Ο Απρίλιος είναι ο μήνας ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό: Ποιά είναι τα διαφορετικά χαρακτηριστικά που παρουσιάζουν τα παιδιά με αυτισμό;

Ο μήνας Απρίλιος έχει καθιερωθεί ως μήνας ευαισθητοποίησης του Αυτισμού. Συγκεκριμένα η 2α Απριλίου είναι η παγκόσμια ημέρα για τον Αυτισμό όπως καθιερώθηκε από τον Ο.Η.Ε. το 2008. Ευαισθητοποίηση, ενημέρωση και δράση όλων των ανθρώπων για τον Αυτισμό.

Πρόκειται για μια διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει τη λειτουργία του εγκεφάλου. Εμφανίζεται πιο συχνά στα αγόρια παρά στα κορίτσια. Το παιδί αδυνατεί να καταλάβει όσα βλέπει, ακούει, αισθάνεται. Τα ερεθίσματα του περιβάλλοντός του θέλει να είναι σταθερά. Γι’ αυτό το παιδί με αυτισμό έχει μια πολύ συγκεκριμένη ρουτίνα.

Το παιδί παρουσιάζει προβλήματα στην επικοινωνία με τους άλλους, στις διαπροσωπικές του σχέσεις, στις κοινωνικές επαφές και στη συμπεριφορά. Τα συμπτώματα είναι διαφορετικά σε κάθε παιδί. Άλλα παιδιά έχουν σοβαρές δυσκολίες στην καθημερινή προσαρμογή, ενώ άλλα όχι.

Τα παιδιά με αυτισμό παρουσιάζουν διαφορετικά χαρακτηριστικά και σε διαφορετικό βαθμό

  • Χαρακτηριστική είναι η δυσκολία στην ανάπτυξη φιλικών σχέσεων και επικοινωνίας με συνομήλικους.
  • Η επικοινωνία έχει ως στόχο να εκφράσει το παιδί τις ανάγκες του. Το παιδί συνήθως δεν  κατανοεί τη μεταφορά παρά μόνο την κυριολεξία.
  • Πιθανόν να υπάρχει δυσκολία στην έκφραση, καθυστέρηση στην ομιλία και παράξενες λέξεις στον λόγο ή επανάληψη στα λόγια των άλλων.
  • Τα παιδιά με αυτισμό συχνά αποφεύγουν να κοιτάξουν στα μάτια τους άλλους ανθρώπους. Συνήθως, είναι απομονωμένα καθώς δυσκολεύονται να κατανοήσουν τα συναισθήματα των άλλων.
  • Κάποια παιδιά με αυτισμό παρουσιάζουν εκπληκτικές ικανότητες(μουσική, ζωγραφική, Μαθηματικά) ενώ άλλα έχουν πιο συγκεκριμένες και περιορισμένες δραστηριότητες.
  • Συνήθως δε θέλουν αλλαγή στην καθημερινή τους ρουτίνα. Αυτό τους προκαλεί αναστάτωση.
  • Ορισμένα παιδιά εμφανίζουν στερεοτυπίες δηλαδή επαναληπτικές συμπεριφορές όπως το στριφογύρισμα.
  • Τους αρέσουν συγκεκριμένα φαγητά.
  • Δυσκολεύονται στη συγκέντρωση και στη γραφή.
  • Η συμπεριφορά μπορεί να είναι έντονη και περίεργη σε αισθητηριακά ερεθίσματα όπως δυνατοί ήχοι, δυνατό φως, άγγιγμα, έντονες μυρωδιές και γεύσεις.
  • Δεν θέλουν να κάνουν λάθη και συχνά έχουν ξεσπάσματα θυμού.

 

Μπανδέλη Αθηνά

Ειδική Παιδαγωγός – Ψυχοπαιδαγωγός, MEd Special education

Facebook: https://www.facebook.com/AthinaBandeli

AXION KIDS, Κέντρο Ειδικών Θεραπειών Παιδιού & Εφήβου

Τηλέφωνο: 21 6939 1869

Σχετικά άρθρα