Πώς τα social media επηρεάζουν όσα σκεφτόμαστε και πιστεύουμε για τον εαυτό μας; 6 +1 αρνητικές επιρροές των social media και πώς να τις αντιμετωπίσουμε

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν πλέον ένα αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς μας, επηρεάζοντας τον τρόπο με τον οποίο συνδεόμαστε, μοιραζόμαστε και αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας και τους άλλους. Παρότι προσφέρουν πρωτοφανείς ευκαιρίες επικοινωνίας και αυτοέκφρασης, διαδραματίζουν επίσης σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της αυτοαντίληψης των γυναικών.

Η έλευση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει μεταμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε και αλληλεπιδρούμε. Πλατφόρμες όπως το Instagram, το Facebook, το Twitter και το TikTok παρέχουν στους χρήστες έναν χώρο για να μοιράζονται τη ζωή, τις σκέψεις και τις εμπειρίες τους και για εμάς τις γυναίκες, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γίνει ένα ισχυρό εργαλείο αυτοέκφρασης, ενδυνάμωσης και σύνδεσης.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να ενδυναμώσουν τις γυναίκες παρέχοντας μια πλατφόρμα για να μοιράζονται διαφορετικές προοπτικές, να αμφισβητούν τα κοινωνικά πρότυπα και να ενισχύουν τις φωνές που μέχρι πρότινος βρίσκονταν στο περιθώριο. Μέσω των διαδικτυακών κοινοτήτων, οι γυναίκες βρίσκουν δίκτυα υποστήριξης, συμμετέχουν σε συζητήσεις για σημαντικά θέματα και εννοείται πως γιορτάζουν τα επιτεύγματά τους. Οι γυναίκες influencers, μάλιστα, χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες τους για να εμπνεύσουν και να ενθαρρύνουν τους άλλους ανθρώπους, καλλιεργώντας την αίσθηση της κοινότητας και της αλληλεγγύης.

Επιπλέον, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιτρέπουν στις γυναίκες να προβάλλουν τα ταλέντα, τις δεξιότητες και τα επιτεύγματά τους, καταρρίπτοντας τους παραδοσιακούς φραγμούς. Γυναίκες επιχειρηματίες, καλλιτέχνιδες, ακτιβίστριες και επαγγελματίες αξιοποιούν αυτές τις πλατφόρμες με σκοπό να συνδεθούν με ένα τεράστιο κοινό.

Παρ’ όλα αυτά τα θετικά στοιχεία, έχουμε στην αντίπερα όχθη και τα αρνητικά.

Οι 10 βασικοί λόγοι, λοιπόν, για τους οποίους τα social media ασκούν μεγάλη και αρνητική επιρροή στον τρόπο με τον οποίο εμείς οι γυναίκες αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας είναι οι εξής:

  1. Σύγκριση και μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς:

Οι γυναίκες μπορεί να βρεθούν να συγκρίνουν την εμφάνιση, τον τρόπο ζωής και τα επιτεύγματά τους με αυτά που παρουσιάζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οδηγώντας σε αισθήματα ανεπάρκειας και χαμηλής αυτοεκτίμησης.

  1. Θεωρία της κοινωνικής σύγκρισης:

Η συνεχής έκθεση στις φαινομενικά τέλειες ζωές των άλλων μπορεί να συμβάλει στη «θεωρία της κοινωνικής σύγκρισης», όπου τα άτομα αξιολογούν τη δική τους αξία με βάση το πώς συγκρίνονται με τους άλλους. Αυτή η σύγκριση μπορεί να είναι επιζήμια για την αυτοαντίληψη των γυναικών, καλλιεργώντας την αίσθηση του ανταγωνισμού και σε τελική ανάλυση της δυσαρέσκειας.

  1. Ανησυχίες σχετικά με την εικόνα του σώματος:

Οι πλατφόρμες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι συχνά γεμάτες με εικόνες που δίνουν έμφαση σε ορισμένους τύπους σώματος και πρότυπα ομορφιάς. Αυτό μπορεί να προκαλέσει αίσθημα απογοήτευσης για το σώμα και μπορεί να οδηγήσει ορισμένες γυναίκες να εμπλακούν σε ανθυγιεινές συμπεριφορές, όπως ακραία δίαιτα ή υπερβολική άσκηση, σε μια προσπάθεια να συμμορφωθούν με αυτά τα πρότυπα.

  1. Επιβεβαίωση μέσω likes και σχολίων:

Η προσπάθεια να λάβουμε επιβεβαίωση για την ύπαρξή μας μέσω των likes, των σχολίων και των followers μπορεί να γίνει μέτρο της αυτοεκτίμησης. Οι γυναίκες ακόμη και υποσυνείδητα νιώθουν πιεσμένες να συμμορφώνονται με τις δημοφιλείς τάσεις και να παίρνουν την έγκριση από τους followers, επηρεάζοντας την αυτοεκτίμησή τους όταν το τελικό αποτέλεσμα δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους.

  1. Ηλεκτρονικός εκφοβισμός και διαδικτυακή παρενόχληση:

Συχνά οι γυναίκες  δέχονται διαδικτυακό εκφοβισμό, εξευτελισμό του σώματός τους ή διαδικτυακή παρενόχληση, γεγονός που μπορεί να επιφέρει σοβαρές συνέπειες για την ψυχική τους υγεία και την αυτοαντίληψή τους. Τα αρνητικά σχόλια και οι επιθέσεις των άλλων χρηστών μπορούν να οδηγήσουν σε αισθήματα ανασφάλειας και αμφισβήτητσης του εαυτού.

  1. FOMO (fear of missing out):

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συχνά απεικονίζουν εξιδανικευμένες εκδοχές κοινωνικών εμπειριών. Οι γυναίκες μπορεί να βιώσουν το φαινόμενο FOMO, νιώθοντας ότι η ζωή τους δεν είναι τόσο συναρπαστική ή ικανοποιητική όσο των άλλων, με αποτέλεσμα να βιώνουν έντονη δυσαρέσκεια. Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα είδος κοινωνικού άγχους που κάνει τα άτομα να φοβούνται ότι θα μείνουν εκτός των πραγμάτων που συμβαίνουν στα social media και εν τέλει καταλήγουν να αναλώνονται στην παρακολούθηση των άλλων ζωών για να μην χάσουν κάτι σημαντικό.

  1. Επιλεκτική αυτοπαρουσίαση:

Οι άνθρωποι έχουν την τάση να παρουσιάζουν επιλεκτικά τις θετικές πτυχές της ζωής τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτή η επιλεκτική αυτοπαρουσίαση μπορεί να δημιουργήσει μια μη ρεαλιστική εικόνα της πραγματικότητας, κάνοντας τις γυναίκες να αισθάνονται ότι η δική τους ζωή είναι λιγότερο συναρπαστική ή επιτυχημένη σε σύγκριση με τις τόσες ζωές που μοιάζουν να είναι ονειρικές.

gynaika koitaei ston kathrefti

Αντιμετώπιση της αρνητικής επιρροής των social media:

  • Είναι σημαντικό να μπορούμε να κατανοήσουμε ότι το περιεχόμενο των social media στο οποίο βρισκόμαστε συνεχώς εκτεθειμένες, είναι προσεκτικά επιμελημένο και προσεγμένο, αγγίζοντας την τελειότητα. Για το λόγο αυτό πρέπει να αναγνωρίζουμε ότι υπάρχει διαφορά ανάμεσα στις διαδικτυακές περσόνες που προβάλλονται και στις πραγματικές ζωές των ανθρώπων έξω από τις οθόνες, ώστε να διαμορφώσουμε μία υγεία προοπτική για τα πράγματα γύρω μας.
  • Μπορούμε να ακολουθήσουμε λογαριασμούς που προωθούν τη θετικότητα του σώματος, την ποικιλομορφία και την αυθεντικότητα. Η ενασχόληση με περιεχόμενο που αντικατοπτρίζει μια ποικιλία προοπτικών μπορεί να μας βοηθήσει να αποδεχτούμε τον εαυτό μας ακριβώς όπως είναι κι όχι όπως νομίζουμε ότι θα έπρεπε να είναι.
  • Ας περιορίσουμε το χρόνο που αφιερώνουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ας προσέξουμε τον αντίκτυπό τους στη διάθεση και την αυτοεκτίμησή μας. Ο καθορισμός ορίων βοηθά στην πρόληψη των αρνητικών επιπτώσεων του υπερβολικού χρόνου που περνάμε μπροστά στην οθόνη.
  • Και φυσικά ας δοκιμάσουμε να αγκαλιάσουμε τις ατέλειες και να σκεφτούμε ότι όλοι, συμπεριλαμβανομένων των influencers, αντιμετωπίζουν δύσκολες προκλήσεις, δεν είναι θεοί και έχουν ελαττώματα. 

Και κάπου εδώ καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν δίκοπο μαχαίρι για την αυτοαντίληψη των γυναικών, καθώς όπως είπαμε προσφέρουν τόσο ενδυνάμωση όσο και προκλήσεις. 

Γι’ αυτό κι εγώ σας προκαλώ να μειώσετε τον χρόνο που περνάτε στην οθόνη και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να αξιολογήσετε τόσο τα συναισθήματά σας απέναντι στον εαυτό σας, όσο και την εικόνα που έχετε διαμορφώσει στο μυαλό σας για τον εαυτό σας.

Σχετικά άρθρα