Πώς η λογοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει το παιδί σου να επικοινωνεί καλύτερα;

Η λογοθεραπεία εστιάζει στη δεκτική γλώσσα, ή στην ικανότητα κατανόησης λέξεων και στην εκφραστική γλώσσα ή στην ικανότητα χρήσης λέξεων για να εκφραστούμε. Ασχολείται επίσης με τους μηχανισμούς παραγωγής λέξεων, όπως η άρθρωση, ο τόνος, η ευχέρεια και η ένταση για να βοηθήσει το παιδί να επικοινωνεί καλύτερα.

Μερικά παιδιά χρειάζονται βοήθεια μόνο για την χρήση της γλώσσα, ενώ άλλα έχουν περισσότερα προβλήματα με τη μηχανική του λόγου. Μερικά παιδιά χρειάζονται βοήθεια με πολλές πτυχές της ομιλίας, της γλώσσας και της κατάποσης. Λογοθεραπεία μπορεί να χρειαστούν και ενήλικες μετά από εγκεφαλικό ή τραυματικό ατύχημα, εγκεφαλικό επεισόδιο, εγκεφαλική βλάβη ή χειρουργική επέμβαση που αλλάζει την ικανότητά τους να χρησιμοποιούν τη γλώσσα ή την ικανότητά τους να καταπίνουν.

Τι ακριβώς κάνουν οι λογοπαθολόγοι;

Ο επαγγελματίας που είναι υπεύθυνος για τη λογοθεραπεία του παιδιού ονομάζεται λογοπαθολόγος. Παλαιότεροι ή λιγότερο επίσημοι όροι για αυτούς τους ειδικούς είναι λογοθεραπευτές. Ο λογοπαθολόγος έχει αποκτήσει σπουδάσει σε διαπιστευμένο πρόγραμμα ομιλίας και γλώσσας και στην συνέχεια ακολουθεί κλινική πρακτική για να κερδίσει την πιστοποίηση ασκήσεως επαγγέλματος.

Ο λογοπαθολόγος μπορεί να πραγματοποιήσει δοκιμές για να καθορίσει τις ανάγκες του παιδιού καθώς και ποιες προσεγγίσεις θα λειτουργήσουν καλύτερα για το πρόβλημά του. Θα εργαστεί, δηλαδή, για να βρει διασκεδαστικές δραστηριότητες για να ενισχύσει το παιδί στις περιοχές που υπάρχει αδυναμία.

Για τους μηχανικές αδυναμίες, αυτό μπορεί να περιλαμβάνει ασκήσεις για την ενδυνάμωση της γλώσσας και των χειλιών, όπως το φύσημα της σφυρίχτρας. Για τη γλώσσα, μπορεί να παίξουν παιχνίδια για να διεγείρουν την ανάκτηση λέξεων, την κατανόηση ή τη συζήτηση.

Ποιοι τύποι λογοθεραπείας υπάρχουν;

Υπάρχουν αρκετές διαταραχές λόγου και ομιλίας που μπορούν να αντιμετωπιστούν με λογοθεραπεία:

  • Διαταραχές άρθρωσης: Μια διαταραχή άρθρωσης είναι η αδυναμία να σχηματιστούν σωστά ορισμένοι ήχοι λέξεων. Ένα παιδί με αυτή τη διαταραχή ομιλίας μπορεί να αλλάξει, να παραμορφώσει ή να προσθέσει ήχους στις λέξεις. Ένα παράδειγμα παραμόρφωσης είναι να προφέρει το “θ” αντί για “σ”.
  • Διαταραχές ευφράδειας: Αυτή η διαταραχή επηρεάζει τη ροή, την ταχύτητα και το ρυθμό της ομιλίας. Ο τραυλισμός είναι μία διαταραχή της ευφράδειας. Ένα άτομο με τραυλισμό δυσκολεύεται να βγάλει έναν ήχο και μπορεί να έχει ομιλία που μπλοκάρεται ή διακόπτεται ή μπορεί να επαναλαμβάνει μέρος ολόκληρης της λέξης. Συνήθως αυτά τα άτομα μιλούν πολύ γρήγορα και συγχωνεύει λέξεις μεταξύ τους.
  • Διαταραχές συντονισμού: Μια διαταραχή συντονισμού εμφανίζεται όταν μια απόφραξη τακτικής ροής αέρα στη ρινική ή στοματική κοιλότητα μεταβάλλει τους κραδασμούς που ευθύνονται για την ποιότητα της φωνής. Μπορεί επίσης να συμβεί εάν η φλεβοφαρυγγική βαλβίδα δεν κλείνει σωστά. Οι διαταραχές συντονισμού συχνά συνδέονται με σχιστία υπερώας, νευρολογικές διαταραχές και πρησμένες αμυγδαλές.
  • Διαταραχές υποδοχής: Ένα άτομο με δεκτική γλωσσική διαταραχή δυσκολεύεται να κατανοήσει και να επεξεργαστεί τι λένε οι άλλοι. Αυτό μπορεί να κάνει το παιδί να μην ενδιαφέρεται όταν κάποιος μιλάει, να δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες ή να έχει περιορισμένο λεξιλόγιο. Άλλες γλωσσικές διαταραχές, ο αυτισμός, η απώλεια ακοής και ένας τραυματισμός στο κεφάλι μπορεί να οδηγήσουν σε δεκτική γλωσσική διαταραχή.
  • Εκφραστικές διαταραχές: Η εκφραστική γλωσσική διαταραχή είναι η δυσκολία μετάδοσης ή έκφρασης πληροφοριών. Εάν ένα παιδί έχει αυτή της μορφή διαταραχής μπορεί να έχει πρόβλημα να σχηματίσει ακριβείς προτάσεις, όπως η χρήση λανθασμένου χρόνου ρήματος. Σχετίζεται με αναπτυξιακές βλάβες, όπως το σύνδρομο Down και η απώλεια ακοής. Μπορεί επίσης να προκύψει από τραύμα στο κεφάλι ή από ιατρική κατάσταση.
  • Γνωστικές-επικοινωνιακές διαταραχές: Η δυσκολία στην επικοινωνία λόγω τραυματισμού στο τμήμα του εγκεφάλου που ελέγχει την ικανότητα να σκεφτόμαστε αναφέρεται ως γνωστική-επικοινωνιακή διαταραχή. Μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα μνήμης, επίλυση προβλημάτων και δυσκολία στην ομιλία ή στην ακρόαση. Μπορεί να προκληθεί από βιολογικά προβλήματα, όπως ανώμαλη ανάπτυξη του εγκεφάλου, ορισμένες νευρολογικές καταστάσεις, εγκεφαλική βλάβη ή εγκεφαλικό.
  • Αφασία: Αυτή είναι μια επίκτητη διαταραχή επικοινωνίας που επηρεάζει την ικανότητα ενός ατόμου να μιλάει και να κατανοεί τους άλλους. Επίσης συχνά επηρεάζει την ικανότητα του ατόμου να διαβάζει και να γράφει.
  • Δυσαρθρία: Αυτή η κατάσταση χαρακτηρίζεται από αργή ή μπερδεμένη ομιλία λόγω αδυναμίας ή αδυναμίας ελέγχου των μυών που χρησιμοποιούνται για την ομιλία. Συνήθως προκαλείται από διαταραχές και καταστάσεις του νευρικού συστήματος που προκαλούν παράλυση του προσώπου ή αδυναμία του λαιμού και της γλώσσας.

Τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια της λογοθεραπείας;

Η λογοθεραπεία συνήθως ξεκινά με αξιολόγηση από τον λογοπαθολόγος που θα προσδιορίσει τον τύπο της διαταραχής επικοινωνίας και τον καλύτερο τρόπο αντιμετώπισής της.

Για το παιδί, η λογοθεραπεία μπορεί να πραγματοποιηθεί σε τάξη ή μικρή ομάδα ή ένας προς έναν, ανάλογα με τη διαταραχή του λόγου. Οι ασκήσεις και οι δραστηριότητες λογοθεραπείας ποικίλλουν ανάλογα με τη διαταραχή, την ηλικία και τις ανάγκες του παιδιού. Κατά τη διάρκεια της λογοθεραπείας για παιδιά, ο λογοπαθολόγος:

  1. αλληλεπιδρά μέσω της ομιλίας και του παιχνιδιού, και χρησιμοποιώντας βιβλία, απεικονίζουν άλλα αντικείμενα ως μέρος της γλωσσικής παρέμβασης για να βοηθήσουν στην τόνωση της γλωσσικής ανάπτυξης
  2. μοντελοποιεί σωστούς ήχους και συλλαβές για ένα παιδί κατά τη διάρκεια παιχνιδιού που ταιριάζει στην ηλικία για να διδάξει στο παιδί πώς να προφέρει ορισμένους ήχους
  3. παρέχει στρατηγικές και εργασίες για το παιδί και τον γονέα ή τον φροντιστή σχετικά με το πώς να κάνουν λογοθεραπεία στο σπίτι

 

Σχετικά άρθρα