Η παρέα μου κανόνισε να πάει διακοπές για Πάσχα χωρίς εμένα – Θα μείνω μόνη – Πώς να το διαχειριστώ;

«Πρώτη φορά Πάσχα και θα μείνω μόνη. Πέρυσι τέτοια εποχή πήγα διακοπές με την παρέα μου. Φέτος, δεν ξέρω τι έγινε και δεν με συμπεριέλαβαν. Αυτό που σκέφτομαι είναι ότι θα κάθομαι μόνη στο σπίτι και θα κάνω scroll στο Instagram. Όπως καταλαβαίνεις, ξαφνικά θα πέφτω πάνω σε φωτογραφίες και βίντεο που θα ανεβάζει η παρέα μου από το ταξιδάκι που κανόνισαν για το Πάσχα, χωρίς να μου πουν καν και… εντάξει, ειλικρινά δεν ξέρω πώς να το διαχειριστώ. Δηλαδή μετά θα γυρίσουν και θα είναι όλα μέλι γάλα; Μήπως αυτός είναι ένας τρόπος να μου δείξουν ότι δεν με θέλουν, ότι με αποφεύγουν και με απορρίπτουν; Τι να κάνω;»

Τι απαντάνε οι ειδικοί;

Ουσιαστικά έχεις την αίσθηση ότι οι άλλοι κάνουν παρέα χωρίς εσένα και αυτό σε κάνει να νιώθεις πολύ μόνη. Δεν ξέρεις αν ήταν εσκεμμένη απόφαση ή μια απλή ασυνεννοησία, αλλά όπως και να ‘χει νιώθεις ότι είσαι χαμένη, χωρίς φίλους.

Είναι φυσιολογικό να χάνεις την ψυχραιμία σου σε αυτή την κατάσταση και φυσικά δεν έχεις άδικο που αισθάνεσαι παραμελημένη. «Είμαστε κοινωνικά όντα. Όλοι θέλουμε να έχουμε την αίσθηση του ανήκειν, θέλουμε να είμαστε μέρος μιας ομάδας και θέλουμε να μας συμπεριλαμβάνουν», λέει η κλινική ψυχολόγος Janet Brito, PhD, ιδρύτρια του Hawaii Center for Sexual and Relationship Health. Γι’ αυτό υπάρχουν οι σχέσεις, έτσι δεν είναι;

Δεν πειράζει να στεναχωρηθείς και να το πάρεις προσωπικά. Είναι λογικό.

Απλά, προσπάθησε να σκεφτείς γιατί ακριβώς είσαι αναστατωμένη. Θα ήθελες πραγματικά να βρεθείς εκεί που επέλεξαν να πάνε οι φίλοι σου; ή το μόνο για το οποίο ανησυχείς είναι που θα βλέπεις τις ιστορίες στο instagram να διασκεδάζουν χωρίς εσένα;

Για να μην κάθεσαι και φτιάχνεις φανταστικά σενάρια στο μυαλό σου, όταν η παρέα σου επιστρέψει από το ταξίδι, μπορείς να κάνεις μία ειλικρινή συζήτηση, να εκφράσεις τη δυσαρέσκειά σου και να ελέγξεις τι συνέβη και εξελίχθηκαν τα πράγματα με αυτό τον τρόπο. Κάτι τέτοιο θα σε βοηθήσει να καταλάβεις τι πραγματικά φταίει, ώστε να ξέρεις τι κάνεις. Αν δηλαδή θα συνεχίσεις να κάνεις παρέα με τα συγκεκριμένα άτομα, ή αν θα κόψεις την επαφή.

Βέβαια, το αν θα αναφέρεις το γεγονός και την απουσία σου από αυτό το ταξίδι, φυσικά εξαρτάται από το πόσο κοντά είσαι με τα άτομα που σε άφησαν εκτός. Αν πρόκειται για κάτι περιστασιακό, όπως κάποιοι συνάδελφοι, ίσως δεν αξίζει να δείχνεις ότι το πήρες τόσο στραβά, ειδικά αν κάτι τέτοιο πρόκειται να επηρεάσει τις καθημερινές σας αλληλεπιδράσεις.

Αν, από την άλλη, είσαι στενά δεμένη με τα άτομα που σε άφησαν εκτός και νιώθεις ότι μπορείς να το συζητήσεις χωρίς μεγάλες συνέπειες, τότε μπορείς να πεις κάτι του τύπου: «Έμαθα ότι προγραμματίσατε ένα ομαδικό ταξίδι για το Πάσχα και δεν ήμουν καλεσμένη και ένιωσα άσχημα. Μήπως έκανα κάτι που σας ενόχλησε; Μήπως πρέπει να το συζητήσουμε;»

Μια αληθινή σχέση απαιτεί ειλικρίνεια, ακόμη και αν αυτή είναι άβολη κάποιες φορές. Αλλά αν βρίσκουν δικαιολογίες και αποφεύγουν εντελώς την ερώτησή σου, τότε αυτό δεν είναι καλό σημάδι για μια στενή φιλία.

Ακολουθούν 4 tips που προτείνουν οι ψυχολόγοι και μπορούν να σε βοηθήσουν με το αίσθημα της απόρριψης:

1. Γράψε τα συναισθήματα που νιώθεις

Έρευνες δείχνουν ότι το να γράφουμε για τα συναισθήματά μας και τις πιθανές επιπτώσεις μετά από μια εμπειρία απόρριψης μπορεί να είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να επεξεργαστούμε τα συναισθήματα αυτά πιο γρήγορα και εν τέλει να τα ξεπεράσουμε (Rude et al., 2011).

2. Εξασκήσου στην αποδοχή της απόρριψης

Η αποδοχή της απόρριψης (έναντι της αξιολόγησής της ή της περιγραφής της) μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των αρνητικών συναισθηματικών αντιδράσεων πιο γρήγορα (Rude et al., 2011). Η αποδοχή δεν σημαίνει να είσαι το «χαλάκι της πόρτας» ή να ανέχεσαι μια ανθυγιεινή κατάσταση. Αποδοχή σημαίνει απλώς να αναγνωρίζεις και να αποδέχεσαι τον εαυτό σου, τις σκέψεις σου και τα συναισθήματά σου. Στη συνέχεια, από μια θέση αποδοχής, μπορείς να αναλάβεις δράση αν χρειαστεί και να κινηθείς αναλόγως.

3. Επικεντρώσου στα θετικά

Παρόλο που η απόρριψη μπορεί να σε κάνει να νιώθεις απαίσια, ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι μπορεί επίσης να κάνει τα θετικά συναισθήματα πιο προσιτά (DeWall et al., 2011). Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι η προσπάθεια να αυξήσεις τα θετικά συναισθήματα -για παράδειγμα, κάνοντας μια δραστηριότητα που σε ευχαριστεί- μπορεί να είναι κάτι ιδιαίτερα σημαντικό και βοηθητικό για να αντιμετωπίσεις την συγκεκριμένη κατάσταση και να στρέψεις την προσοχή σου σε κάτι που σου προκαλεί χαρούμενη διάθεση.

4. Προσπάθησε να απομακρυνθείς συναισθηματικά από την απόρριψη

Η συναισθηματική αποστασιοποίηση περιλαμβάνει τη φαντασίωση της απόρριψής σου σαν να ήσουν ένας ξένος άνθρωπος στο δρόμο. Η εξέταση της κατάστασής σου από την οπτική γωνία ενός ξένου μπορεί να βοηθήσει τα αρνητικά συναισθήματα να διαλυθούν πιο γρήγορα (Ayduk & Kross, 2010).

Προφανώς, αν βιώνεις μία πολύ δυσάρεστη κατάσταση είναι καλό να μιλήσεις με ανθρώπους που εμπιστεύεσαι και στους οποίους μπορείς να ανοιχτείς, ή να σκεφτείς τη βοήθεια κάποιου ειδικού. Η ψυχανάλυση είναι εις θέσιν να σε βοηθήσει να ξεπεράσεις πολλά από τα προβλήματα που σε βασανίζουν και σε απασχολούν.

Σχετικά άρθρα