Κοινωνική φοβία

Έχω κοινωνική φοβία και αγχώνομαι να πιάσω δουλειά. Τι να κάνω για να ξεπεράσω τους φόβους μου;

Είμαι 20 ετών και δεν έχω δουλέψει ακόμα. Θέλω πολύ να δουλέψω για να βγάλω χρήματα, να ζησω μονη και να ανεξαρτητοποιηθώ αλλά δεν ξέρω κατά πόσο μπορώ να το πραγματοποιήσω αυτό, καθώς το άγχος και η κοινωνική μου φοβία με κρατάνε πίσω με αποτέλεσμα να απορρίπτω θέσεις. Φοβάμαι ότι αν πιάσω δουλειά θα τα κάνω θάλασσα και θα απογοητεύσω τον εργοδότη μου, τους γύρω μου και την οικογένειά μου. Δεν ξέρω αν θα έχω ποτέ την δυνατότητα να εργαστώ παρόλο που το θέλω. Χρειάζομαι συμβουλές αν και ξέρω πως δύσκολα θα τις ακολουθήσω.

Στο ερώτημα σας απάντησε η Έλενα Τσαμκόσογλου, Ψυχολόγος- Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Αγαπητή αναγνώστρια, 

Η ζωή είναι μπροστά σου και εσύ μπορείς να την πάρεις στα χέρια σου. Αν κάτι δεν το έχουμε δοκιμάσει ως τώρα δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι δεν μπορούμε να τα καταφέρουμε. Ακόμη και κάτι που έχουμε προσπαθήσει και δεν καταφέραμε δε σημαίνει ότι είμαστε καταδικασμένοι και στο μέλλον να μην το καταφέρουμε ποτέ.

Είσαι σε νεανική , παραγωγική ηλικία και είναι λογικό να θέλεις να εργαστείς και να χτίσεις τη ζωή σου απολαμβάνοντας το κέρδος του κόπου σου. Η εργασία όπως και εσύ επισημαίνεις είναι σίγουρα ένα μέσο για να βάλει χρήματα κανείς , πράγμα που συμβάλλει στην ανεξαρτητοποίηση, αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Το να βιώσουμε τον εργασιακό μας ρόλο μας βοηθάει να νιώσουμε δημιουργικοί και χρήσιμοι, μπορεί να αποτελέσει μέσο έκφρασης της ταυτότητας μας και να νοηματοδοτήσει την καθημερινότητά μας.

Το να περάσεις από μια φάση σε μια άλλη αποτελεί μια μετάβαση και οι μεταβάσεις μπορεί να μοιάζουν τρομακτικές. Η μετάβαση στο ρόλο του εργαζόμενου μπορεί να αποτελέσει μια πρόκληση που θα σου δώσει τη δυνατότητα να αξιοποιήσεις τις δυνάμεις σου. Με τη βοήθεια ενός ψυχολόγου μπορεί να διερευνήσεις τις ανησυχίες σου γύρω από το θέμα και να τις επεξεργαστείς με τέτοιο τρόπο που να έρθεις σε επαφή με τις δυνατότητες σου και να προχωρήσεις παρακάτω.

Τι νιώθεις ότι σε εμποδίζει να πετύχεις τους στόχους σου; Είναι ξεκάθαροι και ρεαλιστικοί οι στόχοι σου ώστε να μπορείς να τους πετύχεις; Που βασίζεις το φόβο σου ότι θα αποτύχεις αν πιάσεις δουλειά και θα απογοητεύσεις τους γύρω σου; Πότε ξανά έχεις νιώσει αυτό το φόβο; Πόση επίγνωση έχεις των δυνατοτήτων σου; Ποια εικόνα έχεις εσύ η ίδια για τον εαυτό σου; Τι έχεις εισπράξει από τον περίγυρο ως προς το τι μπορείς να καταφέρεις και πόσο σε έχει επηρεάσει αυτό;

Μπορείς αρχικά να πειραματιστείς και να καταπιαστείς με κάτι που θα σου φαινόταν πιο διαχειρίσιμο  για να τονώσεις την αυτοεκτίμησή σου βήμα βήμα. Ακόμη μπορεί να αντλήσεις παραδείγματα από δύσκολες αποφάσεις και καταστάσεις στο παρελθόν που αμφέβαλλες για τον εαυτό σου αλλά τελικά τα κατάφερες. Μπορείς να αναρωτηθείς πόσο οι φόβοι σου ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και πόσο είναι δικά σου ( ή ακόμη και του περίγυρου ) καταστροφολογικά σενάρια. Αν δούμε τα πράγματα από άλλη ή σφαιρική σκοπιά αλλάζει η σημασία και η ερμηνεία τους.

Αναφέρεις άγχος και κοινωνική φοβία που σε οδηγούν να απορρίπτεις θέσεις και να διστάζεις να κάνεις το επόμενο βήμα. Από πότε νιώθεις άγχος και κοινωνική φοβία; Ποιες είναι οι ρίζες τους και τι σημαίνουν για σένα; Τι προσπάθειες έχεις κάνει για την αντιμετώπιση τους; Τι λειτούργησε ώστε να το επαναλάβεις και τι όχι; Αυτά είναι θέματα που θα ωφεληθείς αν τα διερευνήσεις με έναν ειδικό ψυχικής υγείας, ώστε να μπορείς να τονώσεις την αυτοπεποίθηση σου, να αντιμετωπίσεις αρνητικές και καταστροφολογικές σκέψεις, να συνειδητοποιήσεις ότι έχεις επιλογές ώστε να πάρεις μεγαλύτερη ικανοποίηση από τις επιλογές σου.  

Αναγνωρίζοντας ότι πράγματι μπορεί να ενέχει δυσκολίες αυτό το βήμα, ίσως είναι η κατάλληλη στιγμή να αναλογιστείς εσύ η ίδια τι επιθυμείς για τον εαυτό σου. Η συνειδητοποίηση ότι τώρα μπορείς εσύ να έχεις την ευθύνη των αποφάσεων σου μπορεί να φαίνεται τρομακτική από τη μια μεριά αλλά από την άλλη μπορεί να γίνει λυτρωτική και απελευθερωτική από βάρη του παρελθόντος. 

Η τελευταία σου φράση «Χρειάζομαι συμβουλές αν και ξέρω πως δύσκολα θα τις ακολουθήσω» είναι ενδεικτική της εσωτερικής σύγκρουσης που μπορεί να βιώνεις, με την αντίφαση ότι «θέλω αλλά δεν μπορώ». Είναι η κατάλληλη στιγμή να ακούσεις τον εαυτό σου, τις επιθυμίες και τις ανάγκες σου και να αγκαλιάσεις τις ανησυχίες σου και τον ίδιο σου τον εαυτό. Έτσι θα φτάσεις πιο κοντά στο «μπορώ».

Έλενα Τσαμκόσογλου
Ψυχολόγος- Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
6972137475
Article Image cover fromhttp://www.depositphotos.com/

Διαβάστε σχετικά άρθρα

Ενώ θέλω να αναπτύξω φιλίες και να βγαίνω έξω, αισθάνομαι κάτι να με τραβάει.Έτσι, επιλέγω να μένω μέσα, νιώθοντας ο πιο μοναχικός άνθρωπος της πόλης. Τι να κάνω;

Ανασφάλεια: Νομίζω ότι δεν είμαι καλή σε τίποτα!

5 απλοί τρόποι να ενισχύσετε την αυτοπεποίθησή σας

Τα 7 μυστικά των ανθρώπων με υψηλή αυτοπεποίθηση

[fbcomments]
X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X