ωμέγα 3 και αυτοάνοσα νοσήματα

Aυτοάνοσα νοσήματα και Ω-3 λιπαρά οξέα: Σε ποιες τροφές εμπεριέχονται και πως βοηθούν στην καλυτέρευση των συμπτωμάτων;

Γράφει η Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Έλενα Διάφα

Τι είναι τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα;

Τα λιπαρά οξέα, αποτελούν θρεπτικά συστατικά που λαμβάνουμε από την τροφή (ή από συμπληρώματα) και διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο σε πολυάριθμες λειτουργίες του σώματος μας. Για την ακρίβεια, είναι δομικά συστατικά του λίπους, που συμμετέχουν στην κατασκευή των κυτταρικών μεμβρανών και στην παραγωγή ορμονών, με χαρακτηριστικό γνώρισμα την ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση. Σημαντική  είναι και η συνεισφορά τους στην απορρόφηση των λιποδιαλυτών βιταμινών ( Α, D, E, K).

Μεταξύ των λιπαρών οξέων, διακρίνουμε τα ωμέγα-3 πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (PUFA). Είναι γνωστά για την ανοσορυθμιστική τους ικανότητα και την αντιφλεγμονώδη δράση τους. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει να γίνει στην πιο ισχυρή μορφή τους,  το EPA (εικοσαπενταενοϊκό οξύ) και το DHA (εικοσιδεξαενοϊκό οξύ) , τα οποία συναντάμε στα ιχθυέλαια. Μάλιστα το DHA,  αποτελεί βασικό συστατικό όλων των κυτταρικών μεμβρανών και βρίσκεται σε αφθονία στον εγκέφαλο και στον αμφιβληστροειδή. Εξίσου σημαντικό, είναι και το ALA (άλφα λινολενικό οξύ). Πλούσιες πηγές σε ALA είναι οι φυτικές πηγές Ω3, όπως για παράδειγμα ο λιναρόσπορος.

Πως σχετίζονται με τα αυτοάνοσα νοσήματα;

Χάρη στις παραπάνω ιδιότητες, φαίνεται ότι τα PUFA είναι χρήσιμα στη διαχείριση φλεγμονών και αυτοάνοσων νοσημάτων, όπως η αρθρίτιδα, η ελκώδης κολίτιδα, η νόσος του Crohn και ο ερυθηματώδης λύκος, ψωρίαση, ημικρανία. Οι ασθένειες αυτές χαρακτηρίζονται απο αυξημένα επίπεδα ιντερλευκίνης 1 (IL-1), μια προφλεγμονώδη κυτοκίνη και το προφλεγμονώδες λευκοτριένιο (LTB) που παράγεται από ωμέγα-6 λιπαρά οξέα. 

Με γνώμονα τα παραπάνω χαρακτηριστικά, υπάρχουν αρκετές κλινικές δοκιμές σε χρόνιες φλεγμονώδεις νόσους με παράλληλη χορήγηση ιχθυελαίου. Αυτές αποκαλύπτουν σημαντικό όφελος, συμπεριλαμβανομένης της μειωμένης δραστηριότητας της νόσου και της μειωμένης χρήσης αντιφλεγμονωδών φαρμάκων.

Ποιες τροφές περιλαμβάνουν ω3 λιπαρά οξέα;

Τροφές πλούσιες σε DHA:

  • Σκουμπρί
  • Σολομός
  • Σαρδέλες
  • Πέστροφα
  • Τόνος
  • Ρέγκα
  • Γαρίδες
  • Στρείδια

Τροφές πλούσιες σε ΑLA:

  • Σπόροι τσία
  • Λιναρόσπορος
  • Καρύδια
  • Κόκκινα φασόλια

Η σύγχρονη βιομηχανοποιημένη διατροφή, βασίζεται κυρίως σε φυτικά έλαια, ενώ παράλληλα παρουσιάζει έλλειψη σε Ω3 λιπαρά οξέα και αύξηση στην κατανάλωση Ω6 (αποφλοιωμένο σουσάμι, κολοκυθόσπορος, σόγια, ηλιέλαιο). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργείται διαταραχή στην ισορροπία μεταξύ τους. Η ανισορροπία αυτή αποδιοργανώνει τον οργανισμό, επειδή εμποδίζει τα Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα να ασκήσουν τις ευεργετικές τους επιδράσεις και κατά συνέπεια αποτελεί πρόδρομο για διάφορες ασθένειες.

Έλενα Διάφα, BSc

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Mindfoodness,

Κέντρο Εξατομικευμένης Διατροφής & Διατροφικής Εκπαίδευσης

https://mfn.gr/sxetika-me-emas/

Ρούμελης 2, Αλσούπολη, Ν. Ιωνία

Τηλ : 2102777922, e mail: info@mfn.gr

Πηγές:

Διαβάστε σχετικά άρθρα

Τα 5 πιο κοινά διατροφικά λάθη το καλοκαίρι. Μάθε πως να τα αποφύγεις

[fbcomments]
X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X