Τα αποτελέσματα της ακρίβειας: Οι Έλληνες δεν κάνουν μπάνιο, φοράνε πολλά ρούχα για να ζεσταθούν, δεν μαγειρεύουν, δεν διασκεδάζουν και δεν πάνε πλέον διακοπές

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ, πραγματοποίησε έρευνα με σκοπό την καταγραφή των αντιδράσεων των καταναλωτών στην τρέχουσα αύξηση των τιμών των προϊόντων και υπηρεσιών που καταναλώνει.

Από τον Σεπτέμβριο του 2021 και έπειτα, όταν και σημειώθηκε αύξηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 2,4 %, αυτή διατήρησε ανοδική πορεία για τους επόμενους μήνες. Επιπρόσθετα η ρήτρα αναπροσαρμογής του ηλεκτρικού ρεύματος που εκτοξέυθηκε στα ύψη κατέστησε αδύνατη την χρήση ηλεκτρικού ρεύματος για πολλά νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα. Μάλιστα όπως αναφέρεται στην συγκεκριμένη έκθεση ο Υποδείκτης Τιμών Στέγασης, μέσα στον οποίο συμπεριλαμβάνεται μεταξύ άλλων και το ηλεκτρικό ρεύμα, αυξήθηκε μεταξύ Απρίλιου 2022 και Αυγούστου 2021 κατά 35,2%
(=137,68/101,81).

Δεδομένων όλων των παραπάνω αλλά και την γνώση των συνθηκών που επικρατούσαν την περίοδο αυτή-και ακόμα επικρατούν-όπως την οριζόντια αύξηση των τιμών, τα χαμηλά εισοδήματα αλλά και τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, δημιουργήθηκε ένα περιβάλλον απαγορευμένο για τους περισσότερους καταναλωτές. Μάλιστα το 42,81% των ερωτηθέντων στην έρευνα δηλώνει πως θα έπρεπι ο μισθός τους να κυμαίνεται από 2000-3000 ευρώ για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στην ακρίβεια.

Η ακρίβεια λοιπόν που ήδη υπήρχε, εντάθηκε από τον Ρωσοουκρανικό πόλεμο που δημιούργησε ένα μπαράζ ανατιμήσεων στην ενέργεια και στα σιτηρά, που με την σειρά του σαν ντόμινο επέφερε δραματικές αλλαγές στο πορτοφόλι αλλά και τι ίδιο το βιοτικό επίπεδο εκατομμύρια Ελλήνων.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο χρονικό διάστημα από 10 Ιανουαρίου έως 10 Φεβρουαρίου 2023, με συμπλήρωση χιλίων επτακοσίων δέκα (1.710) on line ερωτηματολογίων.

Τα σημαντικότερα αποτελέσματα που προέκυψαν είναι τα εξής :

Οι άνθρωποι αδυνατούν να συντηρήσουν τα σπίτια τους

Σε τακτική συντήρηση και επισκευή της κατοικίας τους προβαίνει πάντα μόνο το 4,8%. Στην πλειονότητά τους οι ερωτώμενοι (59,9%) δηλώνουν ότι τελευταία φορά που συντήρησαν την κατοικίας τους ήταν τα τελευταία τρία ή περισσότερο από πέντε χρόνια.

Μειώνουν την θέρμανση για να γλιτώσουν το κόστος

Οι καταναλωτές που μείωσαν το ποσοστό θέρμανσης της κατοικίας τους σε μεγάλο βαθμό αποτελούν το 86,8%. 8 στους 10 επιλέγει να φορά περισσότερα ρούχα για να αποφεύγει τη δαπάνη της θέρμανσης. Το 91,3% χαμηλώνει ή κλείνει τη θέρμανση τις νυχτερινές ώρες του ύπνου.

Οι Έλληνες πλέον δεν κάνουν μπάνιο και τόσο συχνά

Σοκαριστικά είναι τα στοιχεία που αναδεικνύουν πως το 40% των καταναλωτών μειώνουν τις φορές που κάνουν μπάνιο, ενώ οι περισσότεροι προτιμούν ένα γρήγορο ντους αντί για μπάνιο (73,5%).

Μειώνουν ακόμα και το καθημερινό μαγείρεμα

Το 74,4% δηλώνει ότι αποφεύγει τη χρήση του φούρνου της ηλεκτρικής κουζίνας. Δεν είναι μικρό όμως και το ποσοστό όσων μείωσαν και το καθημερινό μαγείρεμα (57%).

Από την ακρίβεια επηρεάστηκαν και οι διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών, μία φορά την εβδομάδα μπορεί να καταναλώνει κρέας το 41,3%. Με βάση τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό, ψάρι μία φορά την εβδομάδα καταναλώνει το 52,3%. Το ίδιο φαί­νεται να συμβαίνει και για τα πουλερικά, αφού μόλις μία φορά καταναλώνεται από το 55,9%.

Μάλιστα κάτι που παραδέχονται 7 στους 10 ερω­τώμενους είναι πως επιλέγουν να αγοράζουν τρόφιμα με βάση την προσφορά και την χαμηλότερη τιμή, θυσιάζοντας ίσως έτσι την ποιότητα ή και την προσωπική προτίμηση.

Στην ίδια λογική, μείωσαν και το σιδέρωμα ρούχων (73,7%) ενώ επιλέ­γουν να πλένουν τα πιάτα στο χέρι για να αποφύγουν τη χρήση του πλυντηρίου πιάτων (79,4%). Επίσης, την προτίμησή τους στην απλώστρα ρούχων αντί για στεγνωτήριο δηλώνει το 94,6% των καταναλωτών.

Λειτουργεί το “καλάθι του νοικοκυριού”;

Στην ερώτηση αν πραγματοποιούν αγορές από το καλάθι του νοικοκυριού, η πλειονότητα απαντά αρνητικά (83%). Οι καταναλωτές σημειώνουν ότι το καλάθι του νοικοκυριού δε συμβάλλει κα­θόλου στη μείωση κόστους τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης του νοικοκυριού τους (71,0%).

Οι πρωταρχικές ανάγκες των καταναλωτών

Από τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό οι καταναλωτές θεωρούν πρωταρχική τους ανάγκη να καλύψουν το κόστος των τροφίμων (73,2%). Δευτερεύουσα αλλά εξίσου σημαντική ανάγκη θεωρούν την κάλυψη του κόστους ιατρικής περίθαλψης (59,8%), στη συνέχεια της θέρμανσης (54,3%) και τέλος του ενοικίου/ δανείου κατοικίας (53,9%). Αξιοσημείωτο είναι το γεγο­νός ότι η ψυχαγωγία για τους περισσότερους είναι από καθόλου έως μέτρια σημαντική (77,4%) όπως, ομοίως, η προσωπική φροντίδα (70,2%) και η ένδυση (76,10%).

Οι καταναλωτές μείωσαν και τη μετακίνηση με Ι.Χ. 77,3% ενώ ιδιαίτερα σημαντικό ποσοστό μείωσε και την αγορά τροφίμων και τα λοιπά βασικά είδη πρώ­της ανάγκης (55,6% και 65,10% αντίστοιχα). Τέλος, οι καταναλωτές για να ανταπεξέλθουν στις ανατιμήσεις προϊόντων και ενέργειας επιλέγουν να προβούν σε περικοπή δαπανών για την προσωπική τους φροντίδα αλλά και την ένδυση / υπόδηση (83,5% και 90,4%).

6 στους 10 δεν πάνε πλέον διακοπές

Αναφορικά με τις δραστηριότητες αναψυχής, 6 στους 10 καταναλωτές αδυνατούν να απολαύ­σουν έστω και μία εβδομάδα διακοπές το χρόνο. Το 56,2% δεν έχει κάνει διακοπές τουλάχιστον τα 3 τελευταία έτη ή και καθόλου. Σχεδόν 3 στους 10 καταναλωτές δεν έχουν κάνει διακοπές εδώ και πολλά χρόνια ενώ ομοίως στην ίδια κατάσταση βρίσκεται και το υπόλοιπο 27,8% που απέδρασε μόλις για μία εβδομάδα πριν από τρία έτη.

Τα δημογραφικά στοιχεία των ατόμων που απάντησαν στην έρευνα

Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων (37,2%) ανήκει στην ηλικιακή ομάδα των 36-45 ετών και στη
συνέχεια σε ποσοστό 33,8% είναι άτομα μεταξύ 46 έως 55 ετών. Μικρότερη αλλά σημαντική,
είναι και η συμμετοχή πολιτών ηλικίας 56 έως 65 ετών (11,2%). Αναφορικά με την κατανομή ανδρών και γυναικών, το 53,3% των καταναλωτών που απαντούν στην έρευνα είναι γυναίκες και το ποσοστό 46,7% είναι άνδρες.

Το ερωτηματολόγιο συμπλήρωσαν στο μεγαλύτερο ποσοστό κάτοικοι της Αττικής (26,8%) και
στη συνέχεια κάτοικοι της Κεντρικής Μακεδονίας (19,9%). Ακολουθεί το 12,4% που δήλωσαν
κύρια κατοικία την Περιφερειακή Ενότητα Δυτικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας και
Θράκης το 10,3%.
Με μικρότερη συμμετοχή ακολουθούν οι νομοί της Θεσσαλίας (6,3%), της Στερεάς Ελλάδας
(6,1%), της Δυτικής Ελλάδας (4,3%) και του Βορείου Αιγαίου (4,0%). Από την Περιφερειακή
Ενότητα Κρήτης, υπέβαλαν το ερωτηματολόγιο σε ποσοστό 3,5% ενώ με μικρότερη συμμετοχή
ακολουθούν οι περιφέρειες της Ηπείρου (2,7%), των Ιονίων Νήσων (1,9%), της Πελοποννήσου
(1,3%) και τέλος του Νοτίου Αιγαίου (0,6%).

Δείτε ολόκληρη την έρευνα εδώ:

https://eeke.gr/wp-content/uploads/2023/03/MELETH-AKRIBEIA_17-03-2023.pdf

Σχετικά άρθρα