χειρουργική επέμβαση αποφύγετε τον τουλάχιστον δυο εβδομάδες πριν. 

Αξίζει επιπλέον να προσθέσουμε ότι αν έχετε έρθει αντιμέτωποι με την ηπατική νόσο και με την σιδηροπενική αναιμία καλό θα ήταν να τον αποκλείσετε από την διατροφή σας. Τέλος, χρειάζεται να λάβετε υπόψη πως ενδέχεται να μειώσει τις πιθανότητες σύλληψης, προκαλώντας υπογονιμότητα.

Συνεκδοχικά από τα παραπάνω προκύπτει ότι ο κουρκουμάς είναι σε γενικές γραμμές ένα ωφέλιμο συστατικό, το οποίο μπορείτε να το εντάξετε στο διατροφικό σας πρόγραμμα, καθώς σίγουρα θα αποκομίσετε πολλά από αυτόν. Παρόλα αυτά, αν έχετε αμφιβολίες ή απορίες, όσον αφορά το συγκεκριμένο μπαχαρικό μην διστάσετε να απευθυνθείτε σε έναν ειδικό, ο οποίος θα σας καθοδηγήσει με ορθό τρόπο, ώστε να μην θέσετε σε κίνδυνο την υγεία σας.

Διαβάστε σχετικά άρθρα

5 τροφές σύμμαχος της νεότητας

Πηγές

https://www.healthline.com/nutrition/top-10-evidence-based-health-benefits-of-turmeric#TOC_TITLE_HDR_10

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325508#how-to-use-it

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-662/turmeric

[fbcomments]
X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X