Είναι τα βιντεοπαιχνίδια ωφέλιμα για την πνευματική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών; Νέα έρευνα αποδεικνύει πως είναι!

Τα βιντεοπαιχνίδια έχουν δαιμονοποιηθεί από μεγάλο μέρος των γονέων ως επιβαρυντικά για την ψυχολογία αλλά και τον χρόνο των παιδιών. Ωστόσο, μια νέα μελέτη δείχνει ότι μπορεί πραγματικά να είναι καλό για τη γνωστική και πνευματική ανάπτυξη των παιδιών. Αυτή η έρευνα έρχεται να σπάσει την αλυσίδα των περισσοτέρων παλαιότερων ερευνών για τα βιντεοπαιχνίδια που είχαν επικεντρωθεί στις αρνητικές επιπτώσεις τους.

Για παράδειγμα, τα βιντεοπαιχνίδια έχουν συνδεθεί με αντικοινωνική και επιθετική συμπεριφορά. Άλλες μελέτες έχουν βρει ότι δεν υπάρχει σχέση μεταξύ των δύο. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, δεν έχει γίνει πολλή έρευνα για τη σύνδεση μεταξύ βιντεοπαιχνιδιών και γνωστικών επιδόσεων.

Μια μελέτη, λοιπόν, από το Εθνικό Ινστιτούτο Κατάχρησης Ναρκωτικών της Αμερικής δείχνει ότι η αναπαραγωγή βιντεοπαιχνιδιών στα παιδιά μπορεί να ενισχύσει τη μνήμη τους για την ολοκλήρωση των σχολικών εργασιών και τον έλεγχο των παρορμήσεων τους. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να έχουν το πράσινο φως για να παίξουν όσο θέλουν και ειδικά πολλές ώρες.

Πώς επιδρούν στις εγκεφαλικές λειτουργίες;

Εμβαθύνοντας πια στην έρευνα, οι ερευνητές ρώτησαν περίπου 2.000 παιδιά ηλικίας 9 και 10 ετών για τις συνήθειές τους στον χρόνο προβολής και στη συνέχεια επέλεξαν δύο ομάδες παιδιών. Η μία ομάδα δεν έπαιζε καθόλου βιντεοπαιχνίδια, ενώ η άλλη ομάδα έπαιζε περίπου τρεις ώρες κάθε μέρα.

Είναι ενδιαφέρον ότι το 63% των συμμετεχόντων παιδιών στη μελέτη για τη γνωστική ανάπτυξη ήταν κορίτσια. Αποδεικνύεται έτσι, πως το παιχνίδι με βιντεοπαιχνίδια δεν μια στερεότυπη ανδρική δραστηριότητα, αλλά την απολαμβάνουν πλέον τα παιδιά και των δύο φύλων. Και στις δύο ομάδες δόθηκαν γνωστικές εργασίες που μέτρησαν τη μνήμη εργασίας και την αυτοαναστολή.

Τα παιδιά που έπαιξαν βιντεοπαιχνίδια είχαν καλύτερες επιδόσεις στα τεστ από τα συνομήλικά τους που δεν έπαιξαν. Αυτό το εύρημα συνταυτίζεται με αντίστοιχα προηγουμένων ερευνών ότι τα βιντεοπαιχνίδια σχετίζονται με ενισχυμένη προσοχή, εργασιακή μνήμη, δημιουργικότητα, επίλυση προβλημάτων, ακόμη και αυξημένη ευφυία.

Πόσο θα πρέπει να παίζουν;

Όταν οι ερευνητές σχημάτισαν τις δύο ομάδες παιδιών για τη μελέτη και καθόρισαν ένα συγκεκριμένο όριο τριών ωρών για την ομάδα που θα έπαιζε τα βιντεοπαιχνίδια. Το όριο που ετέθη δεν είναι τυχαίο, αλλά ορίστηκε έτσι για να υπερβαίνει το συνιστώμενο όριο της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής που καθορίζει μία έως δύο ώρες παιχνιδιού ανά ημέρα για αυτήν την ηλικιακή ομάδα.

Τα περισσότερα παιδιά στις ΗΠΑ υπερβαίνουν τα συνιστώμενα όρια χρήσης ηλεκτρονικών μέσων. Αυτό γίνεται επιβλαβές εάν ο χρόνος οθόνης αρχίσει να παρεμβαίνει σε άλλες υγιεινές συνήθειες και στο σχολικό μάθημα. Στην πραγματικότητα, τρεις ή περισσότερες ώρες οθόνης μπορεί να επηρεάσουν τον ύπνο, τη σωματική δραστηριότητα ή την κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη.

Πρέπει όμως να θυμόμαστε πως η μελέτη δεν έγινε με σκοπό να προσδιορίσει τις κατευθυντήριες γραμμές χρήσης των βιντεοπαιχνιδιών που θα έπρεπε να αναθεωρηθούν. Η μελέτη δεν έκανε διάκριση μεταξύ των βιντεοπαιχνιδιών με τα οποία έπαιζαν τα παιδιά, ούτε αξιολόγησε εάν το βιντεοπαιχνίδι παρεμβαίνει σε άλλες κοινωνικές, εκπαιδευτικές ή σωματικές δραστηριότητες το οποίο υποστήριξε την έρευνα για τη μελέτη.

Απαιτείται περισσότερη έρευνα για τα βιντεοπαιχνίδια

Είναι σίγουρα πολύ αναζωογονητικό για τους γονείς να ακούν πως μια μελέτη βρήκε κάτι θετικό για τα βιντεοπαιχνίδια των παιδιών τους, αλλά οι ερευνητές σημειώνουν πως υπήρχαν περιορισμοί στη μελέτη τους. Απαιτείται πρόσθετη έρευνα για να είμαστε σίγουροι το πόσες ώρες βιντεοπαιχνίδι είναι σωστό και ωφέλιμο για το παιδί.

Πολλές μελέτες, όπως ήδη είπαμε, έχουν συνδέσει τα βιντεοπαιχνίδια με προβλήματα συμπεριφοράς και ψυχικής υγείας, όπως η αύξηση της κατάθλιψης, η βία, η επιθετική συμπεριφορά και η καταναγκαστική χρήση. Ωστόσο, αυτή η μελέτη υποδηλώνει ότι μπορεί επίσης να υπάρχουν γνωστικά οφέλη που συνδέονται με αυτό το δημοφιλές χόμπι, τα οποία αξίζουν να γίνουν αντικείμενο περαιτέρω έρευνας. Αυτό χρειάζεται για να γίνει ακόμη πιο ξεκάθαρη η σχέση μεταξύ βιντεοπαιχνιδιών και ψυχικής υγείας.

Παράδειγμα χρειάζεται περισσότερη έρευνα για τους τύπους βιντεοπαιχνιδιών που παίζουν τα παιδιά. Το περιεχόμενο ενός βιντεοπαιχνιδιού έχει σημασία καθώς το υπερβολικό παιχνίδι που προσομοιώνει τη βία μπορεί να αυξήσει την επιθετική συμπεριφορά. Από την άλλη πλευρά, τα παιχνίδια που βασίζονται σε εμπόδια μπορεί να βελτιώσουν τη δημιουργικότητα και τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων του παιδιού.

Ένα πλεονέκτημα αυτής της μελέτης είναι ότι θα συνεχίσει να ακολουθεί τα ίδια παιδιά καθώς μεγαλώνουν, επειδή τα δεδομένα προέρχονται από την εν εξελίξει Μελέτη Γνωστικής Ανάπτυξης Εγκεφάλου Εφήβων. Αυτό θα δίνει συνεχώς στους ερευνητές κάποια περισσότερα δεδομένα σχετικά με τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις των βιντεοπαιχνιδιών.

 

Σχετικά άρθρα