κακός ύπνος και ορμόνες

Πρόσληψη βάρους; Διαταραχή στην περίοδο; Τότε οι ορμόνες του ύπνου σου δυσλειτουργούν

Όλοι γνωρίζουμε πόσο σημαντικός είναι ο ύπνος για την υγεία μας. Αυτό όμως που δεν γνωρίζουμε, είναι πως ο ύπνος επηρεάζει άμεσα τις ορμόνες που συνδέονται με τη πείνα και το άγχος. Οι ορμόνες χρειάζονται πολύ προσοχή γιατί μια μικρή απορρύθμιση τους μπορεί να προκαλέσει μεγάλη βλάβη στον οργανισμό μας. Έτσι είναι απαραίτητο να υπάρχει μια ισορροπία στις ώρες ύπνου – ούτε πάρα πολύ, ούτε πολύ λίγο – και να τηρείτε ένα συγκεκριμένο ωράριο.

Πάμε λοιπόν να δούμε ποιες είναι οι ορμόνες που επηρεάζονται κατά την διάρκεια του ύπνου και τι μπορούμε να κάνουμε για να τις βοηθήσουμε να λειτουργούν σωστά;

Τι είναι οι ορμόνες;

Η ορμόνες είναι χημικές ουσίες που παράγονται από τους ενδοκρινείς αδένες και ρυθμίζουν τη δραστηριότητα των κυττάρων μας. Όσο πιο ψηλά είναι η ποσότητα μιας ορμόνης στον οργανισμό μας, τόσο πιο πολύ επηρεάζεται και το αντίστοιχο σύστημα που ελέγχει. Το νευρικό σύστημα μαζί με τις ορμόνες ρυθμίζουν τη λειτουργία του οργανισμού μας. Πιο συγκεκριμένα είναι υπεύθυνα για τις αντιδράσεις και τη διάθεση μας.

Μερικές από τις σωματικές λειτουργίες για τις οποίες είναι υπεύθυνες οι ορμόνες είναι οι εξής: όπως: μεταβολισμό και όρεξη, ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος, σεξουαλική λειτουργία, αναπαραγωγή, καρδιαγγειακή λειτουργία και ύπνος.

Ποιες είναι οι ορμόνες που επηρεάζονται από τον ύπνο;

  • Μελατονίνη
  • Κορτιζόλη
  • Οιστρογόνα και προγεστερόνη
  • Αυξητική ορμόνη
  • Ορμόνες πείνας (ινσουλίνη, λεπτίνη και γκρελίνη)

Μελατονίνη

Η μελατονίνη παράγεται στην υπόφυση του εγκεφάλου και ρυθμίζει τον κύκλο του ύπνου μέσω του κιρκάδιου ρυθμού. Ο κιρκάδιο ρυθμός, είναι υπεύθυνος για τη ποιότητα και τη ποσότητα του ύπνου. Όσο περνούν τα χρόνια και ο άνθρωπος μεγαλώνει, η μελατονίνη μειώνεται με αποτέλεσμα να κοιμόμαστε λιγότερο. Η μελατονίνη επίσης συμβάλει και στην σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος, αφού ένας καλός ύπνος αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καλής του λειτουργίας.

Κορτιζόλη

Η κορτιζόλη παράγεται στα επινεφρίδια και είναι η ορμόνη του στρες. Εκτός όμως από το άγχος, η κορτιζόλη παίζει πολύ σημαντικό ρόλο και στον ύπνο, αφού ένας κακός ύπνος μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες στον οργανισμό μας, καθώς επηρεάζει άμεσα την έκκριση της.

Οιστρογόνα και προγεστερόνη

Τα οιστρογόνα και η προγεστερόνη παίζουν σπουδαίο ρόλο στον οργανισμό μιας γυναίκας, αφού είναι υπεύθυνες για την εγκυμοσύνη, τη σύλληψη, τη περίοδο. καθώς περιέχουν και χρήσιμες αντικαρκινικές ιδιότητες. Εκτός όμως από το αναπαραγωγικό σύστημα, οι δύο αυτές ορμόνες βοηθούν και στον ύπνο. Όπως είπαμε και πριν ένας κακός ύπνος φτάνει στα ύψη τα επίπεδα της κορτιζόλης στον οργανισμό μας, επειδή όμως όλες οι ορμόνες αλληλοσυνδέονται, επηρεάζονται άμεσα και τα οιστρογόνα και η προγεστερόνη και έτσι δημιουργούνται προβλήματα στο αναπαραγωγικό σύστημα.

Αυξητική ορμόνη

Η αυξητική ορμόνη ή αλλιώς σωματοτροπίνη, παίζει ζωτικό ρόλο για τη ζωή μας αφού είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη μας, τόσο σε ύψος όσο και βάρος (μυική μάζα και λίπος), την ανοσία μας, τον μεταβολισμό και τον ύπνο μας. Όπως είπαμε όλα είναι αλληλένδετα, έτσι όταν έχουμε έναν κακό σε ποιότητα και ποσότητα ύπνο, τότε επηρεάζεται άμεσα η αυξητική ορμόνη. άρα και ο μεταβολισμός, το ανοσοποιητικό και το μυσκελετικό σύστημα. Με λίγα λόγια, παχαίνουμε ή αδυνατίζουμε, αρρωσταίνουμε και δεν ψηλώνουμε ή τραυματιζόμαστε πιο εύκολα μυϊκά.

Ορμόνες πείνας

Ένας κακός σε ποιότητα και ποσότητα ύπνος μπορεί να προκαλέσει τη διαταραχή των ορμονών της πείνας και να προκαλέσει πρόσληψη βάρους, διαταραχή του ζαχάρου και των επιπέδων ινσουλίνης στο αίμα, αύξηση του αισθήματος πείνας.

Πως να φτιάξω την ποιότητα του ύπνου μου;

  • Απέφυγε την χρήση καφέ πριν τον ύπνο
  • Απέφυγε την χρήση αλκοόλ πριν τον ύπνο
  • Κοιμήσου την ίδια ώρα και ξύπνα την ίδια ώρα, τόσο τις καθημερινές, όσο και τα Σ/Κ
  • Βεβαιωθείτε ότι υπάρχει δροσιά στο δωμάτιο (ιδανική θερμοκρασία είναι οι 18 βαθμοί Κελσίου), γιατί το σώμα χρειάζεται να ρίξει την εσωτερική του θερμοκρασία 2-3 βαθμούς για να ξεκινήσει να κοιμάται

Πηγές

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3065172/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6057895/#:~:text=Melatonin%2C%20the%20hormone%20produced%20by,enhanced%20restorative%20sleep%20in%20older

https://www.nature.com/articles/nrendo.2018.22?utm_medium=affiliate&utm_source=commission_junction&utm_campaign=3_nsn6445_deeplink_PID100090071&utm_content=deeplink

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5642081/

Διαβάστε σχετικά άρθρα

Πως η έλλειψη του ύπνου μπορεί να καταστρέψει την υγεία μας;

10 πολύτιμα tips για έναν ήρεμο και ποιοτικό ύπνο

 

Article Image cover fromhttp://www.depositphotos.com/

[fbcomments]
X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X