Ύπνος και κατάθλιψη

Έρευνα: Οι άνθρωποι που ξυπνούν έστω και 1 ώρα νωρίτερα, μπορούν να μειώσουν σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης κατάθλιψης.

Σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου του Colorado Boulder, του Ινστιτούτου Broad του MIT και του Χάρβαρντ, βρέθηκε ότι το πρωινό ξύπνημα μπορεί να μειώσει σημαντικά τα επίπεδα κατάθλιψης.

Η συγκεκριμένη μελέτη βασίστηκε σε δείγμα 840.000 ανθρώπων και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό JAMA Psychiatry.

Πιο συγκεκριμένα. η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Celine Vetter, επίκουρη καθηγήτρια φυσιολογίας στο CU Boulder, δήλωσε:

«Γνωρίζουμε εδώ και αρκετό καιρό ότι υπάρχει σχέση μεταξύ του χρόνου ύπνου και της ψυχικής διάθεσης. Αλλά ένα ερώτημα που συχνά ακούμε από τους κλινικούς ιατρούς είναι: Πόσο νωρίτερα να προτείνουμε στους ασθενείς μας να ξυπνάνε για να δουν κάποιο όφελος»;

«Έτσι διαπιστώσαμε ότι ακόμη και μία ώρα νωρίτερου ξυπνήματος σχετίζεται με σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο κατάθλιψης».

Η συγκεκριμένη μελέτη είναι η πρώτη που καθορίζει τα χρονικά πλαίσια του ξυπνήματος.

Τι έδειξαν προηγούμενες μελέτες;

Προηγούμενες μελέτες, έδειξαν πως όσοι ξενυχτούν και ξυπνούν αργά, έχουν διπλάσιες πιθανότητες για κατάθλιψη, σε σχέση με όσους ξυπνούν νωρίτερα, ανεξαρτήτως των ωρών που κοιμήθηκαν. Οι έρευνες αυτές όμως ποτέ δεν έγιναν βάση για δεδομένα, αφού πάντα υπήρχε ο παράγοντας των διαταραχών διάθεσης, όπου διαταράσσουν σημαντικά τον ύπνο.

Άλλες μελέτες με μικρότερα δείγματα, βασίστηκαν μόνο στα ερωτηματολόγια ύπνου από ένα μόνο χρονικό σημείο και δεν έλαβαν υπόψη τους περιβαλλοντικούς παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τον χρόνο ύπνου και τη διάθεση.

Τέλος μια ακόμη μελέτη του 2018 με δείγμα 32.000 νοσηλευτές, έδειξε ότι οι όσοι ξυπνούσαν νωρίς το πρωί είχαν έως και 27% λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν κατάθλιψη. Ωστόσο αυτό έφερε ένα άλλο ερώτημα στο τραπέζι που δεν ήταν άλλο από το ” Τι σημαίνει το να ξυπνάει κανείς νωρίς; Πόσο νωρίς είναι το “νωρίς”;”

Ποια η σημαντικότητα των γονιδίων στο ξύπνημα μας;

Όπως δήλωσε ο συν-συγγραφέας της μελέτης, Iyas Daghlas από την Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ.

“Τα γονίδιά μας καθορίζονται από την ημέρα που γεννιόμαστε, οπότε ορισμένες από τις προκαταλήψεις που επηρεάζουν άλλα είδη επιδημιολογικών ερευνών τείνουν να μην επηρεάζουν τις γενετικές μελέτες”.

Η γενετική εξηγεί το 12-42% του γιατί ξυπνάμε την ώρα που ξυπνάμε. Αυτό οφείλεται σε πάνω από 340 γενετικές παραλλαγές του βιολογικού μας ρολογιού.

Στην αρχή αξιολόγησαν το τι πιστεύουν οι άνθρωποι για τον εαυτό τους και βρήκαν πως το 1/3 πίστευε πως είναι πρωινός τύπος, το 9% ότι κοιμούνται και ξυπνούν αργά και οι υπόλοιποι κάπου στη μέση.

Έτσι βγήκε ένας μέσος όρος όπου περίπου κοιμόντουσαν στις 23:00 και σηκώνονταν στις 06:00.

Στην συνέχεια πήραν ένα άλλο δείγμα καθώς και γενετικές πληροφορίες μαζί με ανώνυμα ιατρικά αρχεία και συνταγογραφούμενα αρχεία, σχετικά με τις διαγνώσεις μείζονος καταθλιπτικής διαταραχής.

Τότε βρέθηκε το ερώτημα: Μήπως οι συμμετέχοντες με γενετικές παραλλαγές που τους προδιαθέτουν να ξυπνούν νωρίτερα έχουν επίσης μικρότερο κίνδυνο κατάθλιψης;

Η απάντηση είναι ναι, αφού βρέθηκε πως όταν κάποιος ξυπνάει μια ώρα νωρίτερα, έχει 23% λιγότερες πιθανότητες για μείζον κατάθλιψη.

Ωστόσο δεν είναι ξεκάθαρο για αυτούς που ξυπνούν ήδη πολύ νωρίς εάν θα έπρεπε να σηκώνονται ακόμα πιο νωρίς.

Όπως δηλώνει ο Daghlas:

“Ζούμε σε μια κοινωνία που έχει σχεδιαστεί για τους πρωινούς τύπους. Οι πιο νυχτερινοί τύποι αισθάνονται σαν να βρίσκονται σε συνεχή κατάσταση κακού συντονισμού με αυτό το κοινωνικό ρολόι”. Ωστόσο σίγουρα η συγκεκριμένη μελέτη δίνει βάσεις για τον συσχετισμό της κατάθλιψης και του ύπνου.

Πηγές

https://medicalxpress.com/news/2021-05-depression-hour-earlier.html

Article Image cover fromhttp://www.depositphotos.com/

[fbcomments]
X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X