Πώς απασχολείται ένα αυτιστικό παιδί στο νηπιαγωγείο;

Οι δραστηριότητες για ένα αυτιστικό παιδί στο νηπιαγωγείο μπορεί να είναι ίδιες και ευχάριστες για όλη την τάξη. Σίγουρα πολλοί γονείς αναρωτιούνται πως θα απασχοληθεί το αυτιστικό παιδί τους στο νηπιαγωγείο και πολλές φορές ανησυχούν αν θα καταφέρει να ταιριάξει με τα υπόλοιπα παιδιά. Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί τρόποι για να απασχοληθεί ένα αυτιστικό παιδί.

Μία από τις πιο σημαντικές πτυχές της επιλογής δραστηριοτήτων από την/ τον νηπιαγωγό είναι να ληφθούν υπόψη τα ενδιαφέροντα και τα δυνατά σημεία του παιδιού. Τα ενδιαφέροντα είναι φυσικά κίνητρα και τα δυνατά σημεία προσφέρουν ευκαιρίες για θετικές εμπειρίες. Και επειδή όλα τα παιδιά πρέπει να διασκεδάζουν μαζί. Έτσι, οι δραστηριότητες γίνεται να είναι κατάλληλες για ολόκληρη την τάξη.

Προσαρμογή του περιβάλλοντος στις ανάγκες του παιδιού

Προσαρμογές στο φυσικό περιβάλλον και τους εσωτερικούς χώρους μπορούν να διευκολύνουν το αυτιστικό παιδί να παίζει και να μαθαίνει συγχρόνως. Θα πρέπει να έχει ευκαιρίες για ήσυχο παιχνίδι αλλά και για πιο δραστήριο όταν το έχει ανάγκη. Δημιουργώντας, έτσι, ευκαιρίες για ένα δομημένο περιβάλλον που μπορεί να βοηθήσει το αυτιστικό παιδί να νιώθει ασφάλεια πάντα. Οι ήσυχοι χώροι παιχνιδιού μπορούν ελαχιστοποιήσουν τους περισπασμούς. 

Παραλλήλως, δύνανται να υποστηρίξουν την συγκέντρωση παρέχοντας έναν σαφώς καθορισμένο χώρο στον οποίο θα μπορεί επιλέξει πως θα μετακινηθεί με τρόπο που θα ταιριάζει καλύτερα στις αισθητηριακές του ανάγκες. Πότε, όμως, χρειάζονται οι χώροι ήσυχου παιχνιδιού; Χρειάζονται όταν το παιδί αισθάνεται καταβεβλημένο από το θόρυβο και τη δραστηριότητα στο νηπιαγωγείο. Εκεί θα μπορέσει να ηρεμήσει και να μειώσει το άγχος στις αισθήσεις τους.

Δραστηριότητες για παιδιά με αυτισμό

Για να βρεθούμε οι καταλληλότερες δραστηριότητες για τα παιδιά με αυτισμό θα πρέπει: 

  • καταρχάς να δημιουργηθεί ένα πλάνο για την απασχόλησή του από τον/ την νηπιαγωγό με την βοήθεια της οικογένειας, των φροντιστών και των ιατρών που παρακολουθούν το παιδί ώστε να ενημερωθούν για τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα ή τις προτιμώμενες δραστηριότητες του Έτσι, θα αποφασιστεί σαφέστερα εάν το παιδί θα μπορέσει να πραγματοποιήσει τους στόχους του από τον χρόνο που περνά στο σχολείο. Τέτοιοι στόχοι μπορεί να είναι να χτίσει τις σχέσεις τους με τους συνομηλίκους τους ή να εξασκηθεί σε κάποια δεξιότητα που του αρέσει. 
  • ο εκπαιδευτικός να σκεφτεί αν το ειδικό ενδιαφέρον ή προτιμώμενη δραστηριότητα είναι αναπτυξιακά κατάλληλη και με βάση το παιχνίδι. Βρείτε ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον ή μια δραστηριότητα που προτιμά το αυτιστικό παιδί.
  • οι δραστηριότητες θα πρέπει να δομηθούν με βάση το ενδιαφέρον του παιδιού και το πως αυτό θα ξυπνήσει ώστε να κάνει το αυτιστικό παιδί άλλα και τα υπόλοιπα παιδιά να παίξουν. Το παιδί επικεντρώνεται στη δραστηριότητα που προτιμά για αυτό αναζητήστε μια ευκαιρία να διευκολύνετε τις αλληλεπιδράσεις με τους συνομηλίκους και να επεκτείνετε το παιχνίδι τους.

Η μετάβαση στο νηπιαγωγείο και κοινές ανησυχίες

Η μετάβαση στο νηπιαγωγείο είναι ένα σημαντικό βήμα στη ζωή όλων των παιδιών με ή χωρίς αυτισμό. Για να είναι πιο επιτυχημένη η καθημερινότητα στο νηπιαγωγείο για τα αυτιστικά παιδιά, πρέπει να ικανοποιούνται οι ατομικές ανάγκες και οι αναπτυξιακές ανησυχίες κάθε παιδιού. 

Η επίσημη εκπαίδευση ενός νηπιαγωγείου μερικές φορές αποτελεί πρόκληση για ορισμένα το παιδί με αυτισμό. Οι κοινές ανησυχίες των γονέων μπορεί να περιλαμβάνουν:

  • Αισθητηριακά θέματα
  • Άρνηση να ακολουθήσει τις οδηγίες του δασκάλου
  • Προβλήματα επικοινωνίας με άλλα παιδιά
  • Εκρήξεις όταν διακόπτεται η ρουτίνα
  • Περιορισμένες λεκτικές δεξιότητες
  • Χαμηλό εύρος προσοχής

Οι γονείς θα πρέπει να συνεργάζονται σε τακτική βάση με τους εκπαιδευτικούς και τους ειδικούς ψυχικής υγείας για να βοηθήσουν το παιδί να προσαρμοστεί. Συγχρόνως, θα βελτιώνουν τους τομείς που είναι απαραίτητοι για την ομαλή καθημερινότητα του παιδιού και θα εργαστούν για να λύσουν τα προβλήματα που ενδεχομένως θα προκύπτουν.

Κανονικό νηπιαγωγείο ή ειδικής αγωγής;

Συχνά είναι δύσκολο για τους γονείς των παιδιών με αυτισμό να αποφασίσουν μεταξύ δημοσίου σχολείου ή των προγραμμάτων ειδικής αγωγής για το νηπιαγωγείο. Ο τύπος εκπαίδευσης που θα επιλέξεις εξαρτάται από τις αναπτυξιακές ανάγκες του παιδιού σου και τους εκπαιδευτικούς πόρους που είναι διαθέσιμοι στην περιοχή σου.

Πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν τη συμπερίληψη ή την εκπαίδευση αυτιστικών παιδιών μαζί με παιδιά χωρίς αυτισμό καθώς πολλά αυτιστικά παιδιά μαθαίνουν καλύτερα με την συνύπαρξη με άλλα παιδιά και βελτιώνονται με ταχύτερους ρυθμούς από ό,τι σε περιβάλλον ειδικής εκπαίδευσης. Ωστόσο, οι επικριτές της ένταξης ισχυρίζονται ότι πολλοί εκπαιδευτικοί στα δημόσια σχολεία δεν είναι αρκετά καλά εκπαιδευμένοι για να αντιμετωπίσουν τις ειδικές ανάγκες των αυτιστικών παιδιών.

Όταν σχεδιάζεις την εκπαίδευση του παιδιού σου, ερεύνησε τις τοπικές επιλογές, συμβουλεύσου ομάδες υποστήριξης για τον αυτισμό και ζήτα την συμβουλή από του ψυχολόγου και του γιατρό του παιδιού σου.

Σχετικά άρθρα