DepositPhotos

Αλλάζουμε μυαλά, όχι ρούχα: H πρώτη πανελλαδική έρευνα που επιχειρεί να ρίξει φως στη σύνδεση ανάμεσα στο γυναικείο ντύσιμο και τη βία

Η αφορμή για συζήτηση που στόχο έχει να βγάλει την έμφυλη βία «από την ντουλάπα». Και που τελικά μας αφορά όλους. Μια πρωτοβουλία της ΔΕΗ στο πλαίσιο του πυλώνα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης ΔΕΗ ενεργώ.

Το γυναικείο ντύσιμο έχει βρεθεί πολλές στο επίκεντρο συζητήσεων για το όσα μπορεί να αποδεικνύει για τον χαρακτήρα της γυναίκας αλλά και για την σχέση της με το άλλο φύλο. Ωστόσο, ένας τέτοιος συσχετισμός δεν γίνεται τακτικά για τους άνδρες και είναι ελάχιστες οι φορές που μπορεί κάποιος άνδρας να έχει βρεθεί σε μειονεκτική θέση εξαιτίας αυτού.

Έκφραση μέσω της ενδυμασίας

Η ιδέα της έκφρασης μέσω της ενδυμασίας δεν είναι καινούρια και πάνω της έχουν στηριχθεί αντιλήψεις, οι τάσεις μόδας που ακολουθούμε και κώδικες ντυσίματος για ειδικές περιστάσεις. Το πρόβλημα, όμως, προκύπτει όταν για τις γυναίκες το ντύσιμο θεωρείται ο κυριότερος παράγοντας κρίσης του χαρακτήρος, των δυνατοτήτων και κυρίως υπέρβασης των προσωπικών τους ορίων. Έτσι, προκύπτει το πρόβλημα της αντικειμενοποίησης της γυναίκας που θα αναλύσουμε παρακάτω.

Για την ευαισθητοποίηση των ανθρώπων γύρω από αυτό το φλέγον κοινωνικό ζήτημα κάθε χρόνο στις 25 Νοεμβρίου, ο πλανήτης ντύνεται πορτοκαλί με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών. Με την ονομασία “Orange the World” ο ΟΗΕ καθιέρωσε μία διεθνή καμπάνια 16 ημερών για να ευαισθητοποιήσει την παγκόσμια κοινότητα γύρω από θέματα έμφυλης βίας.

Αντίληψη του φύλου και έμφυλη βία

Σύμφωνα με τη θεωρία της αντικειμενοποίησης, τα γυναικεία σώματα ελέγχονται και αξιολογούνται σε μεγαλύτερο βαθμό από τα ανδρικά σώματα, οδηγώντας σταδιακά στην σεξουαλική αντικειμενοποίηση των γυναικών. Απόρροια αυτής της διαδικασίας είναι η διαμόρφωση συμπεριφορών και πεποιθήσεων που διαρρέουν σε διαπροσωπικές συναντήσεις και αναπαραστάσεις γυναικών στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Και καθώς αυτές οι συμπεριφορές αυξάνονται, οι ψυχολόγοι ερευνούν λεπτομερώς τις διαδικασίες αντικειμενοποίησης. Έτσι, ευρήματα αυτών δείχνουν πως η προκλητική ενδυμασία που οδηγεί σε απόκλιση από τους συνήθεις κανόνες σεμνότητας προσεγγίζει την αντικειμενοποίηση.

Πολλές έρευνες έχουν εξετάσει την αντικειμενοποίηση σωμάτων στο πλαίσιο του υπό τον όρο του εάν ήταν καλυμμένα ή ακάλυπτα. Διαπιστώθηκε οι γυναίκες που φορούσαν εσώρουχα ή μαγιό, ήταν περισσότερο πιθανό να θεωρηθούν ως ένα απλό σώμα που υπάρχει για την ευχαρίστηση και τη χρήση του από άλλους άνδρες.

Παράπλευρη απώλεια της σεξουαλικής αντικειμενοποίησης, ήταν η μειωμένη νοητική απόδοση και αντίληψη. Με λίγα λόγια οι γυναίκες που κρίνονται ως σεξουαλικά επιθυμητές θεωρούνται λιγότερο ικανές και λιγότερο πλήρως ανθρώπινες.

Τι γίνεται με την αυτο-αντικειμενοποίηση;

Ως αυτο-αντικειμενοποίηση ορίζουμε την αντίληψη που σχηματίζει η γυναίκα για τον ίδιο της τον εαυτό και τον κρίνει κυρίως βάσει των ρούχων που επιλέγει να φορά. Για παράδειγμα προκειμένου να νιώθει μία γυναίκα ωραία και επιθυμητή προτιμά τα ρούχα που υπακούν τις τάσεις της μόδας ακόμη και αν είναι άβολα για την ίδια. Με τον ίδιο τρόπο μπορεί να κρίνει και τις άλλες γυναίκες. Όμως δεν είναι μία αντίληψη που πηγάζει από την αληθινή της αξίας αλλά από τον τρόπο που οι άνδρες πιστεύει ότι θα την κρίνουν

Όσο υψηλότερα επίπεδα αυτο-αντικειμενοποίηση παρουσιάζονται τόσο αυξάνονται και τα επίπεδα μονοπολικής κατάθλιψης, σεξουαλικής δυσλειτουργίας και διατροφικών διαταραχών. Παρ’ όλο που και οι άνδρες εντάσσονται στην κατηγορία της αυτο-αντικειμενοποίησης, η σεξουαλική αυτο-αντικειμενοποίηση επιφέρει περισσότερες δυσμενείς συνέπειες για τις γυναίκες παρά για τους άνδρες, επηρεάζοντας την ψυχική υγεία, τη διανοητική απόδοση και αυξάνοντας τον κίνδυνο κατάθλιψης. Μάλιστα, κάνει τις γυναίκες να νιώθουν και να φέρονται ως κατώτερες όταν βρίσκονται σε δημόσιο χώρο.

Σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση

Η σεξουαλική παρενόχληση και η επίθεση είναι ένα πολύ μεγάλο ζήτημα στην κοινωνία μας, αλλά είναι ένα θέμα για το οποίο κανείς δεν μιλά πραγματικά. Ή τουλάχιστον δεν μιλούσε εάν λάβουμε σοβαρά υπόψην μας τα εκατοντάδες περιστατικά βίας και βιασμών που έχουν καταγγελθεί τα τελευταία 2 χρόνια.

Υπάρχουν πολλοί μύθοι, στερεότυπα και μια κουλτούρα κατηγοριοποίησης των θυμάτων όταν πρόκειται για γυναίκες που έχουν δεχτεί επίθεση. Οι γυναίκες που αναφέρουν σεξουαλική παρενόχληση και βία αποδεικνύεται τελικά πως έχουν ανάγκη από καλύτερη υποστήριξη από φίλους, συναδέλφους, οικογένειες και κοινότητες.

Τα περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης που αναφέρονται από το 2015 και έπειτα δείχνουν ότι τα θύματα σεξουαλικής παρενόχλησης είναι νεότερα από ό,τι στο παρελθόν. Οι περισσότεροι δράστες προέρχονται από το στενό οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον. Σύμφωνα με πολλαπλές ερευνητικές μελέτες, ο θεμελιώδης παράγοντας βίας και κακοποίησης είναι η κυρίαρχη στάση των ανδρών και οι παραδοσιακές αντιλήψεις για τον ανδρισμό.

Τελικά δεν φταίνε τα ρούχα

Είναι όμως πράγματι το ζήτημα, πρόβλημα που προκύπτει από τα ρούχα; Η απάντηση είναι όχι. Και δυστυχώς απόδειξη αποτελούν τα θύματα που κακοποιήθηκαν, βιάστηκαν ή δολοφονήθηκαν ανεξαρτήτως της προκλητικότητος της ενδυμασίας τους αλλά με μόνο κριτήριο την γυναικεία τους φύση.

Η ΔΕΗ στο πλαίσιο του πυλώνα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης ΔΕΗ ενεργώ, συμμετέχει για 2 η συνεχή χρονιά στην καμπάνια “Orange the world”. Αλλά φέτος, επιλέγει να εστιάσει σε μία υποφωτισμένη πτυχή της έμφυλης βίας, με μεγάλο όμως αντίκτυπο: τις αντιλήψεις και τα στερεότυπα που συνδέουν το γυναικείο ντύσιμο με δήλωση «προκλητικότητας» ή έλλειψη σοβαρότητας που δεν συνάδει με την οικογενειακή ή επαγγελματική κατάσταση μιας γυναίκας.

Αρωγοί στην κοινωνική αυτή πρωτοβουλία της στάθηκαν με την εμπειρία και τεχνογνωσία τους η εταιρεία ερευνών Focus Bari και ο μη κερδοσκοπικός – μη κομματικός οργανισμός WOMEN ACT που στόχο έχει την ενδυνάμωση των γυναικών. Με τη σύμπραξη της εταιρείας ερευνών Focus Bari, πραγματοποιήθηκε η πρώτη πανελλαδική έρευνα που επιχειρεί να «ρίξει φως» στη σύνδεση ανάμεσα στο γυναικείο
ντύσιμο και τη βία. Η μεθοδολογία της έρευνας περιελάμβανε ένα ποσοτικό δείγμα 1.000 ατόμων από όλη την Ελλάδα με ηλικιακό εύρος 18-64 χρονών. Τα πιο σημαντικά ευρήματα της έρευνας κατέδειξαν ότι:

  1. 9 στους/στις 10 έχουμε ακούσει το σχόλιο «τα θέλει» ή «πάει γυρεύοντας με το ντύσιμό της» στο περιβάλλον μας
  2. 21% πιστεύουν ότι μια γυναίκα ή ένα κορίτσι που φοράει εφαρμοστά ρούχα ή κοντή φούστα είναι υπεύθυνη εάν υποστεί σεξουαλική παρενόχληση
  3. 34% πιστεύουν ότι το ντύσιμο μίας γυναίκας ή ενός κοριτσιού δικαιολογεί κάποιας μορφής παρενοχλητική συμπεριφορά
  4. 1 στους 5 άνδρες πιστεύει ότι μια γυναίκα πρέπει να προσέχει το ντύσιμό της ιδιαίτερα όταν βρίσκεται σε χώρους με άγνωστους άνδρες
  5. 38% πιστεύουν ότι γυναίκες και κορίτσια πρέπει να προσέχουν το ντύσιμό τους, για να μην προκαλέσουν σεξουαλική παρενόχληση

Για να μην χρειαστεί, λοιπόν, ξανά να ανοίξουν στόματα για να ακούσουμε μία ακόμη θλιβερή ιστορία κακοποίησης, ψυχολογικής ή λεκτικής βίας όλοι και όλες «Αλλάζουμε μυαλά, όχι ρούχα» για να αναδείξουμε τη σοβαρότητα του θέματος για τον ψυχισμό, την ασφάλεια και την ακεραιότητα των γυναικών.

[fbcomments]
X

Αγαπητοί αναγνώστες,

Σας ενημερώνουμε ότι το boro.gr προσφέρει καθημερινά (Δευτέρα-Παρασκευή) δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη με επαγγελματίες ψυχολόγους.

Κάντε κλίκ εδώ για να συνδεθείτε και να ενημερωθείτε για τις ώρες λειτουργίας.
X